مراودات فرهنگی و همزیستی ایران و ارمنستان نشان از احترام متقابل به فرهنگ یکدیگر است

شهردار اصفهان در پیامی به شهردار و شهروندان شهر کاپان به‌مناسبت روز کاپان نوشت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان دارای روابط دیرینه و خوبی بوده و خواهرخواندگی دو شهر اصفهان و ایروان از سال ۱۳۷۹ ه. ش (۲۰۰۰ میلادی) بر استحکام و تقویت این روابط افزوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از اینکه جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت در شهر کاپان مرکز استان سیونیک در کشور ارمنستان سر کنسولگری ایجاد کند، مقرر شد ارتباط میان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و استان سیونیک با محوریت و مرکزیت اصفهان باشد.

معمولاً هر شهری سالیانه یک روز به نام خود دارد که آن را جشن می‌گیرد، پس از دعوتی که از کاپان صورت گرفت، شهردار کاپان به همراه هیئت همراه از اصفهان بازدید کردند، به خاطر ارتباط ویژه‌ای که با شهرداری منطقه ۵ اصفهان به دلیل قرارگیری شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران و همچنین حضور ۵ هزار عزیزان ارامنه در منطقه ۵ شهرداری اصفهان، مقرر شد که این ارتباط از طریق شهرداری منطقه ۵ اصفهان صورت بگیرد.

پس از این مراودات برای مراسم روز کاپان از شهرداری منطقه ۵ اصفهان و معاونان، دعوتی صورت پذیرفت و قرار بر این شد که ضمن شرکت در این مراسم در رابطه با همکاری‌های آینده نیز صحبت‌هایی انجام گیرد.

برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در شهر کاپان ارمنستان

این همکاری‌ها پیرامون دو موضوع است: نخست، برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در شهر کاپان که مذاکرات اولیه آن انجام و مقرر شد پس از برنامه‌ریزی لازم طی ماه‌های آینده هفته فرهنگی اصفهان در شهر کاپان برگزار شود.

انتقال تجربیات اصفهان در زمینه پسماند (جمع آوری، تفکیک و دفن زباله) به شهر کاپان

دومین موضوع همکاری، ایجاد و ساخت یک کارخانه پسماند در شهر کاپان است، کاپان با مشکلات زیست محیطی و معضل جمع آوری پسماند مواجه است و طی بازدید قبلی که شهردار کاپان از اصفهان داشتند از مدیریت پسماند شهر اصفهان ابراز خرسندی کردند.

در سفر شهردار منطقه ۵ اصفهان و معاونان به شهر کاپان، مقرر شد که برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت کارخانه پسماند و استفاده از تجربیات اصفهان در زمینه‌های جمع‌آوری، تفکیک و دفن زباله به گونه‌ای که شیرابه وارد محیط زیست نشود، در اختیار شهرداری کاپان قرار گیرد.

در مراسم روز کاپان، قالیچه‌ای با طرح کوه صفه اصفهان و کوهی که نزدیک شهر کاپان قرار دارد حک شده که به شهردار کاپان اهدا شد.

در همین راستا، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان در مراسمی که به مناسبت روز کاپان برگزار شده بود پیامی را به شهردار و شهروندان شهر کاپان ارسال کرد که توسط حسین کارگر شهردار منطقه ۵ اصفهان در حضور مردم شهر کاپان قرائت شد. متن این پیام بدین شرح است:

«شهردار محترم و شهروندان گرامی کاپان (قاپان)

از سوی همه شهروندان شهر تاریخی و زیبای اصفهان و خود، سلام گرم و صمیمانه‌ام را به شهردار محترم و همه شهروندان شهر تاریخی و زیبای کاپان ابراز می‌نمایم. همچنین روز کاپان ۲۷ مرداد (۱۷ آگوست) را به همگی شما تبریک عرض می‌نمایم.

دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان دارای روابط دیرینه و خوبی بوده و خواهرخواندگی دو شهر اصفهان و ایروان از سال ۱۳۷۹ ه. ش (۲۰۰۰ میلادی) بر استحکام و تقویت این روابط افزوده است. شهر کاپان به دلیل طبیعت زیبا و میهمان نوازی ساکنانش متمایز است.

وجود پلی قدیمی با قدمت ۴۰۰ ساله در نزدیکی کاپان که در زمان شاه عباس صفوی و به دستور یکی از فرزندان آن شاه ساخته شده و نیز آثاری از یک مسجد مسلمانان در منطقه کاپان، حاکی از مراودات فرهنگی و همزیستی دینی است که تمام این موارد نشان از رابطه دیرینه ایران و ارمنستان و احترام متقابل به فرهنگ یکدیگر است.

وجود ارامنه در محله جلفای اصفهان و دیگر شهرهای ایران نیز همزیستی ادیان در نقاط گوناگون ایران را تأیید می‌نماید.

آرزو دارم همه مردم جهان از هر مذهب و ملیت، در کنار هم با آرامش زندگی کنند و جهانی عاری از خشونت و پر از صلح و دوستی را شاهد باشیم.

در پایان، برای همه شهروندان شهر کاپان سلامتی، رفاه و موفقیت را خواهانم.»

کد خبر 782331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.