وزرای دولت چهاردهم را بیشتر بشناسید+ جزئیات

با اعلام رسمی آرای نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، تمامی ۱۹ وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز _چهارشنبه سی‌ویکم مرداد_ پس از رأی‌گیری از نمایندگان مجلس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تمامی ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شدند.

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه

سید عباس عراقچی متولد ۱۴ آذر ۱۳۴۱، دیپلمات و سیاستمدار ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی فعالیت می‌کند. وی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران را برعهده داشت. او همچنین از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بوده که در وین حضور داشته است.

وی دانش‌آموخته کارشناسی روابط بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و همچنین دکترای اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت است.

عراقچی فعالیت خود در وزارت خارجه را از سال ۱۳۶۷ آغاز کرد. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۲ به‌عنوان سفیر ایران در فنلاند و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان سفیر ایران در ژاپن فعالیت می‌کرد.

وی در سال ۱۳۹۲ برای یک دوره ۴ ماهه در دولت دهم سرپرست سخنگوی وزارت امور خارجه بود و از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ نیز سمت معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه را برعهده داشت.

او در پی تغییر ساختار این وزارتخانه، از ۲۷ دی ۱۳۹۶ تا ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه را برعهده داشت و تا پیش از انتخاب به عنوان وزیر امور خارجه دولت چهاردهم، به‌عنوان مشاور عالی وزیر امور خارجه، عضو انجمن ملی دیپلماسی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد.

عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و امور دارایی

عبدالناصر همتی متولد ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ و یک سیاستمدار و اقتصاددان ایرانی است. وی هم‌اکنون به عنوان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت می‌کند.

وزیر اقتصاد دولت چهاردهم، دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۹ در سازمان صدا و سیما آغاز کرده و تا ۱۳۶۸ به عنوان مدیرکل خبر فعالیت داشت. او از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ عهده دار معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما بود.

وی از سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ به مدت ۱۲ سال، رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ برای مدت ۷ سال مدیرعامل بانک سینا و از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نیز مدیرعامل بانک ملی ایران بود.

همتی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ برای بار دوم به عنوان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را انتخاب شد. وزیر اقتصاد به مدت ۵ سال در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود.

وی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان هجدهمین رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد. همتی همچنین مدت کوتاهی سفیر ایران در چین بود.

سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

سیدرضا صالحی امیری متولد ١٣٤٠ در شهرستان بابل، سیاستمدار و فعال علمی و فرهنگی، دارای مدرک دکتری مدیریت دولتی است و سابقه مسئولیت در سطح وزارت در دولت یازدهم را در کارنامه خود دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، معاون رئیس جمهوری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سرپرست وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم، از مهمترین سوابق اجرایی صالحی امیری است.

صالحی‌امیری همچنین معاونت بررسی‌های راهبردی وزارت اطلاعات، ریاست کمیته اجتماعی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه اجرایی خود دارد.

محمدرضا ظفرقندی زاده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

محمدرضا ظفرقندی زاده ۱۳۳۷ در تهران که به عنوان وزیر بهداشت دولت چهاردهم موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شد، یک پزشک و سیاستمدار است که از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

وی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ وی اکنون دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد.

ظفرقندی در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد.

وی برای کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰ دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته‌ای که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳ به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد.

احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

احمد میدری متولد ۱۳۴۲ در آبادان، اقتصاددان ایرانی و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی بوده است. وی دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است.

میدری سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را نیز دارد و در سال ۱۳۸۲، دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را نیز طی کرده است.

از سوابق اجرایی، آموزشی و پژوهشی وزیر کار دولت چهاردهم، می‌توان به معاون وزیر کار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم، مشاور قائم مقام وزیر اقتصاد (از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴)، عضو هیئت مدیره بیمه دانا (از خرداد ۱۳۸۴ تا تیر ۱۳۸۶)، عضو ناظر شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان در دوره نمایندگی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی از سال ۱۳۸۳ تاکنون در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد (دروس: سیاست‌گذاری در بخش صنعت، نظام‌های اقتصادی، اقتصاد توسعه، و روش تحقیق)، تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و آبادان، دروس اقتصاد خرد و کلان (از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵)، پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک (از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲) و پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶) اشاره کرد.

محسن پاک‌نژاد وزیر نفت

محسن پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

وی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است.

