روز جهانی بشردوستی World Humanitarian Day + تاریخچه، شعار و پوستر ۲۰۲۴

روز جهانی بشردوستی World Humanitarian Day هر سال در نوزدهم آگوست برگزار می‌شود و به تجلیل از امدادگرانی می‌پردازد که جان خود را در کمک به افراد آسیب‌پذیر حاضر در مناطق جنگی به خطر انداخته و از دست می‌دهند. شعار این روز در سال جاری «قوانینی برای انسانیت» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی بشردوستی World Humanitarian Day هر سال در نوزدهم آگوست برگزار می‌شود و از امدادگران بشردوستانه در سراسر جهان تجلیل می‌کند. این روز در سال ۲۰۰۹ توسط سازمان ملل معرفی شد و یادآور سالگرد بمباران مقر سازمان ملل در عراق است که طی آن ۲۲ نفر از جمله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل جان خود را از دست دادند.

امدادگران بشردوستانه به مردم رنج‌دیده و آسیب‌پذیر سراسر جهان کمک‌های نجات‌بخش ارائه می‌دهند و حتی در این مسیر جان خود را از دست داده یا آسیب می‌بینند. این روز به قدردانی از همه افرادی می‌پردازد که به خدمات خود برای حمایت از افراد نیازمند ادامه می‌دهند.

روز جهانی بشردوستی World Humanitarian Day + تاریخچه، شعار و پوستر ۲۰۲۴

یک فرد بشردوست فعالانه در ترویج اصلاحات اجتماعی و رفاه انسانی شرکت می‌کند و هیچ تعصبی در مورد رنج‌های انسانی بر اساس مذهب، گرایش جنسی، جنسیت یا قلمرو ندارد. هدف او نیز نجات جان‌ها، تسکین رنج‌ها و حفظ کرامت انسانی با کمک به افراد نیازمند است.

روز جهانی بشردوستی فراتر از مناسبتی برای تقدیر از انسان‌هایی است که زندگی خود را وقف اهداف بشردوستانه کرده‌اند و روزی برای یادآوری نقش آن‌ها در تسهیل و ایمن‌تر کردن جهان برای مردم آسیب‌پذیر در زمان‌های بحرانی است.

تاریخ روز جهانی بشردوستی ۱۴۰۳

روز جهانی بشردوستی هر سال نوزدهم آگوست مصادف با بیست‌ونهم مرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی بشردوستی World Humanitarian Day + تاریخچه، شعار و پوستر ۲۰۲۴

تاریخچه روز جهانی بشردوستی

روز جهانی بشردوستی به یاد مرگ ۲۲ امدادگر سازمان ملل متحد ازجمله سرجیو وی را د ملو Sérgio Vieira de Mello، رئیس سازمان بشردوستانه در عراق، طی بمباران ۲۰۰۳ مقر سازمان ملل متحد در بغداد، توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد معرفی شد. وی در برزیل متولد و بزرگ شد و برای سه دهه روزها کار و شب‌ها با کمک‌رسانی و رساندن صدای قربانیان درگیری‌های مسلحانه و وضعیت اسف‌بار به گوش جهان به آن‌ها کمک می‌کرد. او همچنین به‌طور خستگی‌ناپذیری برای جمع‌آوری پیش‌نویس تعیین روز جهانی بشردوستی تلاش کرد.

ایجاد آگاهی یکی از جنبه‌های ضروری مبارزات سرجیو بود و او تمام تلاش خود را می‌کرد تا اطمینان حاصل کند که ساکنان کشورهای جهان اول و مناطق بدون درگیری دیدگاه متفاوتی در مورد مناطق جنگ‌زده به دست آورند تا نشان دهد مسائلی فراتر از درگیری‌های سیاسی نیز وجود دارد.

روز جهانی بشردوستی World Humanitarian Day + تاریخچه، شعار و پوستر ۲۰۲۴

مرگ او و هم‌قطارانش با تمرکز بر زندگی انسان‌های بی‌گناهی که برای زنده ماندن تلاش می‌کردند و در درگیری‌هایی گرفتار می‌شدند که تمایلی به حضور در آن نداشتند، رویکردی انسان‌دوستانه‌تر نسبت به جنگ‌ها ایجاد کرد.

