موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه علنی امروز _یک‌شنبه بیست‌وهشتم مرداد_ مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

فاطمه مقصودی نظر کمیسیون اقتصادی درباره برنامه‌ها و صلاحیت عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی رایی قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد.

صمصامی: همتی از متهمین چای دبش است

حسین صمصامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در صحن علنی مجلس اظهار کرد: آزموده را آزمودن خطاست؛ مقام معظم رهبری معیارهایی برای انتخاب وزرای پیشنهادی بیان کردند که کارآمدی از مهم‌ترین آنها است منتها بررسی عالمانه و دقیق عملکرد آقای همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که او نمره قابل قبولی نگرفته و ناکارآمدی‌اش باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع بانک تات و بانک آینده اظهار کرد: اقدامات نامتعارف را در این زمینه شاهد بودیم که عمده چالش‌ها به خاطر سهامداران کلان و بنگاهداری و مال‌سازی بود که قرار بود رئیس بخش بانک مرکزی با آنها برخورد کند اما کار به سمت دیگری شد یعنی بانک تات در بانک آینده ادغام شد و عملاً شرایط مخربی را به وجود آورد که شاهد استقراض گسترده از بانک آینده بودیم.

صمصامی یادآور شد: این وضعیت باعث تحمیل تورمی به آحاد جامعه شد و آقای همتی مسیر نادرست مدیران قبلی را ادامه داد و اصلاح نکرد. اختلالاتی که بانک آینده ایجاد کرد مورد برخورد قرار نگرفت و به دولت سیزدهم منتقل شد به طوری که اکنون شاهد بدهی بسیار زیاد بانک آینده به بانک مرکزی هستیم.

وی با اشاره به ادغام موسسه مالی نظامی در بانک سپه گفت: آقای همتی در زمان ریاست بانک مرکزی باید از اختیارات‌ش در مسیر درست استفاده می‌کرد اما کلیه بانک‌های نظامی را ادغام کرد که ماحصل آن مشکلات عمیقی بود ریشه این مشکلات به شیوه نادرست مدیریتی بر می‌گردد.

صمصامی با اشاره به موضوعات ارزی اظهار کرد: آقای همتی در برنامه‌های اعلامی خود به موضوع حفظ و تقویت ارزش پول ملی اشاره کرده حال این‌که نرخ ارز در دوران مسئولیت ایشان در بانک مرکزی سه برابر شد که نتیجه‌ای جز کاهش ارزش پولی نداشت؛ در صورتی که مجلس شورای اسلامی به آقای همتی اعتماد کند فعالان اقتصادی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی ناامید می‌شوند.

وی افزایش نقدینگی را از دیگر عملکردهای همتی در دوران ریاست بانک مرکزی برشمرد و مدعی شد: آقای همتی در پرونده چای دبش ترک فعل کرده و متهم است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع شوک افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: آقای همتی افزایش نرخ بنزین را برای تامین کسری بودجه به قیمت لیتری ۵,۰۰۰ تومان مطرح کرد و در بهار ۱۴۰۰ اعتراف کرد که اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین باعث ایجاد شوک در بازار ارز شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دامنه افزایش قیمت بنزین و تلاطمات اقتصادی و ناآرامی‌ها در کشور تا جایی ادامه پیدا کرد که شیطان بزرگ دست به ترور سردار سلیمانی زد همان زمان آنها گفتند که وضعیت اقتصادی ایران نامطلوب است و شرایط داخل کشورمان شکننده است پس آیا نمی‌توان گفت که آمریکایی‌ها براساس تحلیل‌های اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشورمان آن زمان را برای شهادت سردار مقاومت تعیین کردند؛ این حقایق حجت را بر ما نمایندگان تعیین می‌کند که به آقای همتی اعتماد نکنیم.

حسینی: همتی تخصص لازم در وزارت اقتصاد را دارد

سید شمس الدین حسینی نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: همتی مدارج علمی خود را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران طی کرد که این مورد برای ما خیلی ارزشمند است و اعتقاد داریم چنین کسی به اقتصاد ایران آگاه‌تر است. سابقه اجرایی ایشان به عنوان رییس بیمه و رییس کل بانک مرکزی نیز بسیار قابل اهمیت است. ایشان ۱۹ ماه در جبهه نیز حضور داشتند.

