فرهنگ‌سازی شهرداری اصفهان با موضوع آداب سفر اربعین/ توزیع ۲۰۰۰ کتابچه سلامت میان زائران

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرداری اصفهان گفت: با هدف ارائه خدمات آموزشی، ۲ هزار جلد کتاب به زائران اربعین حسینی که از پایانه‌های اصفهان عازم مرزها هستند، اهدا می‌شود.

علیرضا خاکسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در ارتباط با اقدامات برنامه‌ریزی شده درباره فرهنگ سازی پیرامون سفر اربعین حسینی اظهار کرد: از مهمترین اقدامات انجام شده فضاسازی مناسبتی با موضوع آداب و آئین سفر اربعین بوده که به همت اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان صورت گرفته است.

وی افزود: در این راستا، بنرهایی با شعارهای معنوی مرتبط با پیاده روی اربعین مانند «پای در راه عشق»، «هم پای شهیدان»، «پا به پای رقیه» و «پا جای پای زینب» تهیه و در پایانه‌های مسافربری شهر اصفهان شامل کاوه، صفه، جی، زاینده رود و صمدیه نصب شده است.

معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرداری اصفهان گفت: علاوه بر این امسال طرح‌هایی با هدف فرهنگ سازی در حوزه بهداشت شخصی و اجتماعی تهیه و در پایانه‌ها نصب شده است، این طرح‌ها با تأکید بر رعایت بهداشت فردی، استفاده از ظروف شخصی و عدم استفاده از ظروف یک بار مصرف، همچنین کاهش تولید پسماند و نریختن زباله تهیه و در پایانه کاوه به عنوان محل اصلی تردد زائران کربلا قرار گرفته است.

وی با اشاره به فضاسازی شهری با موضوع اربعین حسینی بیان کرد: از دوشنبه هفته جاری و در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی، ظرفیت‌های تبلیغات شهری شامل پایه‌های بتنی به طرح‌های اربعین اختصاص پیدا خواهد کرد.

خاکسار از تولید کتابچه سلامت به همت اداره سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: این کتاب با عنوان «یار سلامت در پیاده روی اربعین» نوشته دکتر محمد انصاری‌پور است که با هدف ارائه آموزه‌هایی به زائران تهیه و چاپ شده است.

وی ادامه داد: ۲ هزار جلد از این کتاب به همراه ۱۰ هزار کتاب دعا با عنوان «به یاد تو، راهی اربعین» به زائران اربعین که از طریق پایانه‌های اصفهان راهی مرزها هستند، اهدا می‌شود.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرداری اصفهان در خصوص موضوعات این کتاب گفت: تدابیر قبل و حین سفر، برنامه ریزی برای پیاده روی، تغذیه در طول سفر، مصرف آب و نوشیدنی‌ها، گرمازدگی، التهاب پوستی و عرق سوزی، پیشگیری و درمان تاول کف پا، دیابت، بیماری‌های حاد تنفسی، سلامت روانی و معنوی در سفر اربعین، اربعین بدون پسماند، تدابیر بازگشت از سفر از مهمترین فصول این کتابچه آموزشی است که تصویرسازی و متن آن با همکاری اداره توسعه فرهنگ شهروندی تهیه شده است.

خاکسار در خصوص نصب بنرهای سه زبانه در کربلای معلی با هدف فرهنگ‌سازی بهداشتی اظهار کرد: این بنرها به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در خصوص عدم تولید زباله، رعایت بهداشت فردی و تفکیک پسماند هشدار می‌دهد.

فرهنگ‌سازی شهرداری اصفهان با موضوع آداب سفر اربعین/ توزیع ۲۰۰۰ کتابچه سلامت میان زائران

فضاسازی فرهنگی شهرداری اصفهان در چزابه و کربلا

معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرداری اصفهان در ادامه در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در مرز چزابه بیان کرد: فضاسازی فرهنگی با عکس شهدای شاخص اصفهان، پخش کلیپ‌های مذهبی و همچنین تهیه و نمایش موشن‌های با موضوع سلامت در راستای ارائه خدمات و راهنمایی بیشتر برای زائرین در مسیر پیاده روی در این مرز صورت گرفته است. همچنین با توجه به اینکه مرز چزابه محل تردد زائران اتباع است موشن‌ها به دو زبان فارسی و پاکستانی ارائه می‌شود.

خاکسار با اشاره به دیگر اقدامات فرهنگی انجام شده در شهر کربلا گفت: این اقدامات در سه مدل برنامه‌ریزی شده و در حال اجرا است، شامل فضاسازی موکب و اجرای برنامه‌های فرهنگی که در این زمینه بیش از ۳۵۰ نفر نیروی خدماتی در محل اسکان زائرین و موکب‌های تدارک دیده شده به اجرای برنامه‌های فرهنگی، عزاداری، پخش کلیپ و … می‌پردازند.

وی افزود: اقدام دیگر اهدای اقلام فرهنگی توسط بیش از حدود ۱۲ موکب شاخص اصفهان است، در این موکب‌ها با ایجاد یک غرفه کودک به همراه مربی فعالیت فرهنگی صورت می‌گیرد، لازم به ذکر است تأمین نیروی مربی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی و تهیه میز و صندلی، برگه رنگ آمیزی، مداد رنگی و بازی فکری به همراه اهدای هدایا به همت معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان بوده است.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین شهرداری اصفهان با اشاره به تقدیم هدایا به زائران کودک خاطرنشان کرد: ۱۵ طلبه در مسیر پیاده روی نجف-کربلا و شهر کربلا در حین قدم زدن با شناسایی زائرین کودک به آنها هدایایی اهدا می‌کنند. علاوه بر این ۵۰۰ عدد بنر فرهنگی نیز با موضوعات ذکر شده در شهر کربلا نصب شده است، ضمن اینکه به موکب‌داران و مسئولان عراقی نیز در همین راستا آموزش‌های لازم ارائه شده است.

فرهنگ‌سازی شهرداری اصفهان با موضوع آداب سفر اربعین/ توزیع ۲۰۰۰ کتابچه سلامت میان زائران

کد خبر 781886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.