بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد کشور ارز چندنرخی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین گفت: بزرگ‌ترین مشکل فعلی اقتصاد کشور ارز چندنرخی است و اگر ارز تک‌نرخی شود ۵۰ درصد درخواست‌های ارزی کاسته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، مهدی عبدیان امشب _سه‌شنبه سی‌ام مرداد_ در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان قزوین اظهار کرد: سال ۱۳۹۶ که تجربه تحریم‌های بین‌المللی و عدم محدودیت واردات ۳۲۰۰ قلم کالا در کار نبود، تنها ۵۰ میلیارد دلار ارز تخصصی داده شد.

وی افزود: اما در سال ۱۴۰۲ این میزان با رشد ۳۰ درصدی و با وجود تمام تحریم‌ها و محدودیت‌های وارداتی به میزان ۶۵ میلیارد دلار رسید، به اعتقاد ما در اتاق بازرگانی قزوین بزرگ‌ترین مشکل فعلی اقتصاد کشور ارز چندنرخی است و اگر ارز تک‌نرخی شود ۵۰ درصد درخواست‌های ارزی کاسته خواهد شد.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان قزوین به جلسات مؤثر با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و معاون صنایع عمومی وزارت صمت اشاره کرد و گفت: جلسات یادشده منجر به تخصیص ارز، انجام ثبت سفارش جدید، آزادسازی کارت بازرگانی و رفع تعهدات ارزی حدود ۳۰ واحد تولیدی در استان قزوین طی هفته‌ها و روزهای اخیر شده است.

لزوم استفاده صنایع تازه‌تأسیس از برق خورشیدی

عبدیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آسیب پذیری واحدهای تولیدی از ناترازی برق و اعمال خاموشی‌های مکرر عنوان کرد: هم‌اکنون واحدهای تولیدی بر اساس برنامه تکلیفی جهت رفع ناترازِی انرژی برق هفته‌ای دو روز به صورت کامل و بعضی روزهای دیگر چند ساعت در خاموشی به سر می‌برند.

وی ادامه داد: حال آنکه بعضی از واحدهای صنعتی به دلیل تعهداتی که به مشتریان خود دارند، در ازای هریک ساعت خاموشی می‌بایست میلیاردها تومان زیان را متقبل شوند، بنابراین اگر واحدهای صنعتی تازه‌تأسیس و در آستانه دریافت پروانه بهره‌برداری ملزم به استفاده از انرژی خورشیدی و دیگر روش‌های موجود تأمین برق شوند، قطعاً ۵۰ درصد از ناترازی فعلی برق در استان کاهش می‌یابد.

به گزارش ایمنا، پس از ارائه مباحث مفصل کارشناسی در جلسه توسط فعالان بخش خصوصی مقرر شد یک کارگروه اختصاصی در اتاق بازرگانی قزوین با همراهی شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صمت، مدیران کل اقتصادی استانداری و شرکت توزیع نیروی برق استان جهت بررسی و ارائه روش‌های کاربردی در اجرای پیشنهادهای بخش خصوصی استان قزوین تشکیل شود.

کد خبر 782924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.