وزیر نفت دولت چهاردهم فعالیت کاری خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرد و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.

پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ با حفظ سمت، عضو هیئت‌مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز بود. پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲ به عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.

مدیرکلی نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعاملی و نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از دیگر مسئولیت‌های وی پیش از معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت به شمار می‌رود.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزاحسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است.

او دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ بعد از استعفای وزیر وقت فرهنگ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در مؤسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات

سید اسماعیل خطیب متولد سال ۱۳۴۰ در قائنات است، او در سوم شهریور ۱۴۰۰ از سوی سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با تعداد ۲۲۲ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت اطلاعات رأی اعتماد گرفت.

حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رئیس حراست آستان قدس رضوی از سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیت‌های وی بوده است.

اسکندر مؤمنی وزیر کشور

اسکندر مؤمنی، متولد ۱۳۴۱ در قائم‌شهر است؛ او دارای دکترای امنیت ملی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی است.

وی پیش از آن نیز از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ به عنوان جایگزین محمد رویانیان در سمت ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا (پلیس راهور) مشغول به کار بود.

وزیر کشور دولت چهاردهم سرتیپ پاسدار فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است، که از سال ۱۳۹۷ تاکنون به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند.

مؤمنی عضویت سپاه پاسداران در زمان جنگ ایران و عراق را نیز در کارنامه دارد و به‌عنوان یکی از فرماندهان نبردهای جنگل شمال کشور به مبارزه با ضدانقلاب می‌پرداخت.

وی فرماندهی انتظامی استان خراسان و مدتی هم به‌عنوان معاون عملیات ناجا فعالیت کرده و از بنیانگذاران پلیس ۱۱۰ کشور بوده است.

سیمایی‌صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

سیمایی‌صراف متولد ۱۳۴۷ در مشهد، علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.

او از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیئت دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است.

عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی

عزیز نصیرزاده متولد ۱۳۴۳ در شهر سراب استان آذربایجان شرقی است که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده است. وی همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.

وزیر دفاع دولت چهاردهم، فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۶۱ آغاز کرد و در هنگام جنگ ایران و عراق از خلبانان نیروی هوایی ارتش بود. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ ریاست ستاد نهاجا (معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش) را برعهده داشت و از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.

سرتیپ نصیرزاده دوران تحصیلات متوسطه را در تهران گذراند. وی در سال ۱۳۶۱ به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش و طی دوره‌های آموزشی در ایران و پاکستان، به گردان تاکتیکی هواپیمای اف -۱۴ پیوست. او از اواسط جنگ ایران و عراق به‌عنوان خلبان جنگنده اف -۱۴ در چندین مأموریت هوایی شرکت داشت.

وی پس از جنگ در سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نهاجا، معاونت اطلاعات نیروی هوایی، معاونت طرح و برنامه نهاجا، معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی (رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش) و جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش فعالیت داشته است.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش ۵۹ ساله، متولد شهر مشهد و تحصیل‌کرده حوزه و دانشگاه است که عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بوده و یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی حوزه آموزش و پرورش به شمار می‌رود که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

وی پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود. او همچنین از شهریور تا آذر ۱۴۰۰ سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت. کاظمی همچنین معاون پرورشی و فرهنگی و مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بوده است.

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری دولت چهاردهم که به عنوان وزیر دادگستری دولت سیزدهم نیز موفق به گرفتن رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی شده بود، متولد سال ۱۳۴۷ ملایر و دانش آموخته دکتری در رشته فقه و حقوق جزا، قاضی دادگستری با بیش از ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضائی است. معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، نماینده مردم ملایر در مجلس هشتم، مشاور رئیس قوه قضائیه، دادستان دیوان محاسبات کشور، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور و مشاور عالی رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز امور هماهنگی مجلس از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.

سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

سید ستار هاشمی متولد ۱۳۵۵ یاسوج است. وی دکترای مهندسی کامپیوتر دارد و استاد تمام گروه مهندسی کامپیوتر شیراز است. همچنین مدرک کارشناسی سخت‌افزار را از دانشگاه اصفهان، کارشناسی‌ارشد هوش مصنوعی را از دانشگاه علم و صنعت و دکترای هوش مصنوعی را از دانشگاه علم و صنعت و موناش استرالیا گرفته است.

