۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
نوبتِ دولت

روز گذشته کابینه دولت چهاردهم، با دریافت رأی اعتماد همه وزیران پیشنهادی از نمایندگان مجلس، به چهارمین کابینه تاریخ جمهوری اسلامی تبدیل شد که توانست همه وزیران خود را یکجا به هیئت دولت ببرد و حالا نوبت دولت است که با عمل به وعده های خود پاسخ اعتماد مردم و نمایندگان ملت را بدهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز گذشته کابینه دولت چهاردهم، با دریافت رأی اعتماد همه وزیران پیشنهادی از نمایندگان مجلس، به چهارمین کابینه تاریخ جمهوری اسلامی تبدیل شد که توانست همه وزیران خود را یکجا به هیئت دولت ببرد، اتفاقی که پیش‌تر در دولت‌های آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی رخ داده بود. همچنین با رأی اعتماد به فرزانه صادق به عنوان وزیر راه و شهرسازی، برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی پس از وزارت مرضیه وحید دستجردی در دولت دهم، شاهد حضور یک زن در مقام تصدی یکی از مهمترین وزراتخانه‌های کشور بودیم و امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروی مسلح نیز با کسب ۲۸۱ رأی از مجموع ۲۸۸ رأی نمایندگان مجلس دوازدهم، موفق به کسب بیشترین رأی اعتماد در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران شد.

پس از دولت اصلاحات، این دومین کابینه اصلاح‌طلبان است که از مجلس اصولگرا اعتماد کامل می‌گیرد و ۴ هزار و ۵۰۰ رأی اعتماد در مجموع به ۱۹ وزیر و میانگین ۲۳۷ رأی و کسب نمره ۵/۱۶ نسبت به عدد ۲۰ برای کابینه و نیز کسب بالاترین رأی به یک وزیر در تاریخ انقلاب و حتی ۱۱ رأی بالای ۲۵۰ به ۱۱ عضو کابینه و در کنار آن، رأی بالای ۲۰۰ به برخی وزیران که چنین انتظاری در ظاهر نمی‌رفت، همگی اتفاقات جدیدی بود که دیروز در صحن بهارستان رقم خورد تا نمایندگان ملت تمام آنچه لازم بود برای تحقق شعار «وفاق ملی» به یار پیشین خود که راهی پاستور شده بود بدهند و حالا انتظار می‌رود که دولت با برنامه‌ریزی برای عمل به وعده‌های خود، پاسخ اعتماد مردم و نمایندگان ملت را بدهد.

نوبتِ دولت

امروز نوبت دولت است که به وعده‌ها عمل کند

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی سعی کرد در راستای پیشبرد منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حداکثر تعامل و همدلی با دولت را در پیش بگیرد، در این راستا شاهد اعتماد مجلس به تمامی اعضای کابینه پزشکیان بودیم.

وی افزود: اخذ رأی اعتماد توسط تمامی اعضای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم در حالی که مجلس و دولت دارای اختلاف نظرهای سیاسی و سلیقه‌ای هستند امری بی سابقه است، بر همین اساس باید توجه داشت که امروز نوبت دولت است که نسبت به عمل به وعده‌های خود کوشا باشد و شرایط را بهبود ببخشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خدمت به مردم، برنامه هفتم توسعه، حل معضلات مردم در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امید آفرینی در جامعه باید در اولویت‌هایی دولت چهاردهم قرار گیرد.

بابایی کارنامی ادامه داد: دفاع پایانی پزشکیان از کابینه پیشنهادی خود در تعداد آرای وزرا تأثیر داشت اما به نظر می‌رسید اکثریت مجلس قصد داشتند به تمامی وزرا پیشنهادی رأی اعتماد دهند.

نوبتِ دولت

چه شد که وزیران لب مرزی موفق به کسب رأی اعتماد شدند؟

این رأی اعتماد یکدست، پس از آن محقق شد که سه شنبه شب، حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جزئیات جلسه این فراکسیون پیرامون اعلام نظر درباره ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم گفت در جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی به جز چهار وزیر پیشنهادی، سایر وزرای دولت چهاردهم موفق به کسب رأی شدند و ظفرقندی، همتی، صالحی امیری و میدری موفق به کسب رأی اعتماد فراکسیون انقلاب اسلامی نشدند. بنابراین انتظار می‌رفت که با توجه به عضویت ۲۱۲ نفر از نمایندگان در این فراکسیون، وزرای پیشنهادی بهداشت، اقتصاد، میراث فرهنگی و کار برای کسب رأی اعتماد با چالش‌هایی مواجه شوند، اما در نهایت پس از نطق دفاع روز گذشته رئیس جمهور، هر ۴ نفر موفق به کسب رأی اعتماد شدند.

