«تغییر الگوی درآمد شهرداری‌ها» تنها راه برای حرکت در مسیر توسعه مبتنی بر درآمد پایدار است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و مشاور و سرگروه اقتصادی برنامه جامع شهر اصفهان گفت: اگر کلان شهرها می‌خواهند به سمت مدل توسعه مبتنی بر درآمد پایدار بروند، راهی به جز تغییر الگوی درآمد شهرداری‌ها ندارند، در این راستا باید الگوی درآمد شهرداری‌ها را به الگوی ارزش افزوده تبدیل کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بابک صفاری امروز _دوشنبه بیست‌ونهم مرداد_ در نشست یک شهر گفت‌وگو از سلسله نشست‌های برنامه جامع شهر اصفهان اظهار کرد: در برنامه جامع شهر اصفهان نخست باید وضع موجود را تشخیص داد، در این راستا نگاه کلی به وضعیت شهر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تدوین دستور کار برای آنکه آینده شهر را ترسیم کنیم، بسیار مهم است گفت: در ادامه یابد ظرفیت‌های شهر شناسایی شود، بر این اساس سه سطح روند احصا شده است.

صفاری با بیان اینکه طی دو دهه گذشته دنیا در ساختارهای اقتصادی دچار تحول شده است افزود: همه این تغییرات به دلیل موضوع فناوری است که موجب شده ساختارهای برنامه‌ریزی تغییر کند.

وی شناسایی نوآیندهای مهم این حوزه را مهم دانست تصریح کرد: ظرفیت‌های گردشگری متنوعی داریم، از جمله آن می‌توان به زاینده رود جاری، محور چهارباغ و میدان نقش جهان، انواع گردشگری موسیقی، ادبی، مشروطه، اقلیت‌های دینی و ورزشی، مناسبت‌های شناخته شده مرتبط با اصفهان، مراکز درمانی و سلامتی و پزشکان، خانه‌های تاریخی و آژانس‌های مسافرتی فعال اشاره کرد.

به گفته صفاری گردشگری صنعتی نیز یکی از ارکان مهم گردشگری اصفهان است که آن هم در تدوین برنامه جامع شهر اصفهان دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های اینگونه طرح‌ها این است که نظام جمع آوری و ثبت آمار اصلاح شود، گفت: روش طرح جامع در این دوره بر خلاف الگوی مکانیکی که عدد داشته باشیم، نگاه مشارکتی است، در این راستا افراد ذی نفع احصا می‌شود و در جایی که عدد و رقم وجود ندارد با استفاده از برآیند نظرات به نتیجه می‌رسیم.

صفاری یادآور شد: مشکل برنامه‌های گذشته، نبود برنامه نیست بلکه اجرا نشدن آن است، بنابراین تدوین برنامه برآیند منسجم و گام به گام مشخص دارد و این مسیر را با هم طی خواهیم کرد.

تاکید بر توسعه استان با محوریت اقتصاد دانش‌بنیان

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر گفت: وجود دانشگاه هنر در اصفهان بسیار ارزشمند است، وجود استاد کار و مشاهیر فرهنگی هنری و نمایشگاه‌های شناخته شده صنایع دستی در اصفهان که در سطح ملی به آن استناد می‌شود، از ظرفیت‌های مهم در این حوزه است.

وی به ظرفیت‌های اقتصاد در حوزه علم و فناوری اشاره کرد، یادآور شد: تاکید بر توسعه استان با محوریت اقتصاد دانش بنیان است، در این راستا استان سهم قابل توجهی از شرکت‌های دانش بنیان را دارا است.

صفاری تصریح کرد: همه ظرفیت‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف در عرض هم قرار دارند زیرا اصفهان شهر چند کارکردی است، در این راستا ظرفیت‌ها را نمی‌توان اولویت بندی کرد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی حوزه صنعت گفت:: وجود صنایع بزرگ با ارزش افزوده بالا، قطب فولاد کشور، صادرات صنعتی قابل توجه، سابقه تاریخی شهر اصفهان در حوزه صنعت و تنوع صنعتی و نیروی کار ماهر بخشی از این ظرفیت‌ها است.

