اینجا «موکب مسلم‌ابن عقیل» سرزمین عاشقان و خادمان حسین(ع) است

گزارش امروز روایتی از عاشقی خادمان شهرداری اصفهان در سرزمین پرچمدار پیروزی خون بر شمشیر است؛ آن‌هایی که عاشقانه برای رفاه حال زائران اربعین حسینی شبانه‌روز مشغول نظافت مسیر و محل تردد زائران اباعبدالله الحسین(ع) در شهر کربلا هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری ایمنا از کربلای معلی، قدم به قدم در شهر کربلا سرشار از تصاویری است که شاید تصور آن هم غیرممکن باشد، اما اینجا نقطه‌ای از بهشت است که در این کره خاکی جا خوش کرده است تا جسمان خاکی را از وانفسای زندگی دنیوی برهاند.

اینجا میعادگاه تمام افرادی است که پس از گذشت ۱۴۰۰ سال، به ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام خود لبیک گفتند تا با پیچیده شدن صدای «اَلا یا اَهلَ العالَم اَنَا الاِمام القائِم» عاشورایی دیگر رقم نخورد؛ در این روزها که کربلای معلی میزبان میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط دنیا است، حفظ نظافت و پاکیزگی شهر برای تأمین سلامت زائران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این میان نظافت مهمترین، حساس‌ترین و پرازدحام‌ترین خیابان‌های منتهی به حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) توسط خادمان شهرداری اصفهان به‌صورت روزانه و در سه شیفت انجام می‌شود.

اینجا «موکب مسلم‌ابن عقیل» سرزمین عاشقان و خادمان حسین(ع) است

ساعت ۱۱ صبح بیست‌ونهم مرداد است و باید شیفت پاکبانانی که در خیابان‌های حیدریه و روضتین نظافت می‌کردند، تعویض شود؛ خادمان لباس‌های خادمی را بر تن کرده و پس از خواندن رباعی خوانی «بارها گفت محمد که علی جان من است؛ هم به جان علی و جان محمد صلوات» راهی خودروهای خدمت شدند.

کسی اینجا با زور و اجبار و فشار برای خدمت کردن نیامده است، ۵۰۰ نفر از خادمان شهرداری اصفهان داوطلبانه برای عرض ارادت به ساحت اهل بیت (ع) و عشق بازی خدمت، از یکدیگر سبقت می‌گیرند؛ گرمای هوا از ۶۰ درجه گذشته و امان کارگران را بریده است، اما در این شرایط فقط عشق و ارادت به ساحت قدسی اباعبدالله الحسین (ع) کارگران را سر پا نگه داشته است.

اینجا «موکب مسلم‌ابن عقیل» سرزمین عاشقان و خادمان حسین(ع) است

شوق خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) در شهر کربلا در چهره همه خادمان شهرداری اصفهان موج می‌زد. خیابان‌های شلوغ را یکی یکی پشت سر گذاشتیم تا به خیابان روضتین رسیدیم. در گوشه و کنار این خیابان ظروف یکبار مصرف زیادی از جمله لیوان‌های یکبار مصرف آب همچنین ظروف یکبار مصرف غذا ریخته شده بود.

نگاهی به اطراف کردند و یکی یکی از خودروها پیاده شدند؛ جاروهای نارنجی رنگ را به دست گرفته و با انگیزه خدمت راهی خیابان شدند. نیروهای نظامی عراقی به از خادمان شهرداری اصفهان استقبال کرده و از خدمات آن‌ها با زبان خودشان تشکر می‌کردند.

اینجا «موکب مسلم‌ابن عقیل» سرزمین عاشقان و خادمان حسین(ع) است

یکی دیگر از سربازان که صورت خود را به‌صورت کامل پوشانده بود، از من خواست که وقتی یکی از خادمان شهرداری را در آغوش می‌گیرد، از آن‌ها عکس بگیرم. او چندین بار از خادمان شهرداری اصفهان که خیابان‌های این شهر را همچون خیابان‌های نصف جهان نظافت می‌کنند، تشکر کرد.

