۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳
پایان سبز بورس در میانه تابستان

در واکنش به اخبار مثبت درباره بازار سهام، شاخص کل بورس توانست تراز دو میلیون واحد را پس بگیرد و در مدت پنج روز معاملات این هفته ۱۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی در این هفته به بازار سهام تزریق شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار سهام در هفته پایانی مرداد تحت تأثیر اخبار مثبت، روند صعودی در پیش گرفت و در پایان معاملات هفته، کندل هفتگی شاخص‌های بورسی برخلاف هفته گذشته صعودی شد تا جایی که شاخص کل در مدت پنج روز معاملاتی این هفته حدود ۱.۹۶ درصد رشد کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد در پایان هفته گذشته و به دو میلیون و ۳۷ هزار واحد در پایان بورس این هفته رسید، این بدان معناست که در واکنش به اخبار مثبت درباره بازار سهام، شاخص کل بورس توانست تراز دو میلیون واحد را پس بگیرد.

این روند در شاخص هم‌وزن نیز دیده می‌شود و شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سهام در این هفته به طور میانگین ۰.۹۴ درصد افزایش قیمت پیدا کردند و در نهایت نیز تابلو بورس تهران رقم شاخص هم‌وزن را ۶۳۹ هزار واحد نشان داد.

ورود ۱۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی

بررسی معاملات بورس این هفته نشان می‌دهد که بازار سهام در مدت پنج روز معاملات این هفته به طور میانگین روزانه ۵.۱۲ میلیارد برگه سهم حجم خورد و ارزش معادل دو هزار و ۱۹۶ میلیارد تومانی را رقم زد همچنین نزدیک به ۱۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی در این هفته به بازار سهام تزریق شده است.

به دنبال از کاهش ریسک‌های سیستماتیک، شاخص‌های بورسی در ابتدای هفته روند صعودی به خود گرفتند و این روند تا روز سه‌شنبه ادامه یافت اما در این روز سطح تقاضا کاهش یافت و شاخص‌های بورسی نزولی شدند.

این روند در روز چهارشنبه تکرار نشد و خبر حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه رنگ سبز را به بورس بازگرداند.

افت ۶.۴۱ درصدی شاخص کل در یک ماه

با بسته شدن کندل معاملات هفته پایانی مرداد، تکلیف بازدهی ماهانه بورس مشخص شد. بر اساس چارت شاخص کل، این نماگر در ماه گذشته حدود ۶.۴۱ درصد پایین آمده است.

ادامه حرکت در مسیر سبز

بازار سهام هفته گذشته را در حالی به پایان رساند که بازده هفتگی شاخص کل بورس ۰.۲۲ درصد و بازده هفتگی شاخص هم‌وزن ۰.۳۳ درصد افت کرد همچنین تالار شیشه‌ای در هفته چهارم مرداد، شاهد فرار بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی پول حقیقی بود که این پول به سمت بازار خودرو و شرکت در قرعه‌کشی شرکت ایران‌خودرو حرکت کرد با این حال برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس در روزهای پایانی هفته با واکنش مثبت بازار سرمایه همراه شد و امید به هماهنگی بانک مرکزی و سازمان بورس را تقویت کرد بر این اساس، بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را با سبزپوشی خفیف شاخص کل به پایان رساند و کارشناسان پیش‌بینی کردند سبزپوشی بازار در این هفته نیز ادامه یابد.

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته یعنی چهارشنبه بیست‌وچهارم مرداد، با افزایش ۷ هزار و ۳۴ واحدی به تراز یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحدی رسید.

شاخص کل هم وزن نیز افزایش ۶۹۴ واحدی را تجربه کرد تا در محدوده ۶۶۳ هزار و ۱۴۷ واحدی بایستاد.

