۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
مساجد سنگری در دل محلات

مسجد خانه قرآن و محل گرفتن فیوضات ربانیه از عالم قدس است؛ مسجد مکان تبلیغ و ارشاد و هدایت مردم و عرضه کردن قوانین الهی و آشنا کردن مردم با آن و پایگاه اجتماع مردم و زمینه‌ساز ایجاد وحدت و همبستگی هرچه بهتر و بیشتر در میان اقشار مختلف اسلامی و دیدار با همدیگر در هر صبح و شام است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیست و یکم اوت به‌نام روز جهانی مسجد نام‌گذاری شده است، روزی که نخستین قبله مسلمین جهان توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده و خاطره‌ای تلخ در اذهان جهانیان ماندگار شد.

ساعت هفت صبح پنج‌شنبه بیست‌ویکم اوت ۱۹۶۹ بود که جنایتکاری اسرائیلی به نام دنیس مایکل ولیم روهان به آستان مسجدالاقصی تجاوز کرد و آن را به آتش کشید؛ در این آتش‌سوزی، مساحتی نزدیک به ۱۵۰۰ مترمربع از مسجد در آتش سوخت؛ همچنین مسجد عمر، محراب زکریا، مقام اربعین، سه رواق مسجد همراه با پایه‌ها و قوس‌های آن‌ها و قوس حامل بر قبة‌الاقصی و پایه‌های اصلی‌ای که گنبد مسجد بر آن‌ها قرار داشت، آتش گرفتند و سقف مسجد فرو ریخت، تزئینات آن از بین رفت و بخش‌هایی از گنبد چوبی داخل مسجد، محراب، دیوار قبله، سنگ‌های مرمر به کار رفته در درون مسجد، پنجره از جنس گچ و شیشه رنگین، فرش‌ها، سوره اسرا که از بالای محراب کاشی‌کاری و طلاکاری شده بود و… از بین رفتند و بر این اساس به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران، روز جهانی مسجد در تقویم به ثبت رسید.

مساجد سنگری در دل محلات

در خصوص اهمیت مساجد آیات، احادیث و روایات فراوانی وجود دارد و کلمه مسجد حدود ۲۸ مورد در قرآن ذکر شده که ۲۲ بار به‌صورت مفرد (مسجد) و ۶ بار به صورت جمع (مساجد) است و آن ۲۲ موردی که مفرد آمده ۱۵ موردش مقید به قید (الحرام) است که مراد از همه آن‌ها همان مسجد مخصوص و معروف و مقدس مسجدالحرام در مکه است و یک مورد هم مقید به قید (الاقصی) که مراد از آن اولین قبله گاه مسلمانان مسجدالاقصی در بیت‌المقدس است، از سویی در روایات و احادیث نیز تاکید فروانی بر مساجد شده که در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت:

در آیه ۳۶ سوره نور چنین آمده است: «در خانه‌هایی (مانند مساجد) خداوند رخصت داده که آنجا بلندی یابد و در آن ذکر نام خدا شود و صبح و شام تسبیح و تنزیه ذات پاک او کنند».

در آیه ۱۸ سوره جن نیز بیان شده است: «مساجد مخصوص و از آن خدایند، پس نباید با خدا کسی را پرستش کنید».

پیامبر اکرم (ص) در خصوص اهمیت توجه به مساجد گفته‌اند: «مسجد در میان مردمی که در آن نماز نمی‌خوانند غریب است و خداوند در روز قیامت نظر رحمت خود را از آن‌ها دریغ خواهد کرد. (بحار، ج ۷۸، ص ۱۱۵)»، همچنین ایشان بیان کرده‌اند: «آمد و شد به مساجد، [مایه] رحمت است، و پرهیز از آن، [موجب] نفاق است. (کنز العمّال: ج ۷ ص ۵۷۰ ح ۲۰۳۰۲)»

مساجد سنگری در دل محلات

امیرالمومنین (ع) نیز در خصوص حق همسایگی مساجد تاکید داشته‌اند: «حریم مسجد تا چهل ذراع (۲۰ متر) و حد همسایگی مسجد تا فاصله ۴۰ خانه از چهار طرف آن است. (وسائل‌الشیعه، ج ۳، ص ۴۸۴)»

در حدیثی از امام حسن (ع) نیز نقل شده است: «غفلت تو در این است که رابطه خود را با مسجد قطع می‌کنی و راه مُفسدین و تبهکاران را پیشه می‌گیری. (بحار، ج ۷۸، ص ۱۱۵)»

امام باقر (ع) در خصوص اهمیت ساخت مسجد بیان می‌کنند: «کسی که یک مسجد بنا کند هرچند کوچک باشد خداوند یک خانه در بهشت برای او بنا می‌کند. (وسایل، ج ۳، ص ۴۸۶)»

امام صادق (ع) نیز با اشاره به اهمیت حفظ حرمت مساجد تاکید داشته‌اند: «کسی که حرمت مسجد را نگه دارد، خدا را شادان و خندان ملاقات خواهد کرد و پرونده اعمالش را به دست راست او خواهند داد. (جامع احادیث الشیعة، ج ۴، ص ۵۵۹)»، ایشان همچنین در توصیه‌ای به مردم ذکر کرده‌اند: «در مسجد در نقاط مختلف آن نماز بخوانید که هر قطعه در روز قیامت برای کسی که بر آن نماز خوانده گواهی خواهد دارد. (وسایل، ج ۳، ص ۴۷۴)»

در حدیثی از امام رضا (ع) نیز عنوان شده است: «فضیلت ورود به مسجد در آن است که با پای راست داخل و با پای چپ از آن خارج شوی. (وسائل‌الشیعه، ج ۳، ص ۵۱۷)»

مساجد سنگری در دل محلات

به گزارش ایمنا، مسجد خانه قرآن، مدرسه عشق، مکتب دانش، مرز بینش و محل گرفتن فیوضات ربانیه از عالم قدس است؛ مسجد مکان تبلیغ و ارشاد و هدایت مردم و عرضه کردن قوانین الهی و آشنا کردن مردم با آن و پایگاه اجتماع مردم و زمینه‌ساز ایجاد وحدت و همبستگی هرچه بهتر و بیشتر در میان اقشار مختلف اسلامی و دیدار با همدیگر در هر صبح و شام است و امروز که این بستر در کوچه به کوچه محلات حاضر است، فرصتی برای استفاده هرچه بیشتر و بهتر از این ظرفیت پدید آمده است.

کد خبر 782975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.