به همراه داشتن چه داروهایی در اربعین ممنوع است؟

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا گفت: حمل دارو در اشکالی مانند قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزاز پام، لورازپام، شربت تریاک، دیفنوکسیلات، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین (b2)، بر اساس قوانین عراق جرم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار ایرج کاکاوند اظهار کرد: قاچاق و حمل مواد مخدر یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی است که طی سال‌های اخیر در کشور عراق به خصوص در ایام اربعین با توجه به گستردگی و تردد انبوهی از زائران بیشتر می‌شود تا خدای ناکرده شرایط مورد سو استفاده افرادی واقع نشود و مسئولان عراقی با این نگاه اقدامات سختگیرانه‌ای را اعمال می‌کنند.

وی افزود: تلاش شده است با بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت رسانه‌های گروهی و فضای مجازی اطلاع رسانی شود تا افراد از به همراه داشتن هرگونه دارویی که شائبه مواد مخدری یا منع قانونی در آن سوی مرزها دارد اجتناب کنند، جلساتی نیز با مسئولان دستگاه‌های متولی از ماه‌های گذشته انجام شده تا این آگاهی رسانی انجام شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا تصریح کرد: حمل دارو در اشکالی مانند قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزاز پام، لورازپام، شربت تریاک، دیفنوکسیلات، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین (b2)، داروهای بیماری صرع و سرطان که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر است، بر اساس قوانین عراق جرم محسوب و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر فرد، برای وی پرونده قضائی تشکیل و برای تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

وی تاکید کرد: زائران از همراه داشتن داروی گیاهی، مانند شیرین بیان، قره قروت که از لحاظ ظاهری شبیه مواد مخدر و از طرفی ممکن است برای مأموران عراق ناشناخته باشد، خودداری کنند.

سردار کاکاوند خاطرنشان کرد: پلیس با هدف صیانت از عزت و اعتبار زائران و از سوی دیگر با هدف پیشگیری از عواقب همراه داشتن داروهای ممنوعه یا مصرف مواد مخدر در سفر اربعین، درصدد آگاه سازی و اطلاع رسانی به زوار کربلای معلی است.

وی اضافه کرد: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر از استان‌های مختلف به مرزهای منتهی به کشور عراق اعزام و در آنجا مستقر شدند و به طور شبانه روزی مسئولیت کنترل، رصد، بازرسی و چهره‌زنی را در راستای تأمین امنیت زوار عزیز بر عهده دارند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با بیان اینکه همکاران طی دیپلماسی پلیسی با مسئولان عراقی خاص مأموریت اربعین توانستند به نتایج مناسبی دست یابند، عنوان داشت: طی ماه‌های اخیر چندین نشست دوجانبه با همتای پلیس مبارزه با مواد مخدر در عراق به منظور کمک به زائران گرفتار در آن سوی مرز انجام شده که شاهد تعامل و هم افزایی مناسبی در این زمینه بودیم.

وی بیان داشت: پلیس مبارزه با مواد مخدر در تمام مرزهای ورودی و خروجی کشور حضور فعال دارد و با امکاناتی مانند دستگاه بادی اسکنر، سگ‌های موادیاب و به‌کارگیری نیروهای چهره زن به طور دقیق به رصد و بازرسی وسایل و محموله‌های همراه زائران می‌پردازد و از ورود و خروج مواد مخدر به هر طریق ممکن جلوگیری خواهد کرد.

سردار کاکاوند با اشاره به شگردهای قاچاقچیان مواد مخدر و انتقال مواد توسط افراد ناآگاه گفت: به هیچ عنوان باری را به صورت امانت از کسی قبول نکنید و دقت کنید تا وسایل و کیف دیگران را به دلیل شباهت به اشتباه حمل نکرده باشید.

وی افزود: پلیس مجاهدانه با تمام توان و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال اجرای مأموریت اربعین حسینی است و بر اساس بررسی‌های کارشناسانه پیش بینی می‌شود طی سال جاری در بحث کنترل و مبارزه با قاچاق مواد مخدر موفق تر از گذشته باشد، مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در مأموریت اربعین حضور دارند و سگ‌های موادیاب را به مرزها می‌برند و با قاچاق موادمخدر برخورد می‌کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با تاکید بر اینکه در مأموریت اربعین نیاز به ظرافت و دقت در به‌کارگیری سگ‌های موادیاب است، گفت: در این خصوص آموزش‌های لازم به همکاران داده شده است تا باعث رنجش خاطر زائران نشوند، اما استفاده از آنها واجب و ضروری است.

کد خبر 782243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.