به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه علنی امروز _یکشنبه بیستوهشتم مرداد_ مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان برگزار شد.
پیش از آنان، کمیسیونهای «بهداشت و درمان» و «آموزش و تحقیقات» مجلس شورای اسلامی گزارش خود را از برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی بهداشت ارایه و به نمایندگان اعلام کردند که اعضای این کمیسیونها ظفرقندی را مناسب تصدی این مسئولیت میدانند.
افزایش تعرفههای پزشکی سبب هجرت پزشکان به مراکز درمانی خصوصی میشود
روح الله عباسپور نماینده بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: ما مدت مدیدی است چالشهای اساسی در حوزه بهداشت درمان و آموزش پزشکی داریم، تا جایی که اقدامات گذشته موجب شده است که امروز مسائل بهداشتی و درمانی در کشور مسائل امنیتی را برای ما ایجاد کند.
وی با اشاره تصویب دو فوریت افزایش ظرفیت دانشجوی پذیرش پزشکی در مجلس، افزود: آقای ظفرقندی جواب بدهد چرا با افزایش پذیرش دانشجو در حوزه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مخالفت کرده است؟
عباسپور با بیان اینکه رئیس جمهور دیروز در مجلس اعلام کرد فقط در بیمارستان های دولتی به درمان بیماران پرداخته و مطب خصوصی هم نداشته تا تعارض منافع ایجاد نشود، افزود: با این وجود فردی برای وزارت بهداشت معرفی شده که هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و هم رئیس مرکز آموزش و تحقیقات بوده و در کنار این مسائل به فعالیت درمانی در حوزه بخش خصوصی هم اقدام کرده است.
این نماینده مجلس خطاب به ظفرقندی گفت: در حالی که شما رئیس سازمان نظام پزشکی بودید، افزایش تعرفههای درمانی را در بخش خصوصی مصوب کردید که این کار مخالف محرومیت زدایی است زیرا وقتی افزایش تعرفه درمان صورت میگیرد، آیا محرومان جامعه میتوانند به خوبی نسبت به سلامت خود و درمان خود بیندیشند و اقدام کنند؟
وی ادامه داد: افزایش تعرفه موجب میشود که پزشکان از بخش دولتی به بخش خصوصی هجرت کنند و بیمارستانهای دولتی دچار چالش اساسی شوند.
عباسپور به رویکرد سیاسی وزیر پیشنهادی بهداشت در گذشته پرداخت و افزود: آقای ظفرقندی بیشتر از اینکه از ابزار جراحی برای درمان مردم استفاده کند، قلم به دست بیانیههایی در جهت تضعیف نظام و در حمایت از اغتشاشات و جریانهایی که ساخته و پرداخته در جهت تضعیف کشور و براندازی نظام است، صادر کرده است.
نماینده مردم بوئین زهرا و آوج با اشاره به دبیرکلی ظفرقندی در جامعه اسلامی پزشکان و بیانیه ای که این تشکل در سال ۱۴۰۱ صادر کرد، اشاره داشت و افزود: آنان از جنبش سال ۱۴۰۱ به عنوان یک جنبش پاک در جهت عدالت خواهی تعریف کرده است که این اقدامی ضدارزشی است.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۱ دشمن همه ظرفیتهای خود را برای تجزیه کشور و براندازی نظام مقدس اسلامی به کار گرفت.
شریعتی: «ظفرقندی» سابقه تند سیاسی دارد
مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس دلایل سیاسی را علت مخالفت خود با وزیر پیشنهادی بهداشت عنوان کرد و گفت: تخصص و توانمدی آقای ظفرقندی برای همه ما محرز است؛ این شرط لازم است اما کافی نیست زیرا برخی کارشناسان معتقد هستند که وزارت بهداشت لزوماً توسط پزشکان خوب اداره نمی شود زیرا امری مدیریتی است.
وی با بیان اینکه سوابق جهاد، جنگ و جبهه آقای ظفرقندی برای همه ما روشن است اما ملاک حال فعلی افراد است، اظهار داشت: شاخصهای دوازده گانه رهبری برای میثاق مشترک دولت و مجلس پیش چشم ما است که نگرش ملی و غیر جناحی، اعتقاد از بن دندان به نظام اسلامی، امید به آینده مهم ترین آن هستند.
