۲۰ کارگاه مرمتی اماکن گردشگری در البرز فعال است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی استان البرز به فعالیت ۲۰ کارگاه مرمتی و احیا در سطح استان البرز اشاره کرد و گفت: بودجه‌های عمرانی امسال دیر مصوب شد از این‌رو احیا این اماکن گردشگری کمی با تأخیر بود که در حال حاضر همگی فعال هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، رحیم خاکی عصر امروز _ پنجشنبه اول شهریور_ در نشست خبری با اصحاب رسانه به مرمت کاخ ناصری با پیشرفت ۸۰ درصدی اشاره و اظهار کرد: این مکان تاریخی به یک پدیده گردشگری بسیار مهم در کشور تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در طول ماه‌های گذشته این بخش در حوزه زیر ساخت مشکلات بسیاری داشت که با ورود استاندار البرز و مدیران استانی اتفاقات خوبی در حوزه‌های گاز، راه، ارتباطات، تسهیلات، نیازها و … رقم خورد البته تأمین عمده هزینه‌ها بر عهده سرمایه گذار بخش خصوصی است که با اتمام مرمت این پروژه، نقطه عطفی در حوزه گردشگری روستایی حرفه‌ای خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه اتفاقات خوبی در آن روستا خواهد افتاد، گفت: شبکه‌ای از زیرساخت‌های خرد و متوسط در کنار کاخ ناصری شکل خواهد گرفت و آن مکان به قطب گردشگری تبدیل می‌شود.

خاکی اضافه کرد: در منطقه گچسر نیز در مجموعه هتل گچسر، کاخ رضاشاه داریم که بعد از سال‌ها در حال مرمت است و از نقطه بحرانی که این کاخ دارد خارج خواهیم شد.

وی به فعالیت ۲۰ کارگاه مرمتی و احیا در سطح استان البرز اشاره کرد و گفت: بودجه‌های عمرانی امسال دیر مصوب شد از این‌رو احیا این اماکن گردشگری کمی با تأخیر بود که در حال حاضر همگی فعال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان البرز در بخش دیگری از سخنانش به مرمت پل خاتون اشاره کرده و گفت: مرمت این پل ۷۰ درصد پیشرفت داشته و وضعیت پایداری دارد و عملیات مرمت آن تا سال جاری به اتمام می‌رسد.

خاکی اضافه کرد: مرمت قلعه صمصام نیز آغاز شده و تا پایان سال جاری شکل مناسبی به خود خواهد گرفت که پدیده‌ی گردشگری خوبی برای استان خواهد بود همچنین کاروانسرای شاه عباسی نیز به نقطه خوبی رسید و بازارچه صنایع دستی در آن راه اندازی شد اما با مشکلاتی که پیش آمد امیدواریم این خانه صنایع دستی مجدد شروع به کار کند.

وی به آغاز مرمت بخشی از کاروانسرای ینگی امام اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود بودجه فقط بخش‌هایی که در آستانه ریزش یا آسیب جدی بودند در حال مرمت است.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان البرز خاطرنشان کرد: کاخ موزه سلیمانیه که به عنوان موزه نقاشی قجری در دهه فجر افتتاح می‌شود و تجهیزات آن به طور کامل خریداری و بودجه خوبی اختصاص داده شده است، این کاخ موزه اتفاق بسیار خوبی برای استان خواهد بود.

خاکی با اشاره به مرمت کاخ مروارید که مطالبه بیشتر شهروندان است، گفت: این کاخ مصوبه سفر رئیس جمهور شهید بود و با ابلاغ معاون اول چندین جلسه برگزار شد اما متأسفانه با گلایه بسیاری که داریم در این خصوص ابلاغ معاون اول بایستی اجرایی می‌شد اما یک مدیر میانی سنگ اندازی می‌کند.

وی در ادامه افزود: بعد از ماه پیگیری کاخ مروارید اما در مرحله اجرا متوقف می‌شود این در حالی است که اگر زمین‌های معوض کاخ مروارید به مالک واگذار شود می‌توانیم ۱۰۴ هکتار از کاخ را تحویل گرفته و از وضعیت کنونی خارج کنیم.

این مقام مسؤول به فرو ریختن بنای امامزاده سلیمان (ع) در اشتهارد اشاره کرد و گفت: این بنا پس از آسیب‌ های بسیاری که دیده بود دیگر قابل نگهداری نبود اما تمام مراحل کارشناسی‌ ها را با مجوز وزارتخانه انجام دادیم و در بودجه ۱۴۰۲ در حدود ۵ میلیارد ریال هزینه در اختیار داشتیم که کارگاه فعال شد و در اعتبارت ۱۴۰۳ نیز در حدود ۷ میلیارد تومان با همان نقشه در حال بازسازی و ساخت کامل است و این امامزاده به طور کامل احیا خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه در ۷۴ عنوان بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان موافقت اصولی و ورود سرمایه گذار بخش خصوصی در طول یک سال گذشته داشته‌ایم که در مقایسه سال قبل رشد بسیار خوبی داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز تاکید کرد: باید کمک کنیم تا بتوانیم سرمایه گذار را راضی نگه داریم، و نهادهای استان کمک ما باشند و در گرفتن مجوز سرعت بیشتری داشته باشند تا بتوانیم سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کنیم و در واقع نجات بخش حوزه اشتغال و اقتصاد پایدار مردم باشیم.

خاکی اضافه کرد: در سراسر کشور حدود ۲۵۰۰ عنوان طرح گردشگری در آستانه احداث یا نیمه تمام و دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد هستند که در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح‌ها و پروژه‌ها نیاز است تا به بهره برداری برسند.

خاکی عنوان کرد: اگر ما به عنوان حاکمیت و نیز دستگاه‌های خدمات‌رسان و دولت بتوانیم فقط رویه‌ها و صدور مجوزها را ساماندهی کنیم و سرعت ببخشیم، مردم و سرمایه‌گذاران می‌توانند این ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه را در طول یک سال به اتمام برسانند چراکه در برنامه توسعه هفتم ۱۵ میلیون گردشگر قرار گرفته است که زیر ساخت مناسب نداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در پایان با تاکید بر اینکه زیر ساخت‌ها باید تأمین شود، گفت: تمامی مدیران ادارات خدمات‌ رسان و بانک‌ها بایستی در این زمینه فعالیت مضاعفی داشته باشند تا برای پروژه‌های گردشگری سرمایه گذاران بیشتری ورود کنند.

کد خبر 783513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.