اینجا «موکب مسلم‌ابن عقیل» سرزمین عاشقان و خادمان حسین(ع) است

یکی از خادمان که برای اولین بار به کربلا مشرف شده بود، گفت: «وقتی از شهرداری اعلام کردند که اعزام به کربلا داریم، از طرف شرکت واحد اتوبوسرانی ثبت نام کردم و خداروشکر اسمم دراومد و تونستم بیان اینجا. حالا خیلی خوشحالم که در شهر امام حسین (ع) هستم و خادمی می‌کنم.

اینجا «موکب مسلم‌ابن عقیل» سرزمین عاشقان و خادمان حسین(ع) است

یکی دیگر از خادمان شهرداری اصفهان در حین نظافت خیابان روضتین اظهار کرد: «اصلاً گرمای هوا برای من مهم نیست، فقط خیلی خوشحالم امام حسین (ع) برای خادمی من را طلبیده. اصلاً فکر نمی‌کردم امسال اربعین کربلا باشم؛ خداروشکر.»

خادم دیگری در حین جاروزدن خیابان گفت: «افتخار من این روزها این است که پس از ۱۲ سال دوباره به اینجا آمدم و جارو زدن خیابان‌های کربلا هستم. دمای هوای کربلا خیلی بالاست و شدت گرما سوزنده است، اما لیاقت داشتم که خادم زائران امام حسین (ع) باشم. از خدا می‌خواهم همه را حاجت‌روا کند.»

اینجا «موکب مسلم‌ابن عقیل» سرزمین عاشقان و خادمان حسین(ع) است

اینجا کسبه، موکب‌داران و نیروهای نظامی شهر کربلا هم از خدمات نیروهای زحمت‌کش شهرداری اصفهان تشکر می‌کردند و تاکید داشتند که اقدامات آن‌ها بدون نقص است؛ یکی از موکب داران عرب گفت: «خیلی خوش آمدید برادران ایرانی. همیشه در خدمت زوار ایرانی هستیم کارتون درسته، عالی. دست ایرانی‌ها درد نکنه، نظافتشون خیلی خوبه و ما در خدمت آن‌ها هستیم. حتی شهرداری‌های ایران در نظافت کربلا به ما کمک می‌کنند.«

یکی از مغازه‌داران شهر کربلا نیز اظهار کرد: «خیلی خوش اومدین. این مکان رو نورانی کردین و باعث افتخار هست که در عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) میزبان شما هستیم. مردم ایران به‌ویژه اصفهان در امر خدمت و نظافت کوتاهی نکردن.»

یکی از نظامیان نیز با قدردانی از خدمات نیروهای ایرانی به‌ویژه اصفهانی در کربلای معلی گفت: «خداوند به آن‌ها خیر عطا کند و از آن‌ها تشکر می‌کنیم.»

به گزارش ایمنا، به فرموده ائمه اطهار (ع)، هر نوع خدمت به سیدالشهدا (ع) و مجالس عزای ایشان، برترین نیرویی است که انسان را به قرب خدا می‌رساند؛ این موضوع، نکته عجیب و قابل تأملی است، چرا که نماز، روزه، خمس، زکات و دیگر اعمال عبادتی نیز انسان را به درگاه الهی نزدیک می‌کند، اما ارتباط با امام حسین (ع) و گریه و عزاداری برای ایشان به عنوان برترین مقرب‌کننده اعلام شده است، بنابراین خادمان ستاد اربعین شهرداری اصفهان باید قدر این جایگاه و منزلتی که این روزها به فضل الهی نصیبشان شده است را بدانند و در این مسیر محکم‌تر گام بردارند.

عشق نوکری، عشقی است در میان دل ما که کیمیاست
این عشق، این جنون، همه‌ی آبروی ماست

گزارش از: راضیه کشاورز

کد خبر 782893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.