بنیاد سرجیو و خانواده وی پس از بمباران ۲۰۰۳، از نزدیک با سفرای فرانسه، سوئیس، ژاپن و برزیل در ژنو و نیویورک همکاری و پیش‌نویس روز جهانی بشردوستی را تهیه کردند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۹ به‌طور رسمی برگزار نخستین روز جهانی بشردوستی را آغاز کرد تا از امدادگران شجاع و فداکاری هم‌چون سرجیو تقدیر کند سعی دارند جهان را به مکانی بهتر برای محرومان و کسانی تبدیل کنند که خانه‌ها و معیشت‌شان توسط جنگ تهدید می‌شود.

روز جهانی بشردوستی World Humanitarian Day + تاریخچه، شعار و پوستر ۲۰۲۴

افزایش آمار جان باختن امدادگران در طول خشونت جهانی

در سال ۲۰۱۹ حداقل ۴۸۳ مورد از این افراد ربوده شدند، مورد حمله قرار گرفتند یا کشته شدند، و وضعیت سال ۲۰۲۰ در طول همه‌گیری کووید -۱۹ بهتر از این نبود.

پایگاه داده امنیت امدادرسانان گزارش داد که جامعه بشردوستانه جهانی در سال ۲۰۲۳ شاهد مرگبارترین سال ثبت‌شده با مرگ ۲۸۰ امدادگر طی حملات خشونت‌آمیز بوده است. این رقم نشان‌دهنده افزایش خیره‌کننده ۱۳۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ است که در آن ۱۱۸ امدادگر جان خود را از دست دادند. این روند تا سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کرد و تا هفدهم آگوست سال جاری ۲۸۰ امدادگر جان خود را از دست دادند که این امر نشان‌دهنده خطرات فزاینده‌ای است که آن‌ها در خط مقدم مناطق بحران با آن روبه‌رو هستند.

درگیری‌های جاری در غزه نیز با کشته شدن بیش از ۲۵۰ کارمند بشردوستانه از اکتبر ۲۰۲۳، به‌عنوان مرگبارترین مکان برای امدادگران تبدیل شده است. علاوه بر این، خشونت شدید در سودان و سودان جنوبی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز با تلفات وحشتناکی میان این افراد همراه بوده است.

روز جهانی بشردوستی World Humanitarian Day + تاریخچه، شعار و پوستر ۲۰۲۴

رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، عادی. سازی خشونت علیه امدادگران را غیرقابل قبول و اقدامی به دور از وجدان بشری معرفی کرد و آن را عاملی دانست که اساس فعالیت‌های بشردوستانه را تهدید و توانایی سازمان‌های فعال در این زمینه را برای دسترسی به افرادی نیازمند کمک تضعیف می‌کند.

وی هر حمله به یک امدادگر را حمله‌ای به خود بشریت معرفی و اظهار کرد که همه طرف‌های درگیری باید به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارند و عاملان را در قبال اقدامات خود پاسخ‌گو بدانند.

شعار روز جهانی بشردوستی ۲۰۲۴

سازمان ملل هر سال روز جهانی بشردوستی را با موضوعی ویژه گرامی می‌دارد. این موضوع همه مردم را از سراسر اکوسیستم بشردوستانه گرد هم می‌آورد تا آگاهی‌ها برای بقا، رفاه و کرامت افراد آسیب‌دیده از بحران‌ها، همچنین ایمنی فعالان این زمینه را ارتقا دهد.

روز جهانی بشردوستی World Humanitarian Day + تاریخچه، شعار و پوستر ۲۰۲۴

شعار روز جهانی بشردوستی ۲۰۲۴ «قوانینی برای انسانیت» تعیین شده و بر نیاز حیاتی بر حمایت از قوانین بین‌المللی بشردوستانه و محافظت از کسانی تأکید دارد که جان خود را برای رساندن کمک به خطر می‌اندازند.

در عین حال سازمان ملل متحد در اندونزی، در همبستگی با جامعه جهانی بشردوستانه خواستار اقدام فوری برای محافظت از امدادگران و غیرنظامیان گرفتار در مناطق در حال درگیری شده است.

روز جهانی بشردوستانه در سال جاری با یک کمپین دیجیتال جهانی با هشتگ #ActForHumanity مشخص شده است. این کمپین که از طریق کانال‌های رسانه‌های اجتماعی سازمان ملل در اندونزی ترویج می‌شود، حمایت عمومی را جمع می‌کند و از صاحبان قدرت می‌خواهد هنجارهایی را مورد حمایت قرار دهند که از بشریت محافظت می‌کنند.

روز جهانی بشردوستی World Humanitarian Day + تاریخچه، شعار و پوستر ۲۰۲۴

کد خبر 782511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.