وی ادامه داد: در رسیدگی به برنامه و عملکرد ایشان و دیگر وزرای پیشنهادی به تجارب توجه کنید. وزارتخانه جای آزمایش نیست. از سال ۷۶ تا ۹۹ رشد اقتصادی کشور ما متأسفانه ۲ درصد بوده است. از برجام دفاع نمی‌کنم اما می‌گویم خروج از برجام ربطی به بانک مرکزی و مدیریت آن ندارد. خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به شدت کاهش پیدا کرد. باید با امید با مردم صحبت کنیم. ایشان ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دیروز یکی از سازمان برنامه و بودجه تماس گرفت و گفت به آقای همتی رای ندهید چون ایشان به سختی به ما ارز می‌دهند. چنین تحلیل‌هایی بسیاری از واقعیت‌ها را در نظر نمی‌گیرد. نباید بیماری‌های مزمن اقتصاد ایران را نادیده بگیریم.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های ذیل آن نیاز به مدیری با تجربه دارد. اگر قوانین کشور ما درست بود چه نیازی به اختیار ویژه داشتیم؟ بانک آینده به غلط تشکیل شد. آقای همتی تعهد داد که از ابزارهای پولی و بانکی استفاده کند و اهداف برنامه توسعه را دنبال کند. موضوع ترک فعل برای آقای صالح آبادی نیز مطرح شده است. نمی‌گویم که آقای همتی بهترین عملکرد را داشته است. ایشان ۱۰ روز سفر چین بود و در شرایطی بحرانی به بانک مرکزی آمد.

زنگنه: همتی اعتقادی به نظام بندی نظام بانکی ندارند

محسن زنگنه در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در صحن مجلس اظهار کرد: تورم در سال ۹۶، ۹ درصد در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد بود و آقای همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در اردیبهشت ۱۴۰۰، تورم را با رقم ۴۶ درصد تحویل نفر بعدی دادند؛ این در حالیست که بر اساس قانون برنامه هفتم مسئولیت تورم بر عهده رئیس کل بانک مرکزی است.

وی افزود: در خصوص نقدینگی من از عزیزان اقتصادی تعجب می‌کنم چرا که مسئله ما بر سر میزان نقدینگی نیست بلکه بر سر نرخ رشد نقدینگی است آقای همتی بانک مرکزی را با نرخ رشد ۲۰ درصد نقدینگی تحویل گرفتند و با ۴۰ درصد نقدینگی تحویل دادند؛ یکی از دلایل این اتفاق نیز بی‌انضباطی بانک‌ها بوده است.
آقای همتی اصولاً اعتقادی به انضباط بخشی نظام مالی ندارند؛ ایشان در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرند و دو سال بعد همین بانک را با ۱۶ میلیارد و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهند.

زنگنه گفت: دوستان مطرح می‌کنند که دومین عامل حجم نقدینگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است؛ من از آقای همتی پرسیدم که آیا شما با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستید می‌گویند بله این در حالیست که ایشان در یک هفته در زمانی که شهید رییسی خواست این ارز را حذف کند سه مرتبه در مخالفت با این تصمیم رئیسی مصاحبه رسانه‌ای کردند. آقای همتی اصولاً اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد؛ او در یادداشتی در ۱۸ آذر ۱۴۰۲ نوشته است که با توجه به تورمی که داریم باید قیمت ارز افزایش پیدا کند. ما دو تفکر داریم که یکی تفکر افراطی در تثبیت قیمت ارز است و دیگری تفکری است که معتقد است باید قیمت ارز با نرخ تورم افزایش پیدا کند و آقای همتی به این تفکر معتقد است.

وی با انتقاد از تفکرات اقتصادی همتی تاکید کرد: وزیر اقتصاد فرمانده اقتصادی است و باید در نظرات خود ثبات داشته باشد؛ ایشان مشخص نیست که درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی موافق است یا مخالف است. کسی که اقتصاد خوانده باید مبنا داشته باشد و نمی‌تواند بر اساس دولت‌ها نظر خود را تغییر دهد.

