کردستان نیازمند پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: استان کردستان با توجه به ظرفیت‌های فراوان در بخش کشاورزی، نیازمند پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی بوده که راه‌اندازی آن به تصویب کارگروه توسعه صادرات استان رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، علی نوری، ظهر امروز _سه‌شنبه سی‌ام مرداد_ در کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به ظرفیتی که استان کردستان در حوزه محصولات کشاورزی دارد یکی از چالش‌های اساسی این بخش نبود زیرساخت‌های لازم است که با ایجاد پایانه صادراتی می‌توان نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد.

وی افزود: ایجاد دو پایانه صادراتی عام در شهرهای سنندج و مریوان و یک پایانه صادراتی خاص محصولات کشاورزی در مریوان به تصویب این جلسه رسیده است که امیدواریم شاهد فعال شدن آن‌ها در آینده نزدیک باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه ۶۰ درصد تولید توت فرنگی کشور مربوط به استان کردستان است، ادامه داد: با فعال شدن پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان کردستان می‌توان محصولات شاخص استان همچون توت فرنگی و سایر محصولات را به اقلیم کردستان عراق و کشورهای همجوار صادر کنیم.

نوری در ادامه در مورد سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی کردستان نیز گفت: سالیان متمادی است که این پروژه در دستور کار قرار گرفته اما پیشرفت آن بسیار کند بوده که لازم است در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت، نسبت به حل این مشکل اقدام شود.

وی ایجاد سایت نمایشگاه‌های بین‌المللی در استان را یکی از زیرساخت‌های توسعه صادرات دانست و تاکید کرد: راه‌اندازی این پروژه یکی از انتظارات به حق فعالان اقتصادی استان است.

ابلاغ سهمیه ارزی مرزنشینان کردستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در ادامه به ابلاغ سهمیه ارزی مرزنشینان شعاع ۳۰ کیلومتری مرزهای استان نیز اشاره کرد و افزود: سهمیه هر نفر ۸۰۰ دلار خواهد بود که در مجموع رقمی بالغ بر ۱۶۴ میلیون دلار را شامل می‌شود.

نوری به ابلاغ سهمیه پیله‌وران نیز اشاره و اضافه کرد: چهار میلیون دلار سهمیه این بخش برای استان تعیین شده که امروز در این جلسه تعیین شد ۳.۵ میلیون دلار آن به بانه و نیم میلیون دلار نیز به سقز اختصاص یابد.

وی به تعهدات ارزی صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان نیز گریزی زد و تصریح کرد: باید جلسه‌ای با مسئولان بانک مرکزی در استان برگزار شود و برای حل مشکل تعهدات ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان که رقمی قابل توجه بوده و انباشته شده است، تصمیم‌گیری و به نتیجه لازم برسیم.

به گزارش ایمنا؛ در این جلسه ایجاد دو پایانه صادراتی عام در شهرهای سنندج و مریوان و یک پایانه صادراتی خاص محصولات کشاورزی در مریوان به تصویب رسید و سهمیه ارزی مرزنشینان شعاع ۳۰ کیلومتری مرزهای کردستان و پیله‌وران استان نیز تعیین شد که برای مرزنشینان هر نفر ۸۰۰ دلار و برای پیله‌وران بانه ۳.۵ میلیون دلار و سقز نیم میلیون دلار تعیین شد.

کد خبر 782834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.