رئیس جمهور در نطق روز گذشته خود نیز بار دیگر بر وفاق ملی، برادری و پرهیز از نگاه‌های حزبی و جناحی تاکید کرد و مسعود پزشکیان با بیان اینکه اگر مانند دوران دفاع مقدس که رقابت بر سر جنگیدن، فداکاری و ایثار بود عمل کنیم و دست به دست هم دهیم، می‌توانیم قدرت و عزت را به کشور برگردانیم، خطاب به نمایندگان مجلس گفت‌: برادران و خواهران گرامی، راه نجات ما نه در طعنه زدن و تخریب به یکدیگر بلکه در وحدت، انسجام، وفاق و همدلی است و اگر می‌خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم باید برای رفع مشکلات اقتصادی و مدیریتی رقابت کنیم.

پزشکیان با اشاره به نحوه انتخاب آقایان ظفرقندی، میدری و صالحی‌امیری، افزود: بنده بنا بر تخصص‌ام در حوزه بهداشت و درمان دکتر ظفرقندی را فردی شایسته برای این سمت می‌دانم و همه وزرای بهداشت دوره‌های قبل ایشان را تأیید کرده‌اند، این‌گونه نیست کسی بیاید و بخواهد در مقابل ولایت جهت‌گیری داشته باشد و بنده با او کنار بیایم، چرا کسی را که می‌گوید با ماست، می‌خواهیم به زور از کشتی پیاده کنیم؟

وی با تأکید بر اینکه باید دست از دعواهای بی‌جهت برداریم، وحدت کنیم و برای اجرای سند چشم‌انداز هم‌قسم شویم، خطاب به نمایندگان مجلس گفت‌: کمکمان کنید و هر وقت پایمان را آن طرف گذاشتیم برادرانه تذکر بدهید، فکر نکنید می‌خواهیم خیانت کنیم، ما آمده‌ایم که به این مردم کمک کنیم، از شما عزیزان، برادران و خواهران، درخواست عاجزانه‌ام این است این وفاق و وحدت را در تیم ما بهم نزنید.

نوبتِ دولت

دفاع لحظه آخری ۵ وزیر پیشنهادی از خطر عدم رای اعتماد

فدا حسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جلسات فشرده مجلس با وزرای پیشنهادی دولت و بررسی برنامه‌های هر یک از افراد، موجب شد که مجلس شورای اسلامی در یک اقدامی کم نظیر تمامی وزرای دولت پزشکیان رو تأیید کند.

وی افزود: دفاع لحظه آخری پزشکیان از کابینه پیشنهادی خود موجب شد که حداقل ۵ وزیر پیشنهادی خود را از خطر عدم رأی اعتماد نجابت دهد، امروز دولت وفاق تشکیل شده و انتظار می‌رود نسبت به بهبود شرایط زندگی مردم اقدام کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دولت پزشکیان ضرورت دارد نسبت به وضعیت گرانی و تورم اقداماتی عاجلانه انجام دهد، به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت چهاردهم نسبت به دولت‌های گذشته دارای تجربه بیشتری است و توانایی برای حل معضلات اقتصادی را داراست.

مالکی ادامه داد: امروز مخالفین برخی از وزرا تصمیم گرفتند یک فرصت چند ماهه به آنها جهت بهبود شرایط دهند، زیرا به نظر رسید پزشکیان نسبت توانایی اعضای کابینه خود از اعتماد بالایی برخورد دار است.

رئیس جمهور تصمیم آخر را در مورد کابینه می‌گیرد

اما شاید یکی از بحث‌برانگیزترین قسمت‌های نطق دیروز پزشکیان در بهارستان که نباید از آن غفلت کرد، تاکید چندین باره او بر «هماهنگی کامل با نهادهای بالادستی» و اشاره مستقیم به کسب اجازه از مقام معظم رهبری در فرایند انتخاب وزیران بود. موضوعی که او به طور ویژه برای اقناع نمایندگان مجلس دست کم در مورد سه وزیر مطرح کرد و برای مثال در قسمتی از سخنان خود با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی ارشاد اصلاً قبول نمی‌کرد به دولت بیاید تا اینکه مقام معظم رهبری بنا به اصرار ما به وی تکلیف کرد، گفت: می‌خواهم بگویم ما هماهنگ شدیم و اینجا آمدیم و افرادی که ذره‌ای نسبت به آنها شک بود در لیست نیاوردیم. او همچنین در ادامه اشاره کرد که خانم فرزانه صادق را خود آقا گفتند بیاید و در مورد عباس عراقچی نیز گفت که او اولین کسی بود که رهبری قبول کردند.