شریعتی به برخی مواضع سیاسی ظفرقندی اشاره کرد و افزود: سیاسی ترین و جناحی ترین مواضع از سوی آقای ظفرقندی و تشکل تحت مدیریت او صادر شده است؛ از کوی دانشگاه تا فتنه ۸۸ و سال گذشته در اغتشاشات شاهد تمجید او از سران فتنه بودیم؛ او اغتشاشات سال ۱۴۰۱ را یک جنبش پاک قلمداد کرد و ناشی از اعتراض مردم تحت ستم طی این سالیان دانست.
این نماینده مجلس با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند در موضوع جناح بندی سیاسی همواره تاکید بر رفاقت و انس با یکدیگر است، افزود: باید حتماً خطوط قرمز رعایت شود و مسئله فتنه و فتنه گران از مسائل مهم و خطوط قرمز است و به فرمایش رهبری فتنه نابخشودگی است.
وی با بیان اینکه فتنه ۸۸ سبب شد تا مشارکت ۸۵ درصدی مردم ضایع شود، اظهار داشت: اثرات کاهش مشارکت تا به امروز باقی است؛ این کار کشور را به لبه پرتگاه برد و فتنه گران و دشمنان را امیدوار کرد.
شریعتی با بیان اینکه تحریمهای هوشمند علیه جمهوری اسلامی ایران محصول فتنه بود، افزود: موضوع کمبود دارو، بیماران پروانهای و تحریم اورانیوم ۲۰ درصد بعد از فتنه ۸۸ ایجاد شد؛ آقای ظفرقندی می خواهد این مشکلات را حل کند اما همچنان از سران فتنه تمجید میکند.
نماینده تهران در مجلس با اشاره به اینکه ظفرقندی چند ماه پیش گفته که مجلس باید مشروعیت داشته باشد و انتخابات مجلس مهندسی شده است، اظهار داشت: او از مجلسی می خواهد رای بیاورد که از سر تا پا آن را نامشروع میداند در حالی که آقای پزشکیان در همین انتخابات نفر دوم تبریز شد.
وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بهداشت در جلسات کمیسیون بر مواضع خود پافشاری کرده است، افزود: کاش پافشاری خود را عملاً اثبات می کرد و به مجلسی نمیآمد که سر تا پای آن را مشروع سیاسی نمی داند.
شریعتی ادامه داد: آقای ظفرقندی گفته است که سیاسی عمل نمی کند اما سابقه اش، سابقه تند سیاسی است و مطالب او در فضای مجازی موجود است.
این نماینده مجلس اظهار داشت: ظفرقندی در مورد در اغتشاشات ۱۴۰۱ گفت که آمبولانس ها را نیروهای نظامی پر کردند که باعث شد دهها آمبولانس به آتش کشیده شوند و چند ده میلیارد خسارت وارد شود.
وی با تاکید بر اینکه وزیر بهداشت پزشک بدون مرز نیست و باید مرز حق و باطل را تعیین کند، افزود: آقای پزشکیان با رای ۲۶ درصد مردم رئیس جمهور است ولی ما به او رئیس جمهور اقلیت نمی گوییم در حالی که درباره آقای رئیسی می گفتند رئیس جمهور اقلیت.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: شما رئیس بیمارستان خوبی خواهید شد اما وزیر بهداشت خوبی نیستید
پاکمهر: وزیر پیشنهادی بهداشت سیاسی ترین عنصر کابینه است
سیدمحمد پاکمهر نماینده بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی به عنوان سومین مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: وزارت بهداشت مسئولیتی بس خطیر داشته و با جان و سلامت مردم چه در نقاط شهری و چه در نقاط روستایی سر و کار دارد.
وی با بیان اینکه این وزارتخانه طیف وسیغی از ماموریت ها را در نظام سلامت عهده دار است، افزود: بحث بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش، مهاجرت نخبگانی، پرونده سلامت الکترونیک، دارو، تجهیزات پزشکی، تغذیه و شیر خشک در این وزارتخانه مطرح است و با وجود برخورداری از ۱۰۶۰ بیمارستان و چند هزار مراکز بهداشتی شهری و روستایی و خانههای بهداشت، همچنان برخی مسائل در این وزارتخانه لاینحل مانده است.
پاکمهر از حوزه نظام ارجاع و پزشک خانواده، طرح دارویار و طب سنتی به عنوان بخش دیگری از ماموریتهای وزارت بهداشت یاد کرد و افزود: گلایهمندی و دغدغهها مردم در حوزههای انتخابیه نمایندگان در موضوع سلامت زیاد است؛ کمبود پزشک عمومی، پزشک متخصص، کمبود پزشک در حوزههای پیراپزشکی، کمبود آمبولانس و مراکز بهداشتی و درمانی و حتی تجهیزات پزشکی و تشخیصی در کنار کمبود بیمارستان و مراکز درمانی همواره به نمایندگان منتقل می شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: وزارت بهداشت وزارتخانهای است که با جان مردم و سلامت مردم سر کار دارد و همه خدمات آن بدون استثنا اورژانسی است.
