کشف بزرگ‌ترین دره منظومه شمسی در سیاره مریخ

این کشف بزرگ می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه زمین‌شناسی مریخ و فرآیندهای شکل‌گیری سطح این سیاره در اختیار دانشمندان قرار دهد، تحقیقات بیشتری برای درک کامل این پدیده لازم است .

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیاره مریخ نه‌تنها میزبان بزرگ‌ترین آتشفشان منظومه شمسی، بلکه همچنین میزبان بزرگ‌ترین دره این منظومه است. دره مارینر (Valles Marineris) با طول تقریبی ۳۰۰۰ کیلومتر، تقریباً چهار برابر طولانی‌تر از گرند کنیون زمین با طول ۸۰۰ کیلومتر است.

پژوهشگران همچنان در مورد چگونگی شکل‌گیری دره مارینر مطمئن نیستند، اما نظریه‌های متعددی در این خصوص مطرح شده است، بسیاری از دانشمندان بر این باورند که تشکیل منطقه تارسیس بر توسعه دره مارینر تأثیرگذار بوده است.

حرکت گدازه‌ها به سمت منطقه آتشفشانی، باعث کشیده شدن پوسته به سمت بالا شده و این امر ترک‌هایی در سایر مناطق پوسته ایجاد کرده است، به مرور زمان، این ترک‌ها به تشکیل دره مارینر منجر شده‌اند.

این کشف بزرگ می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه زمین‌شناسی مریخ و فرآیندهای شکل‌گیری سطح این سیاره در اختیار دانشمندان قرار دهد، تحقیقات بیشتری برای درک کامل این پدیده لازم است و دانشمندان امیدوارند با مأموریت‌های آینده به این سوالات پاسخ دهند.

کد خبر 782060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.