چهارمین روز بررسی صلاحیت وزیران ‌پیشنهادی دولت/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

از ساعت ۸ صبح امروز چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس آغاز شد و در نوبت صبح، برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی صمت،علوم و فرهنگ توسط نمایندگان مجلس بررسی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح سه‌شنبه آغاز شد.

در شش جلسه پیشین نمایندگان ملت، صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و امیرحسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی شده است.

همچنین در جلسه ششم، موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صمت به بیان سخنان خود پرداختند و نوبت سخنرانی وزیر پیشنهادی صمت به جلسه هفتم بررسی صلاحیت‌ها موکول شد.

بررسی صلاحیت وزیر صمت

در ابتدای جلسه امروز سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت اظهار کرد: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم.

وی در ارائه برنامه‌های خود برای این وزارتخانه گفت: برنامه بنده مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگترین بخش‌های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب برنامه‌های صمت باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفع حرکت خواهیم کرد.

بررسی صلاحیت وزیر علوم

کمیسیون «آموزش و تحقیقات» مجلس شورای اسلامی گزارش خود را از برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی علوم ارائه و به نمایندگان اعلام شد که اعضای این کمیسیون حسین سیمایی صراف را مناسب تصدی این مسئولیت می‌دانند.

چهارمین روز بررسی صلاحیت وزیران ‌پیشنهادی دولت/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

«سیمایی‌صراف» برنامه عملیاتی برای اجرای برنامه هفتم ارائه نکرده است

علیرضا عباسی گفت: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود و اسناد بالادستی به برنامه هفتم اشارات زیادی داشته منتها اینقدر موارد زیاد است که انگار اولویت و برنامه مشخصی ندارد؛ ایشان چند مورد را مشخصاً اعلام کنند که چگونه می‌خواهند آنها را عملیاتی کنند؟

وزیر پیشنهادی علوم در مسائل جناحی غرق نشد

سید مسعود خاتمی با بیان اینکه یکی از غفلت‌ها در حوزه مرجعیت علمی، حوزه علوم انسانی است که می‌تواند در فعال‌سازی حوزه نقش مؤثری داشته باشد و خوشبختانه این قوت و توان در آثار دکتر سیمایی موجود است، افزود: در مورد شرایط عمومی و شخصی، ایشان اعتقاد و التزام به نظام را با حضور در جنگ و کسب مدال جانبازی اثبات نموده است. در پایبندی به صداقت و پاکدستی به شهادت همه همکاران، ویژگی ایشان محرز است. داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مناصب و مسئولیت‌های مختلف در دولت دوازدهم و سیزدهم برای ایشان اثبات شده است.

وزیر پیشنهادی علوم از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است

حجت الاسلام سید محمد موحد با تاکید بر اینکه همیشه انتخاب وزیر علوم در ادوار مختلف از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت خاصی بوده است، گفت: وزیر علوم پیشنهادی از ویژگی‌های منحصر به فردی در بعضی از ابعاد برخوردار است؛ تحصیلات حوزوی، دانشگاهی و سوابق اجرایی از این موارد است.

«سیمایی‌صراف» مورد اقبال چهره‌های دانشگاهی قرار گرفته است

احمد مرادی وزیر پیشنهادی علوم را از جمله نقاط قوت کابینه پزشکیان برشمرد و گفت: وزارت علوم به فردی دلسوز و با انگیزه و شجاع نیاز دارد که آقای سیمایی صراف این ویژگی‌ها را دارد او دارای برنامه‌ای جامع، اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم بوده که مورد اقبال چهره‌های دانشگاهی و شخصیت‌های علمی و خدوم و اکثریت نمایندگان قرار گرفته است.

وزیر پیشنهادی علوم مصداق دولت وفاق ملی است

محمد بهرامی سیف آباد با بیان اینکه نماد عینی سیاست وفاق ملی انتخاب جناب دکتر سیمایی هست، افزود: ایشان دبیر دو دولت با دو رئیس جمهور متفاوت با نگاه سیاسی متفاوت بوده است. عزیزان، من اینجا می‌خواهم از آقای دکتر حمایت کنم چون از بدنه دانشگاه هستند. امروز ضعف‌هایی در بحث مدیریت دانشگاه از صدر تا پایین وجود دارد. خیلی از همکاران ما صرفاً علمی هستند و بعضی‌ها صرفاً اجرایی هستند. این یکی از ضعف‌هایی هست که در مدیریت ما وجود دارد.

برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم کلی است

عبدالحسین همتی سراپرده با تاکید بر اینکه نگرانی من درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی است، افزود: برنامه‌های ارائه شده از سوی ایشان کلی است و سنجش پذیر نیست و زمانبندی هم ندارد؛ هم‌چنین در این برنامه یک سری از موارد اعم از عدالت آموزشی در برخورداری از آموزش عالی مغفول مانده است که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. درباره تسهیل ازدواج دانشجویان و خوابگاه‌های متاهلی نیز برنامه خاصی مشاهده نشده است.

باید در رای‌مان به اعضای پیشنهادی کابینه دقت کنیم

محمد سراج با اشاره به ۱۲ شاخص اعلام شده از سوی رهبر انقلاب برای اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: فرمایش رهبر انقلاب نباید زمین بماند و ما باید در رای‌مان دقت کنیم.

گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است

در ادامه این جلسه حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، تاکید کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.

بررسی صلاحیت وزیر فرهنگ

مجتبی یوسفی در جریان بررسی صلاحیت سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به اینکه نماینده‌ای در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت نمی‌کند، وزیر پیشنهادی به تشریح برنامه‌ها می‌پردازد.

