بام‌سرای آقایی در بازار تاریخی اراک مرمت می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمت بام‌‎سرای آقایی در بازار تاریخی اراک خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، حسین محمودی اظهار کرد: برای انجام این مرحله از مرمت بنای تاریخی سرای گلشن در بازار تاریخی اراک سه میلیارد تومان اعتبار در دستور کار قرار گرفته که از طریق مناقصه عمومی توسط پیمانکار واجد شرایط در حال انجام است.

وی افزود: اعتبار مرمت سرای آقای با همکاری شهرداری اراک و با نظارت و کارشناسی این اداره کل در دستور کار قرار گرفته است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تصریح کرد: در این بخش از مرمت شامل سبک سازی، مرمت و اجرای طاق‌های فرسوده، دوغاب ریزی و اندود کاری سنتی در دست اجرا است.

محمودی با تاکید بر اینکه این مجموعه تاریخی دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است، اضافه کرد: مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازارهای ایران محسوب می‌شود.

آغاز عملیات مرمت سرای نوذری بازار تاریخی اراک

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز چهارمین مرحله عملیات مرمت سرای نوذری در بازار تاریخی اراک خبر داد.

محمودی افزود: مرمت سرای نوذری تاکنون در سه مرحله شامل مرمت و نوسازی طاق و تویزه و تعویض آجرهای فرسوده، اجرای طاق و تویزه حجرات، مرمت و نوسازی رواق‌ها با استفاده از الگوی سنتی، زدودن لایه‌های چربی، پاکسازی مواد رنگی از سطوح چربی، بندکشی و پاکسازی بدنه بوده که در سال گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مرحله از مرمت درب و پنجره‌های چوبی این سرا مرمت و بازسازی خواهد شد تصریح کرد: این مرحله از مرمت با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی اراک دانست و افزود: بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و نیز ساختار شبکه واگذاری و دانه‌بندی یک بافت شطرنجی محسوب می‌شود که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و هفت گذر فرعی در جهت شرقی - غربی به آن را قطع می‌کنند.

بام‌سرای آقایی در بازار تاریخی اراک مرمت می‌شود

کد خبر 783208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.