۱۵ درصد زوجین مشکلات ناباروری را تجربه می‌کنند

متخصص جراحی کلیه و مجازی ادراری و ناباروری مردان با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد از زوجین در جهان با مشکلات ناباروری روبه‌رو می‌شوند، گفت: عوامل محیطی، مواجهه‌های مضر، ابتلا به بعضی بیماری‌ها و اختلالات مادرزادی از جمله عوامل خطر ناباروری مردان است.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عوامل بروز ناباروری در مردان و با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد از زوجین در جهان با مشکلات ناباروری روبه‌رو می‌شوند، اظهار کرد: ناباروری می‌تواند هر دو جنسیت زن و مرد را درگیر کند و در نخستین گام درمان ناباروری مردان، باید علت ناباروری شناسایی و سپس نسبت به درمان آن اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه پزشک متخصص با توجه به علت ناباروری و شرایط جسمانی هر فرد درمان متفاوتی را در نظر می‌گیرد، افزود: بعضی از علل ناباروری مردان تحت تأثیر شرایط زندگی یا بیماری ایجاد می‌شود و باید توجه داشت که بیشتر این عوامل قابل پیشگیری و درمان است.

متخصص جراحی کلیه و مجازی ادراری و ناباروری مردان با اشاره به اینکه عوامل محیطی، مواجهه‌های مضر، ابتلاء به بعضی بیماری‌ها و اختلالات مادرزادی از جمله عوامل خطر برای ناباروری مردان محسوب می‌شود، تصریح کرد: ابتلاء به بعضی بیماری‌ها مانند دیابت و ام‌اس می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد بدن و تغییر در میزان ترشح هورمون‌ها شود و ابتلاء به سندروم‌های کلاین فلتر و سندروم کارتانژر نیز از دلایل ناباروری محسوب می‌شود.

صالحی با اشاره به اینکه بروز اختلال در فعالیت غده هیپوفیز نیز می‌تواند میزان ترشح هورمون‌ها را تغییر دهد و منجر به ناباروری شود، ادامه داد: به طور معمول افراد درگیر با سوءتغذیه به دلیل کمبود ویتامین‌های ضروری، در معرض خطر ابتلاء به ناباروری قرار دارند.

وی گفت: بروز آسیب‌های نخاعی، در معرض حرارت قرار گرفتن و بروز آسیب‌های فیزیکی از جمله دیگر عوامل ناباروری مردان محسوب می‌شود، همچنین شیمی‌درمانی و پرتو درمانی نیز می‌تواند منجر به ناباروری شود.

متخصص جراحی کلیه و مجازی ادراری و ناباروری مردان اضافه کرد: بروز عفونت در بدن و مواجهه با مواد شیمیایی مضر یا فلزات سنگین مانند سرب، خطر ابتلاء به ناباروری را افزایش می‌دهد و اعتیاد به مواد مخدر و استفاده از سیگار و قلیان از جمله دیگر عوامل ناباروری در مردان محسوب می‌شود.

کد خبر 782342

برچسب‌ها