موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امورخارجه چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امورخارجه پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه علنی امروز _یک‌شنبه بیست‌وهشتم مرداد_ مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امورخارجه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، ابراهیم رضایی نظر کمیسیون امنیت ملی درباره عراقچی را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی امورخارجه خبر داد.

احمدی سنگر: آقای عراقچی چرا به ظرفیت داخل ایمان نداشتید؟

محمدرضا احمدی سنگر در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس اظهار کرد: سالروز ورود آزادگان به سرزمین خود را تبریک عرض می‌کنم. در خصوص وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه اعتقاد ما بر این است که ایشان باید سوابق درخشان و اقتدار و صلابت لازم را داشته باشد.

وی عنوان کرد: وقتی آقای عراقچی سرپرست تیم مذاکره کننده با کشورهای غربی بودن بسیاری از موارد را رعایت نکردند. ما زیان سیاست بلد نبودیم اما شما بلد بود. در متن برجام دقت لازم نداشتید. نمایندگان عزیز ما برای دفاع از ملت سوگند یاد کردیم که با هیچکس تعارف نکنیم و در تایید و رد فردی باید این نکات را رعایت کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شما برجام را احساسی تصویب گردید و عزت ملی را در مذاکرات رعایت نکردید و آن تعهد را یک طرفه نوشته و اجرا کردید. شما به عنوان یک مسلمان باید انصراف می‌دادید. قلب رآکتور اراک را بتن ریزی کردید و شروط رهبری را هم نادیده گرفتید.

احمدی گفت: نمی‌خواهم از ولایت هزینه کنیم اما ما تابع ولایت هستیم. مگر شروط رهبری سال ۹۴ اعلام نشد. گرفتن تضمینات بازم برای تحریم‌ها بود. چرا به ظرفیت داخل ایمان نداشتید؟ هشت سال دفاع مقدس همین جوانان جنگیدند و موفق شدند.

آزادی‌خواه: «عراقچی» برنامه خوبی برای ۱۵ کشور همسایه و همسو دارد

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه، در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس اظهار کرد: وزیر سیاست گذار نیست بلکه مجری است. آقای عراقچی که تا به حال وزیر هم نبوده است. آقای عراقچی در هشت سال دفاع مقدس پاسدار رسمی بوده است. وی به دنبال خنثی سازی تحریم‌ها و ایجاد تعامل میان دولت و میدان است.

وی ادامه داد: تقویت تعامل با چین و روسیه از دیگر برنامه‌های ایشان است. حمایت با تمام توان از محور مقاومت در برنامه‌های آقای عراقچی خواهد بود. مقابله جدی با سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونسیتی نیز از این برنامه‌ها خواهد بود. مدیریت تخاصم را از آقای عراقچی شنیدیم و امیدواریم تبدیل به جریانی به نفع جمهوری اسلامی شود. به آقای جهانگیری گفتم ای کاش وقت و تلاش خود را به جای پنج به اضافه یک برای همسایگان می‌گذاشتید.

آزادیخواه تاکید کرد: آقای عراقچی برنامه خوبی برای ۱۵ کشور همسایه و همسو دارد. قولی که آقای عراقچی دادند حمایت از قانون اقدام راهبردی بوده است که رهبر انقلاب فرمودند مردم را از سردرگمی نجات داد.

صباغیان: چرا قرارداد یکطرفه برجام را امضا کردید؟

محمدرضا صباغیان در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس اظهار کرد: بنده دولت چهاردهم را قبول دارم و از اکثر وزرا حمایت کردم. مخالفتم با آقای عراقچی از این بابت است که چطور شما به عنوان فردی کارکشته و صاحب تجربه در کنار آقای ظریف با همین ویژگی‌ها قرارداد برجام را امضا کردید که نتیجه‌اش به اینجا کشیده شده است.

وی افزود: شما قراردادی امضا کردید و بعد تمام تعهدات را اجرا کردید اما طرف مقابل اجرا نکرد. اینکه بگوییم ترامپ خارج شد قابل دفاع نیست چون شما با دشمنی روبه‌رو بودید که تجربه بدعهدی او را داشتید. پس باید شرایط را در نظر می‌گرفتید لذا مشخصاً سوالم این است که چطور قراردادی امضا و اجرا شده که ما تعهداتمان را عمل کردیم اما طرف مقابل پایبند تعهداتش نبود.

این نماینده مجلس همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات کشور و اولویت‌های دولت گفت: اصلاح ساختار سیاسی و اداری مهمترین مولفه برای رفع مشکلات کشور است.

ثابتی: آقای عراقچی خروجی برجام چیست؟

امیرحسین ثابتی مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اول از برخی از دوستان گله دارم که برای رای آوردن برخی از وزرا از جمله آقای عراقچی این روزها بازی خطرناکی را شروع کردند می‌گویند رای دهید مگر نمی‌دانید یک نفر گفته است که آقای عراقچی باید وزیر شود.

وی ادامه داد: این چه بازی خطرناکی است که عده‌ای شروع کرده‌اند و متوجه عواقب آن نیستند خود آقا فرمودند مجلس مستقل است و باید مستقل عمل کند. نماینده‌ها باید به وظیفه و تشخیص خودشان عمل کنند.

ثابتی تصریح کرد: اگر این‌طور است که باید به همه وزرا رای دهیم مجلس را تعطیل کنید. عده‌ای به اخبار در گوشی و پنهان متوسل می‌شوند که این‌ها تکذیب هم می‌شود و یکی از آنها راجع به برجام بود، عده‌ای در سال ۹۷ برای تبریک گفتن به برجام از هم سبقت می‌گرفتند و حضرت آقا گفتند این تبریک گفتن معنی ندارد.

وی ادامه داد: در مذاکرات کنگره و سنا ابزار چانه‌زنی تیم مقابل بود اگر ما این کار را انجام دهیم آنها نمی‌گذارند و شما از الان می‌خواهید مجلس را خلع سلاح کنید آیا این مجلسی بود که امام گفت در راس امور است. برای اینکه یک نفر رای بیاورد همه چیز را به پای او فدا می‌کنید.

ثابتی اظهار کرد: بحث ما منافع ملی است هر کدام از شما که یک بار وقت گذاشته باشید و متن این توافق پرضرر را خوانده باشید امکان ندارد با آن موافقت بکنید و امکان ندارد نسبت به عوامل آن بتوانید حالتی داشته باشید که مجدد رای اعتماد دهید. ما برای سال‌ها در برجام ضرر کرده‌ایم. چه بلایی بر سر رآکتور اراک آمد سال‌ها تلاش دانشمندان ما چه شد و این‌ها بیایند دوباره وزیر شوند اشکالی ندارد اما بعد از آن در روی مردم نگاه کنید و فراموش نکنید.

در ادامه این جلسه عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه سیاست خارجی در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزاتخانه، دولت چهاردهم را «فراگیر، فعال و اثرگذار» خواند و گفت در صورت کسب رای اعتماد از مجلس و در مقام وزیر امور خارجه سه ماموریت اصلی شامل «تامین منافع ملی، و حفظ و افزایش ثروت ملی»، «تحکیم امنیت ملی و ارتقاء قدرت» و «حفظ و تقویت عزت و منزلت» را دنبال خواهد کرد.

کد خبر 782156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.