زنگنه با تاکید بر اینکه باید بر اساس شاخص با مردم صحبت کنی، گفت: ما باید تکلیف‌مان را با مردم مشخص کنیم و نمی‌توانیم تفسیر جدیدی را از اقتصاد بنا کنیم و به مردم بگوییم. ای کاش رئیس کمیسیون اقتصادی که قرار است بعداً بر وزیر اقتصاد نظارت کند اینگونه قاطع از وزیر پیشنهادی دفاع نمی‌کردند و می‌گذاشتند دیگران صحبت می‌کردند. من با کلیات دولت موافقم اما مردم انتظار دارند که مجلس نقش نظارتی خود را حفظ کند و ما باید بر دولت نظارت کنیم؛ به لطف خدا امروز ۶۰ نفر به عنوان مخالف ثبت نام کردند که این نشان می‌دهد مجلس باید به مسیر اصلی خود بازگردد.

وی با بیان اینکه من به آقای همتی علاقه دارم اما علاقه بیشتر به مردم و رئیس جمهور عزیز است، تاکید کرد: من به رئیس جمهور عزیز می‌گویم که اگر شما ترکیب کابینه‌تان منسجم نباشد این کابینه دچار مشکل می‌شود؛ از یک طرف آقای میدری و از طرف دیگر آقای عراقچی معرفی شده‌اند و از طرف دیگر نیز عزیزی معرفی شده که همه چیز را به برجام‏، fatf، پالرمو و cft گره می‌زند؛ باید این را معلوم کنیم که آیا قرار است اتفاقی بیفتد و وزیر خارجه از آن بی خبر است؟

این نماینده مجلس اظهار کرد: من از همه نمایندگان مجلس می‌خواهم که بر اساس شاخص‌ها و واقعیات موجود تصمیم‌گیری کنند. من قبول دارم که تجربه مهم است اما تجربه صحیح و درست نه اینکه فردی که تجربه غلطی داشته را دوباره در جایی قرار دهیم. وزیر اقتصاد با رئیس بانک مرکزی فرق می‌کند و وزیر اقتصاد باید با مجلس تعامل داشته باشد و نگاه بالا به پایین به مجلس نداشته باشد و مجلس را به عنوان قوه نظارتی بپذیرد و روش وزیر اقتصاد با بانک مرکزی متفاوت است.

موسوی: «همتی» می‌تواند تحول عمیقی در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کند

سید فرید موسوی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در صحن مجلس اظهار کرد: آقای همتی از سرمایه‌های اقتصادی و مدیریتی کشور است.

موسوی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی اقتصاد با داشتن دانش نظری و تجربه عملی منشاء خدمات ارزنده برای کشور بوده است، تصریح کرد: ایشان در واحد مرکزی خبر مسئول مستقیم پوشش تمامی عملیات‌ها و ثبت آثار ارزشمند دفاع مقدس بوده و از دوران جنگ در خدمت نظام بوده است بعد وارد حوزه اقتصادی می‌شود که اوج مسئولیتش در بانک مرکزی بود.

وی با اشاره به عملکرد همتی در بانک مرکزی اظهار کرد: فراموش نکنیم که آقای همتی در چه بازه زمانی مسئولیت سخت‌ترین و حساس‌ترین پست اقتصادی کشور را داشت آن زمان کشور شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را تجربه می‌کرد و کرونا هم مشکلاتی را برای اقتصاد به وجود آورده بود؛ منتقدانی که از نقدینگی و تورم در زمان ریاست بانک مرکزی همتی صحبت می‌کنند انگار نقش تحریم‌ها و کرونا را نمی‌بینند و فراموش کرده‌اند که در آن بازه زمانی قیمت نفت چقدر کم شده بود. همچنین رئیس جمهور کشور متخاصم متعهد شده بود که فروش نفت ما را به یک بشکه برساند در همین زمان همتی تمامی تلاش خود را برای حفظ وضعیت اقتصادی کشور کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقاد یکی از نمایندگان از ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه در زمان ریاست همتی در بانک مرکزی اظهار کرد: فراموش کرده‌ایم که یکی از این بانک‌های نظامی ۸۰ همت زیان انباشته داشت اگر این ادغام صورت نمی‌گرفت امروز با چه فاجعه عظیمی روبه‌رو بودیم پس آن زمان کار بزرگ اقتصادی رقم خورد.