وی با بیان اینکه باید این وزارتخانه به یک فرد کاملاً غیر سیاسی عهدهدار سپرده شود، افزود: نمیشود وزارت بهداشت و درمان را که یک وزارتخانه کاملاً تخصصی و غیرسیاسی است، سکانش را به افرادی بسپاریم که با نگاه سیاسی مدیریت کنند.
پاکمهر با تاکید بر اینکه نمی شود حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پژوهش را با نگاه سیاسی مدیریت کرد، افزود: چه شده است که آقای رئیس جمهور که خود پزشک است و به عملکرد وزارت بهداشت و درمان اشراف دارد و خود وزیر بهداشت بوده، سیاسیترین عنصر کابینه خود را برای غیر سیاسیترین وزارتخانه معرفی کرده است و آیا اهرم فشار سیاسی صحنه گردان این موضوع بوده است؟
این نماینده مجلس با تایید سوابق و عملکرد مثبت ظفرقندی در حوزه پزشکی تاکید کرد: او در هر کجا که مسئولیت داشته چه در دانشگاه تهران و چه در سازمان نظام پزشکی و چه دبیرکلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی، وزن عملکرد سیاسیاش از وزن عملکرد او در حوزه سلامت بالاتر بوده است.
پاکمهر با طرح این ادعا که در دوره ریاست ظفرقندی بر سازمان نظام پزشکی، این سازمان به یک سازمان سیاسی و مخالف نظام تبدیل شده بود، افزود: سیاسیکاری و جناح گرایی بخش مهمی از عملکرد اوست؛ هرگز نباید سلامت مردم را به سیاسی کار بسپاریم و چنین معامله زیانباری را در حوزه نظام سلامت برای مردم رقم بزنیم.
وی به مکاتبه ظفرقندی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه استناد کرد و در عین حال گفت که این نامه قبل از ظهور داعش در منطقه غرب آسیا نگاشته شده است.
نماینده مردم بجنورد به دوران همه گیری کرونا اشاره کرد و پرسید: آیا با سیاستهای نظام و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه بوده یا مخالف بوده است؟ اگر همراه بود توضیح دهد و اگر احساس ندامت دارد و اشتباه کرده است، باز هم به مردم اعلام کنند.
پاکمهر افزود: یکی از همکاران گفت که اگر دوباره جنگ شروع شود آقای دکتر ظفرقندی به جبهه می روند، به این نگاه افتخار میکنیم اما آیا میتواند همین جا اعلام کند که اشتباه کردم؟
وی یادآور شد: مواضع ایشان نسبت به جریان فتنه و مواضع ایشان نسبت به اغتشاشات چند سال اخیر را میدانید، مواضع ایشان راجع به انتخابات مجلس شورای اسلامی دور دوازدهم این بود که مهندسی انتخابات را مطرح کردند و حتی گفته است که «مشارکت حداکثری ولی در عمل مهندسی انتخابات حداقل صورت گرفته است؛ نظارت استصوابی انهدام جمهوریت است که برای آن انقلاب شد».
وی خطاب به ظفرقندی گفت: معرفی شما به عنوان وزیر، به همین مجلس که روی صندلی آن نشستهاید، محصول همین نظارت استصوابی است که آن را انهدام جمهوریت خواندهاید.
این نماینده مجلس ادامه داد: رئیس جمهور از محل نظارت استصوابی بالا آمد و مردم رای دادند و امروز شما را معرفی کردند؛ اکنون در حالی از نمایندگان انتظار رای اعتماد دارند که معتقد هستند این نمایندگان با مهندسی انتخابات به مجلس دوازدهم آمدهاند.
پاکمهر به برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت اشاره کرد و گفت: برخی برنامهها ماهیت شعار گونه دارد و برخی نیز توجه کافی به ظرفیت و رسالت وزارت بهداشت و درمان ندارد و به نقش نهادها و دستگاههای بالادستی توجه نشده است.
