تغییر ساختار وزارت راه و شهرسازی لازم است/ برنامه‌ریزی کاهش سالیانه ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: ایجاد معاونت یا تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی با ایجاد یک شاکله اقتصادی لازم است که در این صورت پشتیبان همه پروژه‌های حمل و نقلی و مسکنی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرزانه صادق در جلسه علنی امروز -دوشنبه، بیست‌ونهم مرداد- مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌ها و رویکردهای خود در وزارت راه شهرسازی افزود: باور دارم که تمام دولت‌های پیشین در ادوار مختلف زحمات ارزشمندی داشتند و اگر میانگین حمل و نقل در کشور، استقرار جمعیت و فعالیت در فضای سرزمینی ایران، تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را به طور منصفانه مرور کنیم به هیچ وجه نمی‌نواتیم منکر زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی مجموعه ساختارها و عاملیت‌های درگیر این موضوع باشیم؛ به همین دلیل است که به کرات اعلام کرده‌ام تعهد به مردم تعهد جمهوری اسلامی به ولی نعمتان آن است.

وی بیان‌داشت: هر فردی که سکان مسئولیت را به دست می‌گیرد وظیفه انجام این تعهدات را به بهترین و سریع‌ترین شکل ممکن آن دارد.

صادق مالواجرد خاطرنشان‌کرد: وزارت شهرسازی به عنوان متولی حمل و نقل و شهرسازی، متولی بیش از ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۲۰ درصدی از اشتغال به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی در کشور به حساب می‌آید و امروزه بیشتر صاحبنظران اقتصادی رشد کشورها را وابسته به حمل و نقل می‌دانند.

وی اظهار داشت: رشد و توسعه همه جانبه کشور مشروط به توسعه صنعت حمل و نقل است و ضرورت راهبری و سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه حوزه حمل و نقل ایجاد هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها است و این تعامل بسیار اهمیت دارد.

صادق مالواجرد خاطرنشان کرد: مدیریت و ساماندهی برنامه تولید و عرضه مسکن، ساماندهی بازار اجاره بها، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی بر اهمیت جایگاه وزارت راه و شهرسازی اشاره دارد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل و بنابر تنوع و گستردگی خدمات این وزارتخانه بر این باورم که ایجاد معاونت یا تغییر ساختار وزارتخانه با ایجاد ساختار اقتصادی لازم است و این مهم پشتیبان همه پروژه‌های حمل و نقل و مسکنی کشور خواهد بود و دربرگیرنده مولدسازی دارایی‌های وزارتخانه گرفته تا تعامل با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه با برنامه‌ریزی مناسب و اعمال مدیریت یکپارچه توجه خودرو به زیرساخت‌ها ناوگان و ارتقا ترانزیت معطوف می‌دارد و اینجانب به دنبال توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور متناسب با ظرفیت بار و مسافر و همچنین اتصال آنها به بنادر و شبکه‌های راه‌های کشورهای همسایه هستم.

صادق مالواجرد ادامه داد: با تدبیر عالی رهبر معظم انقلاب، کمک‌های بی‌نظیر برای تامین مالی ابر پروژه‌های حمل و نقل انجام شده و با تعامل حداکثری دولت و مجلس شاهد تحول چشمگیری در این حوزه خواهیم بود.

وی اظهار داشت: تکمیل حلقه‌های مفقوده، تکمیل شبکه ریلی شمال- جنوب- شرق، شبکه ریلی شمال- جنوب- مرکز، اتصال بندر بوشهر به عسلویه، برقی کردن قطارها و قطار سریع السیر و دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی از طریق مشارکت با بخش خصوصی دنبال می‌شود.

وی همچنین با اشاره به زیرساخت‌های فرودگاهی خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، کاهش مناطق پرواز ممنوع با راهکارهایی همچون افزایش پروازهای عبوری و اقتصادی کردن پروازهای داخلی به کار گرفته می‌شود.

صادق مالواجرد همچنین بر ضرورت تکمیل شاهراه‌های جاده‌ای و توسعه شبکه‌های آزادراهی کشور با مشارکت بخش خصوصی و مشوق‌های جذاب تاکید کرد و گفت: به راه‌های منتهی به مرزها و محورهای ساحلی توجه ویژه خواهیم کرد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در روزهای گذشته در کمیسیون‌های مجلس مطرح شد، مشکل راه‌های روستایی بود و بر این اساس توجه ویژه به توسعه شبکه راه‌های روستایی خواهیم داشت. در این راستا ضمن احیای مجدد ردیف مستقل ملی طرح مذکور و پیش بینی اعتبار کافی برای آن، لازم است شرایط راه‌های مناسب برای روستاها را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: استفاده از همه ظرفیت‌های منابع غیر بودجه‌ای همچون برون سپری حداکثری پروژه‌های دارای توجیه، ارائه مشوق‌ها، جذب سرمایه‌های غیردولتی، استفاده از ظرفیت مولدسازی دارایی‌ها و تسهیلات کم بهره از جمله راهکارها است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی همچنین به مقوله ایمنی به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه به ویژه در حمل و نقل جاده‌ای بر کاهش تلفات و تصادفات تاکید داریم و مطابق برنامه نسبت به رفع نقاط پرحادثه اقدام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: حتی یک نفر فوتی ناشی از حوادث جاده‌ای باید برای همه ما منجر به تامل شود و در این زمینه رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تلفات در انطباق با اهداف برنامه، کاهش سالیانه ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای است.

صادق مالواجرد ادامه‌داد: یکی از دلایل پایین بودن بهره‌وری و بروز حوادث جاده‌ای فرسودگی ناوگان است که در این زمینه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و خرید و واردات انواع ناوگان اقدام خواهیم کرد.

کد خبر 782571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.