موسوی با اشاره به عملکرد همتی درباره نرخ ارز گفت: آقای همتی در زمان ریاست در بانک مرکزی ارزپاشی نکرد که این در تاریخ بانک مرکزی استثنا بود.

وی اضافه کرد: آقایان از چای دبش می‌گویند حال این‌که تخلف دولت سیزدهم اظهرمن‌الشمس است و حکمی داده شده است بعد از پشت تریبون مجلس شورای اسلامی تشویش اذهان می‌کنند و ادعاهایی علیه همتی مطرح می‌شود اما مگر گزارشی آمده که چنین ابهامات و ادعاهایی نسبت به دلسوزترین مدیر اقتصادی کشور بیان می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که همتی برای حوزه ماموریتی خود در وزارت اقتصاد برنامه جامع و مدونی دارد، تصریح کرد: امروز فرصتی برای بهره‌مندی از دیدگاه‌ها و تجربیات یک اقتصاددان، مدیر کارآزموده و دیپلمات است رای اعتماد به همتی زمینه را برای تحول عمیق در ساختار اقتصادی کشور فراهم کرده و نویدبخش دورانی از رشد، توسعه و رفاه است.

موسوی در پایان خطاب به نمایندگان اظهار کرد: همانطور که رئیس جمهور مبتنی بر وفاق ملی در چینش کابینه عمل کرد انتظار می‌رود که مجلس شورای اسلامی به آقای همتی و سایر وزرای پیشنهادی رای اعتماد داده و آنها را راهی دولت کنند تا اتفاقات خوبی برای کشور رقم خورد.

محمدبیگی: «همتی» در موضوع فسادستیزی مشکل دارد

فاطمه محمدبیگی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در صحن مجلس اظهار کرد: از آقای رئیس جمهوری به دلیل تشکیل کابینه وفاق ملی تشکر می‌کنم اما درباره آقای همتی معتقدم که ایشان در سال ۹۵ یکی از اهداف‌شان را مبارزه با نجومی بگیران معرفی کردند اما وقتی در سمت خود نشستند، مدیران نجومی بگیر ابقا شدند و خبری از برخورد با مفسدین عملاً نبود و این نشان می‌دهد که ایشان در موضوع فساد ستیزی مشکل دارد و این می‌تواند خودش یک خطر برای وزارت اقتصاد باشد.

وی افزود: همچنین توقف انتشار عمومی آمار عملکرد صنعت بیمه و منع معاونان و مدیران از پاسخگویی به خبرنگار بخشی از عدم شفافیت ایشان است؛ همانطوری که بعدها در راستای عدم شفافیت آمار و ارقام در بانک مرکزی توسط ایشان صورت گرفت. همچنین دستور عدم انتشار آمار نرخ تورم از آذر ماه سال ۱۳۹۷ به این عدم شفافیت اضافه می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: درباره fatf به خاطر دارم ایشان در یک مصاحبه تفصیلی با سایت بانک مرکزی در سال ۹۹ واردات واکسن کرونا را به نوعی متصل به fatf کرد؛ آیا در زمانی که مردم روزانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ کشته در کرونا می‌دادند جای معادلات سیاسی است؟ آیا نمایندگان مجلس اجازه می‌دهند که امروز با چنین فردی موافقت کنیم؟ سوالم از آقای همتی این است که با توجه به اینکه بالاترین رشد نقدینگی در دوره ایشان در بانک مرکزی صورت گرفته است، برنامه ایشان برای مهار تورم و کنترل نقدینگی چیست؟

در ادامه این جلسه عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزاتخانه، ضمن تاکید بر اینکه همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست، کمک نمایندگان و تعامل با مردم و خارج به کار خواهم گرفت، افزود: بایستی با تمام قوا برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی قدم برداشت. اصلاح رویه‌های حکمرانی اقتصادی و ارائه روش نو را در اقتصاد عرضه کرده‌ام. رشد اقتصادی بالا، بیکاری پایین و توزیع مناسب درآمدها برای کاهش فقر را دنبال خواهم کرد.

این خبر تکمیل می‌شود..

کد خبر 782115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.