نکته مهم در رابطه با سخنان رئیس جمهور که ممکن است شائبه‌هایی در افکار عمومی ایجاد کرده باشد این است که بدانیم انتخاب وزرای خارجه، دفاع و اطلاعات با توجه به اختیارات رهبری در قانون اساسی در حوزه خارجی، امنیت ملی و فرماندهی کل نیروهای مسلح نیاز به هماهنگی با ایشان دارد، مانند انتخاب وزیر دادگستری که به واسطه ارتباط کاری با قوه قضائیه با هماهنگی این قوه انتخاب می‌شود، اما نباید فراموش کرد که در نهایت برابر قانون، انتخاب تمام اعضای کابینه با رئیس جمهور و تصمیم گیر نهایی شخص او است. هماهنگی با مقام معظم رهبری برای انتخاب وزیران (بجز در سه وزارتخانه مذکور) یک فرایند کاملاً اختیاری و انتخاب خود رؤسای جمهور است که ترجیح می‌دهند لیست اعضای کابینه بدون هماهنگی با ایشان به مجلس اعلام نشود، اما این هماهنگی و تأیید رهبری یک تأیید ضمنی و ابتدایی صرفاً برای معرفی وزیران به مجلس است و هیچگاه نافی و مانع بررسی‌های نمایندگان مجلس با معیارهای حداکثر کارآمدی و انقلابی‌گری نیست؛ بنابراین نباید به گونه‌ای القا شود که این هماهنگی به معنی سلب حق انتخاب و اظهار نظر از رئیس جمهور و مجلس تلقی شود. موضوعی که انتقاد برخی از نمایندگان مجلس را نیز در پی داشت.

نوبتِ دولت

چک سفید امضا به دولت نداده‌ایم

حامد یزدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به نظر می‌رسد اکثریت مجلس مصلحت اندیشی را به واقعیت‌نگری ترجیح دادند و به اکثریت وزرای دولت چهاردهم اعتماد کردند، البته این رفتار را در انتخابات هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها شاهد بودیم.

وی افزود: مجلس می‌توانست در راستای تعامل با دولت از دادن رأی اعتماد به ۲ الی ۳ نفری که کارآمدی لازم را نداشتند و خطوط قرمز را رد کرده بودند حذر می‌کرد، اما رأی به تمامی کابینه پزشکیان نشان دهنده اعتماد بیش از حد بود.

نماینده مردم اصفهان به مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اخذ رأی اعتماد به تمامی اعضای کابینه به منظور چک سفید امضا به دولت نیست و قطعاً ضرورت دارد از امروز مجلس نسبت به عملکرد دولت نظارت لازم را داشته باشد.

یزدیان ادامه داد: نطق پایانی پزشکیان در دفاع از کابینه پیشنهادی خود رفتار صحیحی نبود زیرا نباید برای نظام و رهبری هزینه درست کرد.

جای هیچ توجیه و بهانه‌ای برای کم کاری نیست

ابوالفضل ظهروند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروز پزشکیان توانایی تشکیل کامل دولت چهاردهم را دارد و جای هیچ توجیه و بهانه‌ای برای کم کاری نیست.

وی افزود: ضرورت دارد پزشکیان نسبت به عمل به وعده‌های خود توجه لازم را داشته باشد و انتظارات رهبر معظم انقلاب را برآورده کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پزشکیان در دفاع آخر خود از رهبری هزینه کرد و همین موضوع موجب تغییر نظر برخی از نظرهای نمایندگان شد.

نوبتِ دولت

مجلس دوازدهم روز گذشته گام دوم را در مسیر وفاق محکم و به صورت صد درصدی برداشت. اکنون نوبت اجرایی شدن این مهم است. پزشکیان باید بداند ادعای وفاق اکنون در وضعیت راستی‌آزمایی و در آزمون صداقت است. همان‌گونه که اشاره شد اکنون همه و بویژه نمایندگان مجلس با هوشیاری اقدامات وزرای مورد اعتماد، بویژه در انتصابات را زیر نظر خواهند گرفت.

استفاده از جوانان مؤمن، انقلابی، مدیر، مدبر و جلوگیری از انتصاب افراد مساله‌دار و تبدیل وزارتخانه‌ها به باشگاه‌های سیاسی تندروها و از سوی دیگر اتخاذ رویه‌های درست در سیاست‌گذاری مبتنی بر اسناد بالادستی و مقوم نظام و مردم، باید به صورت دقیق از سوی کابینه پزشکیان رعایت شود. مراعات این مهم منجر به تداوم نگاه وفاق خواهد شد. در غیر این صورت دولت پزشکیان به دلیل تخلف از وفاق، حتماً با نظارت ویژه و اقدام مجلس انقلابی مواجه خواهد شد.

کد خبر 783293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.