خودروهای برقی چینی در گیرودار رقابت در بازار اروپا

مقام اجرایی اتحادیه اروپا از آماده‌سازی‌ها برای توافق بر سر راه‌حلی جایگزین و سازگار با اصول سازمان تجارت جهانی با دولت چین در زمینه خودروهای برقی خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کمیسیون اروپا اعلام کرد که بروکسل قصد دارد تعرفه‌های قطعی بر واردات خودروهای برقی باتری‌دار چینی (BEVs) را وضع و به راه‌حلی بلندمدت برای محافظت از صنعت داخلی این خودروها در سراسر بلوک در برابر رقابت ناعادلانه از سوی پکن دست پیدا کنند.

کمیسیون در پیش‌نویس نتیجه‌گیری نهایی تحقیقات ضدیارانه‌ای خود که با تولیدکنندگان خودروهای برقی و دولت‌های چین و اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شد، از نرخ‌های عوارض قطعی در نظر گرفته شده برای طیف وسیعی از تولیدکنندگان خودروهای یادشده رونمایی کرد. در صورت تصویب توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، این نرخ‌ها به مدت پنج سال از زمان تصویب اعمال می‌شوند، به این معنی که تولیدکنندگان چینی مجبور به افزایش طولانی‌مدت قیمت خواهند شد.

بروکسل با این اقدام به‌دنبال پیشگیری از تبدیل شدن اروپا به یک بیابان صنعتی و محل پرداخت هزینه‌های قدرت‌های نوظهور است.

خودروهای برقی چینی در گیرودار رقابت در بازار اروپا

تعیین نرخ‌های عوارضی برای خودروهای وارداتی چینی

نرخ‌ها برای سه تولیدکننده مستقر در چین یعنی BYD ،Geely و SAIC برابر با ۱۹.۳، ۱۷ و ۳۶.۳ خواهد بود. نرخ عوارض برای شرکت آمریکایی تسلا که از تعدادی از یارانه‌های چینی بهره می‌برد نیز ۹ درصد پیش‌بینی شد. به گفته بروکسل این شرکت به‌طور کامل با تحقیقات انجام‌گرفته همکاری کرده و تصویری جامع از یارانه‌هایی که از دولت چین دریافت می‌کند ارائه کرده است، بنابراین از نرخ عوارض پایین‌تر بهره‌مند شود.

البته تاکنون هیچ تصمیم سیاسی نهایی گرفته نشده و اتحادیه اروپا راه را برای دستیابی به یک راه‌حل مؤثر و سازگار با سازمان تجارت جهانی باز گذاشته است تا دولت چین مشکلات یارانه‌ای ایجادشده را برطرف کند.

مقامات اجرایی همچنین اعلام کردند به این دلیل که هیچ شواهدی مبنی بر آسیب مادی به شرکت‌های اتحادیه اروپا یافت نشد و نشانه‌ها تنها حاکی از تهدید وارد آمدن آسیب اقتصادی است، برای واردات خودروهای برقی باتری‌دار چینی که از مارس امسال ثبت شده است، عوارضی دریافت نخواهد شد.

خودروهای برقی چینی در گیرودار رقابت در بازار اروپا

این اعلام به دنبال تحقیقات ۹ ماهه اتحادیه اروپا علیه یارانه‌ها صورت گرفت که نشان داد پکن یارانه‌های سخاوتمندانه‌ای را در کل زنجیره ارزش خودروهای برقی خود دریافت می‌کند که به شرکت‌های چینی مزیتی ناعادلانه می‌دهد و تهدیدی برای صنعت داخلی اتحادیه اروپا را با کاهش مصنوعی قیمت‌ها است.

این تحقیقات و تعرفه‌های ناشی از آن به اوج تلاش‌های اروپا برای مقابله با شیوه‌های تجاری تهاجمی چین تبدیل و موجب ایجاد اختلاف بین بروکسل و پکن شده که شکایتی را به سازمان تجارت جهانی (WTO) ارائه کرده است.

طبق گزارش کمیسیون، خودروهای ارزان‌قیمت ساخت چین در سال‌های اخیر بازار اتحادیه اروپا را فراگرفته و از ۳.۹ درصد سهم بازار در سال ۲۰۰۲ به ۲۵ درصد در پایان سال ۲۰۲۳ رسیده است. این امر موجب هشدار در مورد آسیب احتمالی بیشتر اقتصادی به صنعت اتحادیه اروپا شد که در حال حاضر از رقبای جهانی خود عقب مانده است.

خودروهای برقی چینی در گیرودار رقابت در بازار اروپا

اتاق بازرگانی چین به این اقدام اتحادیه اروپا که از نظر خود «رویکرد حمایت‌گرایانه» است، با نارضایتی شدید و مخالفت قاطع پاسخ داد و ادعا کرد که رقابت‌پذیری صنعت خودروهای برقی چین توسط عواملی هم‌چون مقیاس صنعتی، مزیت‌های زنجیره تأمین جامع و رقابت شدید بازار به جای یارانه هدایت می‌شود. به این ترتیب انتظار می‌رود چشم‌اندازی تلافی‌جویانه از سوی چین و یک جنگ تجاری تمام‌عیار در پیش باشد.

کد خبر 783144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.