نماینده بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان خراسان شمالی خاطر نشان کرد: این فرمایش امام خمینی (ره) باید مدنظرمان باشد که اشخاصی که انقلابی نیستند نباید در راس وزارتخانهها باشند و نباید به مجلس معرفی شوند و اگر شدند مجلس باید آنها را رد کند تا افرادی به مجلس معرفی شوند که کارآمد و انقلابی باشند.
پاکمهر با بیان اینکه ما نمایندگان باید از ودیعهای که ملت به ما سپرده است به عنوان امینی عادل مراقبت کنیم، وی اظهار داشت: ظفرقندی دارای سوابق درخشان جبهه و ایثارگری است اما قضاوت ما باید مربوط به حال افراد شود.
علیمردانی: «ظفرقندی» از تمام توان خود برای اداره وزارت بهداشت استفاده خواهد کرد
منصور علیمردانی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان عنوان کرد: گذر از چالشهای بزرگ و معضلات، جدی است. ما از یک طرف در منطقهای زندگی میکنیم که دچار بحرانهای فراوان است و از طرف دیگر چالشهای متعدد داخلی را پشت سر گذاشتهایم. تنها یک سال دیگر تا افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باقی مانده است و ما در برخی شاخصها با اهداف این سند فاصلههای بسیاری داریم. ما در آغاز گام دوم انقلاب و در آستانه اجرای برنامه هفتم توسعه هستیم و در حوزه سلامت یک سند مهم بالادستی در اختیار داریم که سیاستهای کلی سلامت ابلاغی از مقام معظم رهبری است.
وی ادامه داد: حوزه سلامت با مشکلات عمدهای نظیر کمبود نیروی انسانی، کمبود منابع مالی، اسراف در استفاده از منابع و سوء استفاده از اختیارات قانونی روبرو است. در انتخابات اخیر آقای دکتر پزشکیان با تاکید بر عدالت، صداقت و احقاق حقوق ملت پیروز شد و اکنون کابینه او در معرض رای اعتماد ما نمایندگان مجلس است. این کابینه به اذعان همه سلایق و جریانها شاکله سیاسی خاصی ندارد و اشخاص معرفی شده از سوی رئیس جمهور دارای صلاحیت و کارایی در حوزه خود هستند. همه ما در روزهای اخیر شاهد اعتراضات برخی جناحها به ترکیب کابینه بودیم که تنها پاسخ رئیس جمهور به آن این بود که منتظر باشید تا کارشان را شروع کند. از حسنات وزیر معرفی شده بهداشت، مخالفان و موافقان گفتند و من تکرار میکنم برنامههای ایشان کاملاً همسو و منطبق بر اسناد بالادستی است. گاهاً اسناد بالادستی دورنمای طولانی مدت برای این اهداف معرفی کردند. ایشان از طب ایرانی و جوانی جمعیت و اصلاح بیمارستانهای دولتی و ارتقای آنها حمایت کردهاند.
علیمردانی تاکید کرد: بزرگان نظام حمایت خودشان را در طی این چند روز از وزیر پیشنهادی بهداشت اعلام کردند و نظر مثبت کمیسیون بهداشت که کمیسیون تخصصی هست بر صلاحیت ایشان مجدداً تاکید کرده است. دکتر ظفرقندی از جایگاه یک مسئول نظام سلامت باید بر اساس شواهد علمی پیگیر امور مرتبط با سلامت مردم باشد. او باید نگران سلامت مردم باشد که بوده است. او باید مشاور امین و دلسوز حاکمیت در امور مربوط با سلامت باشد که بوده است.
وی ادامه داد: مهمترین مطلبی که ایشان گفتند این بوده که هر نوع سیاسیکاری در یک وزارت تخصصی حرام است. اگر ایشان به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شود از همه توان تخصصی در کشور در این حوزه استفاده خواهد کرد. همچنان که در زمانی که در سازمان نظام پزشکی و دانشگاه تهران مسئولیت داشتند استفاده کردند و در زمانی که سیاسی ترین گروه ها در صدر امور دولتی بودند ایشان از جناح مخالف هم استفاده بهینه کردند. ایشان همان کسی است که ماسک را از صورت خودش برداشت و بر صورت مجروحی گذاشت. خودش شیمیایی شد و نگذاشت آن شیمیایی شود. ایثار در فعالیتهای حوزه سلامت یعنی همین. همانهایی که در زمان کرونا ایثار کردند و ایشان از جنس همان نیروها هستند.
در ادامه این جلسه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دفاع از برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: امروز آمادهام تا با تمام توان و ظرفیت و تجربه و همراهی و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند.
نظر شما