صفاری با تاکید بر اینکه یکی از ترندهای اصلی دنیا صنعت سبز است افزود: اما این مهم به عنوان ظرفیت برای اصفهان وجود ندارد که بنگاه‌هایی با این رویکرد داشته باشیم، تا بتوان به عنوان ظرفیت اقتصادی، فعالیت اساسی برای آن تعریف کرد.

وی به ظرفیت‌های خدمات و بازرگانی از جمله دسترسی کافی به جاده‌ها، خطوط ریلی و فرودگاه فعال، مراکز خدمات مالی و بیمه، تصویب دهکده لجستیک و منطقه ویژه اقتصادی در شرق اصفهان اشاره کرد افزود: باید برای توسعه خدمات برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم، از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و کالبدی پشتیبانی شوند تا این مدل فعالیت‌ها شکل بگیرد.

صفاری در ادامه با تشریح ظرفیت‌های مالیه شهری یادآور شد: روش‌های جدید اخذ مالیات در راستای ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری، انواع جدید سرمایه گذاری توسط شهرداری مانند سرمایه گذاری مشارکت، مالیات بر ارزش افزوده، تبدیل عوارض نوسازی به عوارض ماهیانه و اتصال آن به خدمات شهرداری و خدمات عمومی، تدوین مدل‌های مشارکتی جهت دریافت هزینه پروانه ساخت به صورت الگویی برای دریافت ارزش افزوده در پایان کار، دریافت هزینه ایجاد مشکلات شهر از افراد دخیل در به وجود آمدن آن و ایجاد باشگاه شهروندی جهت اعتبار دهی به شهروندان و سیستم تشویق و تنبیه از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها است اما اکنون همه این ظرفیت‌ها بالقوه است و به صورت بالفعل وجود ندارد.

به گفته وی اگر کلان شهرها می‌خواهند به سمت مدل توسعه مبتنی بر درآمد پایدار بروند، راهی به جز تغییر الگوی درآمد شهرداری‌ها ندارند، در این راستا باید الگوی درآمد شهرداری‌ها را به الگوی ارزش افزوده تبدیل کنند.

صفاری با تشریح ظرفیت‌های کشاورزی گفت: کاهش منابع آبی به عنوان نهاده اصلی تولید بخش اقتصادی، تبدیل شدن زاینده رود به رودخانه فصلی، کاهش یافتن توان اقتصادی و قدرت خرید اقشار عمده جامعه، کاهش یافتن مزیت‌های اصلی شهر اصفهان، تمایل صنعت به اصلاح و بهبود از طریق توسعه فناوری، توسعه گردشگری سلامت، کاهش یافتن سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی و افزایش سهم ارزش افزوده بخش خدمات و صنعت و خروج سرمایه‌های انسانی و نقدی از شهر اصفهان از عمده‌ترین کلان روندهای بخش اقتصادی مرتبط با شهر اصفهان است.

به گفته وی کاهش توان مالی دولت در تأمین مالی پروژه‌ها، تورم زیاد و کاهش یافتن قدرت خرید مردم، رشد کسب و کارهای نوپا، رشد اقتصادی پایین همراه با نوسان و مهاجرت سرمایه انسانی به خارج از کشور از مهم‌ترین کلان روند بخش اقتصادی در حوزه ملی است، در این راستا افزایش توان اقتصادی چین و کشورهای نوظهور در رشد اقتصادی، ارتباطات مستمر بین‌المللی و جهانی شدن اقتصاد، رشد شتابان اقتصاد دیجیتال، رشد شتابان کشورهای منطقه و جذب سرمایه از کشور از کلان روندهای بخش اقتصادی در حوزه بین‌المللی است.

کد خبر 782451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.