بازگشت به ارتفاع ۲ میلیون واحدی

معاملات روز شنبه، بیست‌وهفتم بورس روند روز چهارشنبه را ادامه داد و این موضوع شاخص‌های بورسی را پس از مدت‌ها در مسیر صعودی قرار داد به طوری که شاخص کل با افزایش ۱۴ هزار و ۲۳۸ واحدی، توانست تراز دو میلیون واحدی را پس بگیرد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش پیدا کرد و شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس در این روز، دو هزار و ۳۱۰ واحد افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۳۵ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز شنبه، حجم معاملات را ۴.۱ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان نشان داد و تراز پول حقیقی در سهام مثبت بود به طوری که در پایان بورس امروز حدود ۳۲۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شد.

پایان سبز بورس در میانه تابستان

ورود ۳۲۸ میلیارد پول حقیقی به بازار

با اینکه بازار سهام در دو هفته گذشته نزول شدیدی را تجربه کرده بود، معاملات روز یکشنبه بیست‌وهشتم مرداد نیز در جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان معاملات این روز، شاخص کل با افزایش ۱۸ هزار و ۲۰۰ واحدی روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۳۰ هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش پیدا یافت به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دومین روز هفته، سه هزار و ۳۷۳ واحد افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۳۸ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران یکشنبه، حجم معاملات را ۴.۴ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را هزار و ۸۶۲ میلیارد تومان نشان داد و

تراز پول حقیقی در سهام مثبت بود بنابراین در پایان بورس امروز حدود ۳۲۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شد.

صعود حجم و ارزش معاملات خرد

نگاهی به معاملات بازار سهام در روز دوشنبه بیست‌ونهم مراد نشان می‌دهد در این روز حجم و ارزش معاملات خرد پس از دو هفته صعودی شد همچنین شاخص‌های بورسی روند صعودی در پیش گرفتند.

در سومین روز کاری این هفته بورس، شاخص کل با افزایش هفت هزار و ۷۲۳ واحدی روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۳۸ هزار واحدی ایستاد.

قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز افزایش یافت به طوری که شاخص هم‌وزن ۷۵۰ واحد افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۳۹ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز جاری، حجم معاملات را ۷.۵ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان نشان داد اما تراز پول حقیقی در سهام، برخلاف روز معاملاتی گذشته منفی بود تا جایی که در پایان بورس، حدود ۳۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

بازگشت نمودارهای منفی

در روز سه‌شنبه سی‌ام مرداد، معاملات بازار تحت تأثیر شایعه کاهش سقف اهرم در صندوق‌های اهرمی بسته شد و شاخص‌های بورسی پس از سه روز منفی شدند.

در این روز شاخص کل با کاهش پنج هزار و ۴۸۶ واحدی روبه‌رو شد و در سطح دو میلیون و ۳۲ هزار واحدی ایستاد. قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش پیدا کرد؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان چهارمین روز کاری بورس ۸۹۶ واحد کاهش ارتفاع داد و به سطح ۶۳۸ هزار واحد رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران حجم معاملات را ۴.۷ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و ۷۳ میلیارد تومان نشان داد و تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز معاملاتی گذشته منفی بود بنابراین در پایان بورس این روز حدود ۲۰۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

بازگشت به اوج

در آخرین روز معاملاتی مرداد، شاخص‌های بازار سهام رشد کردند تا جایی که در معاملات روز چهارشنبه سی‌ویکم مرداد، شاخص کل بورس تهران ۴ هزار و ۶۵۲ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۳۷ هزار و ۲۰۷ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۳۴۸ واحدی در رقم ۶۳۹ هزار و ۲۹ واحدی ایستاد.

خبر ورود ۱۰ همت پول از سوی بانک مرکزی به بازار هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بازارهای موازی بازار اوراق بهادار تهران همچنان از رونق برخوردار هستند.

کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که با کاهش ارزش بازار، ارزش سهام شناور و رشد نقدینگی نسبت ارزش سهام شناور کمتر از پول شده است. این نسبت در اوج سال ۹۹ نزدیک به ۳۰۰ درصد بوده است و در آبان ۱۴۰۱ نیز به یک واحد رسیده بود.

کد خبر 783257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.