وزیر ارتباطات دولت چهاردهم که در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم نیز به عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰) مسئولیت داشت، بعد از پایان دولت دوازدهم به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رفته بود و معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی در این سازمان شد.

غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی

غلامرضا نوری قزلجه متولد ۱۳۴۹ در استان آذربایجان شرقی، شهرستان بستان‌آباد است و از حوزه انتخابیه بستان‌آباد به نمایندگی در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شده بود.

وی تا پیش از تصدی وزارت جهاد کشاورزی دولت چهاردهم، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دوازدهم بود. نوری قزلجه دارای فوق لیسانس مهندسی کشاورزی و دانشجوی دکترای سیاست و توسعه کشاورزی است.

نورزی قزلجه در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نماینده حضور داشته است. وی در موضوعات مختلفی از جمله توسعه مناطق روستایی و حمایت از کشاورزی و حقوق شهروندی فعالیت کرده است.

غلامرضا نوری قزلجه دارای سوابق مختلفی در حوزه‌های سیاسی و اجرایی از جمله معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشاور استاندار آذربایجان غربی و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی است.

فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی

فرزانه صادق مالواجرد که تنها بانوی وزیر دولت چهاردهم و دومین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی بعد از «مرضیه وحید دستجردی» به شمار می‌آید، پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این وزارتخانه فعالیت داشته است. او با ۴۷ سال سن، در کنار «سید ستار هاشمی» یکی از جوان‌ترین وزرای کابینه دولت چهاردهم محسوب می‌شود.

سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت

سید محمد اتابک با مدرک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا دارای سابقه مدیریتی در هیئت مدیره انجمن سیمان، هیئت مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و سایر حوزه‌های صنعتی است.

وزیر صمت دولت چهاردهم، در کارنامه خود نایب رئیسی اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیرعامل و نایب رئیس شرکت سیمان تهران، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیئت مدیره شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چند شرکت تولیدی را دارد.

عباس علی‌آبادی وزیر نیرو

عباس علی‌آبادی متولد ۱۳۴۰ از اراک، استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است. او سابقهٔ ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و از سال ۱۴۰۲ تا کنون در دولت سیزدهم سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت را برعهده دارد.

او فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل بوده و مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای درون‌سوز (توربین‌های گازی) در دانشگاه‌های مختلف کشور است.

از جمله سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

از جمله برنامه‌های او حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو، بکارگیری نیروگاه‌های تجدیدپذیر، واقعی کردن قیمت برق و تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام بود. او در مقام معاونت، اعلام کرده بود به دلیل مشارکت نداشتن بخش خصوص در ساخت نیروگاه، دولت در امر ساخت نیروگاه فعال خواهد شد.

احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان

احمد دنیامالی (زاده ۱۳۳۹ در بندر انزلی)، سیاستمدار و مدیر ارشد اجرایی و ورزشی ایرانی و اکنون نماینده حوزه انتخابیه بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت مدیره باشگاه فوتبال ملوان بندر انزلی است.

وی پیش از آن به عنوان رئیس اسبق کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران و معاون اسبق وزیر راه و راهبری و ریس اسبق سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و رئیس اسبق فدراسیون قایقرانی ایران فعالیت داشته است.

وزیر ورزش و جوانان دولت چهاردهم در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ معاون وزارت راه و ترابری و ریاست سازمان بنادر و کشتیرانی را برعهده داشته است. او ۹ سال رئیس فدراسیون قایقرانی ایران بود و هم‌اکنون نایب رئیس کنفدراسیون قایقرانی آسیا و عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی این رشته است.

دنیامالی در انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در فهرست ائتلاف اصلاح طلبان شرکت نمود و با ۱۵۷۲۷۷ رأی به عضویت شورای شهر تهران درآمد.

وی در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کرد و به عنوان نماینده حوزه انتخابیه بندر انزلی راهی بهارستان شد و طی دوسال بطور متناوب عضو کمیسیون عمران مجلس بود و در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ به عنوان نایب رئیس دوم این کمیسیون انتخاب شد.

احمد دنیامالی بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بندرانزلی، از ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۸ مؤسس و مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صادرات بندر انزلی و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵، عضو هیأت مدیره مهندسین مشاور فجر و توسعه بوده‌است.

کد خبر 783188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.