بر این اساس با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مخالفی نداشت، طبق آئین نامه مجلس موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز ضمن قرائت گزارش این کمیسیون درباره عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که کمیسیون فرهنگی موافق صالحی برای وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

پیش از این در جریان بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز، نماینده‌ای در مخالفت با او سخن نگفته بود.

درادامه این جلسه، سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، با تاکید بر اینکه بی تردیدی یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اینجانب در پرتو عنایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت مؤثر و سهیم باشند.

بررسی صلاحیت وزیر کشور

کمیسیون «امورداخلی و شوراها»، «عمران» و «امنیت ملی» مجلس شورای اسلامی گزارش خود را از برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی کشور ارائه و به نمایندگان اعلام شد که اعضای این کمیسیون اسکندر مؤمنی را مناسب تصدی این مسئولیت می‌دانند.

«مؤمنی» به حوزه معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه کند

مصطفی پوردهقان از وزیر پیشنهادی کشور خواست که در حوزه‌های اجتماعی و در مواجهه با تنش‌ها و ناهنجاری‌ها با استفاده از رویکردهای فرهنگی و اجتماعی برخورد کرده و همچنین به مسائل معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم حل مشکلات معیشتی در وزارت کشور و در بین فرمانداران و بخشداران گفت: با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید. استانداران و فرمانداران را براساس دانش‌شان انتخاب کنید.

«مؤمنی» در انتخاب استانداران و فرمانداران دقت کند

حمیدرضا گودرزی با اشاره به تجربه خود در وزارت کشور گفت: وزارت کشور وزارت گسترده‌ای است که تمامی نظم و انضباط داخل کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد. درخواست ما این است که در انتخاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و همچنین در سازمان شهرداری و دهیاری‌ها دقت فراوان کنیم.

مؤمنی تخصص‌های مورد نیاز وزارت کشور را ندارد

محمد باقری با بیان اینکه آقای مؤمنی در حوزه‌های تخصصی مورد نیاز وزارت کشور نه تجربه و نه علم دارد، گفت: وزیر کشور باید تجربه و علم کافی داشته باشد و اگر کسی که نه علم و نه تجربه آن را دارد نباید در وزارتخانه بگذاریم که باید مسائل سیاسی فرهنگی اجتماعی را درک کند.

کارنامه مؤمنی مثبت است

عباس صوفی با بیان اینکه کارنامه مؤمنی مثبت است، افزود: وقتی که در سال‌های دهه ۸۰ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم ایشان برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد. این یعنی در عملکرد موفق کارنامه سردار مؤمنی دو نکته دارد اول اینکه این فرد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است و در چنین شرایطی دلیل ندارد ما دنبال افرادی برویم که کارنامه درستی ندارند، دوم اینکه به هر حال ایشان آدم موفقی است که در هر سمتی قرار گرفته موفق عمل کرده است.

رئیس‌جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور معرفی کرد

محمد میرزایی با بیان اینکه بررسی شخصیت و برنامه‌های دکتر مؤمنی بیانگر آن است که رئیس جمهور محترم بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند، تصریح کرد: وظیفه نمایندگان محترم است که با رأی بسیار بالا از این انتخاب حمایت کنند تا ان‌شاءالله ایشان با قدرت مسئول مدیریت و رهبری امور سیاست داخلی کشور شود. تلفیق رویکردهای سیاسی، امنیتی و اجتماعی و عمرانی تجربه و شخصیت دکتر مؤمنی بر اساس کار ویژه‌های وزارت کشور که به بحث‌ها و موضوعات سیاسی اجتماعی امنیتی به عنوان می‌پردازد بیانگر تلفیق نگاه سیاسی و عمرانی و امنیتی با رویکرد اجتماعی است.

مؤمنی برنامه مشخصی درباره اتباع دارد

نصرالله پژمانفر با بیان این‌که وزیر پیشنهادی کشور برنامه مشخصی در حوزه‌های مختلف دارد گفت که از جمله برنامه‌های مؤمنی در بحث اتباع است.

مؤمنی رویکرد تعاملی و مشارکتی دارد

حسن هاشمی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی کشور رویکردی تعاملی، اقناعی و مشارکتی به مسائل دارد که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، افزود: آقای مؤمنی تمامی ویژگی‌هایی که رهبری به عنوان ملاک و شاخص برای رأی اعتماد فرمودند، را دارند.

در ادامه این جلسه، اسکندر مؤمنی وزیر پیشنهادی کشور ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، با بیان اینکه قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه پنج ساله هفتم و دیگر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مبنای تمام هدف‌گذاری‌ها، تصمیمات و اقدامات ما خواهد بود، افزود: می‌خواهیم با نظارت و کمک شما الگویی از وفاق ملی که شعار محوری رئیس جمهور محترم نیز بوده برای سربلندی ایران عزیز باشیم. وزارت کشور دولت چهاردهم مصمم است تا از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد و در گامی بلندتر با تسهیل‌گری مشارکت جویی و استمداد از همه نخبگان و مجامع علمی و تحقیقاتی فرصت سازی کند تا به خواست خدا افق‌های جدیدی برای تحلیل و تقلیل مشکلات کشور بگشاید.

بررسی صلاحیت وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

در ابتدای این جلسه، احمد راستینه در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گزارش کمیسیون فرهنگی را به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی وزارتخانه مذکور قرائت کرد و گفت که این کمیسیون باپیشنهاد تصدی سیدرضا صالحی امیری برای پست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت نکرد.

از طرف دیگر، زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن از تأیید صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد.

کد خبر 782695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.