روز جهانی قربانیان تروریسم ۲۰۲۴+ شعار

روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم International Day of Remembrance and Tribute to the Victims of Terrorism هر سال در بیست‌ویکم آگوست (سی‌ویکم مرداد ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. شعار این روز، «صداهایی برای صلح: قربانیان تروریسم به‌عنوان حامیان و مروّجان صلح» در نظر گرفته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم International Day of Remembrance and Tribute to the Victims of Terrorism که هر سال در بیست‌ویکم آگوست برگزار می‌شود، مناسبتی برای بزرگداشت افرادی به‌شمار می‌رود که زندگی‌شان به‌طور جبران‌ناپذیری تحت‌تأثیر اقدامات تروریستی قرار گرفته است. بعضی از این افراد عزیزان خود را از دست داده‌اند و بسیاری از آن‌ها با مشکلات مالی و سلامتی مواجه شده‌اند.

اقدامات تروریستی که طیف گسترده‌ای از ایدئولوژی‌های نفرت‌پراکنی را تبلیغ می‌کند، هر سال هزاران انسان بی‌گناه را مجروح و دچار آسیب می‌کند یا می‌کشد. با وجود محکومیت بین‌المللی تروریسم، قربانیان و بازماندگان این اقدامات اغلب برای شنیدن صدای خود در تلاش هستند.

هنگامی که پیامدهای یک حادثه تروریستی کمرنگ می‌شود، قربانیان تروریسم احساس می‌کنند که رها و فراموش شده‌اند. این قربانیان برای احترام به حقوق و شنیده شدن صدای خود تلاش می‌کنند، با این حال اغلب فاقد منابع لازم برای بازیابی کامل خود پس از تجربه یک بحران سخت هستند.

روز جهانی قربانیان تروریسم ۲۰۲۴+ شعار

تعداد کمی از کشورها منابع یا ظرفیت لازم برای برآوردن نیازهای میان‌مدت و بلندمدت قربانیان تروریسم را دارند که آن‌ها را قادر به بهبودی کامل، توان‌بخشی و ادغام مجدد در جامعه می‌کند، حال آنکه بیشتر قربانیان تنها می‌توانند از طریق حمایت‌های چند بعدی طولانی‌مدت فیزیکی، روانی، اجتماعی و مالی، ترومای خود را بهبود بخشند و با آن کنار بیایند؛ بنابراین بیست‌ویکم آگوست به‌عنوان روزی برای شناسایی و حمایت از بازماندگان حملات تروریستی تعیین شد.

کشورهای عضو مسئولیت اصلی حمایت از قربانیان تروریسم و حمایت از حقوق آن‌ها را برعهده دارند. سازمان ملل متحد با همبستگی و حمایت از قربانیان تروریسم، نقش مهمی در حمایت از کشورهای عضو برای اجرای استراتژی جهانی مبارزه با تروریسم سازمان ملل، همچنین ارائه کمک به ظرفیت‌سازی، ایجاد شبکه‌ها و ارائه حمایت از سازمان‌های جامعه مدنی به‌ویژه انجمن‌های قربانیان و تشویق کشورهای عضو به ترویج، حمایت و احترام به حقوق قربانیان تروریسم دارد. این سازمان برای رسیدگی بهتر به نیازهای قربانیان تروریسم به کشورهای عضو و انجمن‌های قربانیان کمک فنی و ظرفیت‌سازی می‌کند.

تاریخ روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم

روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم هر سال در بیست‌ویکم آگوست مصادف با سی‌ویکم مرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی قربانیان تروریسم ۲۰۲۴+ شعار

تاریخچه روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ با هدف تکریم و حمایت از قربانیان تروریسم، همچنین ترویج و حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی آن‌ها، بیست‌ویکم آگوست را به‌عنوان روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریست اعلام کرد.

از دست دادن صفات انسانی یکی از شرایط گسترش تروریسم است. بر اساس استراتژی جهانی مبارزه با تروریسم که به‌اتفاق آرا قطع‌نامه‌ای را در هشتم سپتامبر ۲۰۰۶ به تصویب رساند، مؤثرترین راه برای مبارزه با این امر، اتخاذ تدابیری است که به کرامت انسانی احترام می‌گذارد و از حاکمیت قانون حمایت می‌کند.

از زمان بررسی ششم این قطعنامه در سال ۲۰۱۸، رویدادها در سطوح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی به تدریج نشان داده‌اند که کمک به قربانیان فراتر از همبستگی نمادین به مشارکت فعال‌تر برای ارتقای حقوق و خواسته‌های آن‌ها پیش رفته است. این امر در تشکیل گروهی از حامیان قربانیان تروریسم در سال ۲۰۱۹ به ریاست مشترک نمایندگان دائمی افغانستان و اسپانیا در سازمان ملل، همچنین قطع‌نامه مجمع عمومی در مورد افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای کمک به قربانیان تروریسم مشهود است.

روز جهانی قربانیان تروریسم ۲۰۲۴+ شعار

دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، گزارش خود را در مورد «پیشرفت سیستم سازمان ملل متحد برای حمایت از کشورهای عضو در کمک به قربانیان تروریسم» در آوریل ۲۰۲۰ طبق درخواست مجمع عمومی منتشر کرد و هفتمین قطع‌نامه بازنگری که در سی‌ام ژوئن ۲۰۲۱ تصویب شد، بر اهمیت دفاع از حقوق و رفع نیازهای قربانیان تروریست به‌ویژه زنان، کودکان و قربانیان سوءاستفاده‌های جنسی و جنسیتی تروریست‌ها تأکید دارد.

اکثر تلفات تروریست‌ها افراد عادی هستند که به‌طور اتفاقی در زمان نامناسب در مکان نامناسبی قرار دارند و هدف حملات خشونت‌آمیز قرار می‌گیرند. تروریست‌ها در دهه گذشته به‌طور متوسط سالانه ۲۱ هزار نفر را کشته‌اند. بسیاری از بازماندگان برای بهبودی کامل از جراحات یا کنار آمدن با تلفات خود به سال‌ها زمان نیاز دارند و عده کثیری در نتیجه این حملات به شدت آسیب دیده‌اند.

تروریسم یک کانون جغرافیایی است و بیشتر اقدامات تروریستی در مناطق خاصی از جهان تداوم دارد و مسئول کمتر از ۰.۰۱ درصد مرگ‌ومیرها در بیشتر کشورهاست.

روز جهانی قربانیان تروریسم ۲۰۲۴+ شعار

شعار روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم ۲۰۲۴: صداهایی برای صلح

شعار روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم ۲۰۲۴ بر نقش محوری قربانیان و بازماندگان به‌عنوان عوامل تغییر و مربیان صلح تأکید دارد. به مناسبت هفتمین سالگرد گرامی‌داشت این روز، یک رویداد مجازی در سطح بالا با عنوان: «صداهایی برای صلح: قربانیان تروریسم به‌عنوان حامیان و مروّجان صلح» در بیست‌ویکم آگوست ۲۰۲۴ برگزار می‌شود که با یک میزگرد مجازی با همین موضوع دنبال خواهد شد.

این پنل شامل پنج شرکت‌کننده از جمله قربانیان و بازماندگان تروریسم، کارشناسان و کشورهای عضو خواهد بود تا در مورد قدرت دگرگون‌کننده صدای قربانیان برای افزایش آگاهی، ایجاد صلح و کمک به جوامع انعطاف‌پذیرتر، بحث و گفت‌وگو کنند.

روز جهانی قربانیان تروریسم ۲۰۲۴+ شعار

کد خبر 782741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.