آبله میمونی اوج می‌گیرد؟ / شناسایی سویه خطرناک‌تر آبله میمونی در ۶ کشور

در روزهای اخیر به دنبال ظهور یک نسخه جدید از ویروس آبله میمونی و افزایش گردش این ویروس، سازمان جهانی بهداشت و مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری سطح هشدار را افزایش دادند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نخستین مورد ابتلاء به آبله میمونی در سوئد گزارش شد و چند ساعت پس از صدور هشدار بین‌المللی و اعلام شرایط بهداشتی سازمان بهداشت جهانی درباره جهش آبله میمونی، سخنگوی وزارت بهداشت سوئد اعلام کرده که این نوع آبله میمونی را خارج از قاره آفریقا ثبت کرده است، شخص مبتلا شده طی اقامت در منطقه‌ای از آفریقا که در حال طغیان گسترده آبله میمونی زیرخوشه «۱b» است به آبله میمونی مبتلا شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت سوئد، فرد آلوده در منطقه استکهلم تحت درمان قرار گرفته و شناسایی این بیمار در سوئد و درمان او در استکهلم، به معنای خطر برای جمعیت عمومی در سوئد نیست.

حداقل ۴۵۰ نفر طی موج اول طغیان این بیماری در جمهوری دموکراتیک کنگو جان باخته‌اند، همچنین به دلیل مسافرت و جابه‌جایی مسافران، مناطق مرکزی و شرقی آفریقا نیز موارد جدید آبله میمونی زیرخوشه «۱b» را شناسایی کرده‌اند.

آبله میمونی چگونه منتقل می‌شود؟

آبله میمونی (Mpox) از طریق تماس نزدیک مانند رابطه جنسی، تماس پوست به پوست، بوسیدن، در آغوش گرفتن، استفاده از حوله حمام یا ملحفه رختخواب بیماران، به افراد سالم دیگر منتقل می‌شود، اگر یک فرد طی سفر، به آبله‌میمونی مبتلا شود، خانواده و اطرافیان وی، بیشترین افرادی هستند که در معرض خطر قرار دارند.

آبله میمونی سبب تب و ضایعات پوستی می‌شود و در موارد شدید می‌تواند کشنده باشد؛ به نحوی که که از هر ۱۰۰ مورد چهار مورد منجر به مرگ می‌شود، اگرچه این بیماری بیشتر در جنگل‌های بارانی گرمسیری غرب و مرکز آفریقا رایج است و هر سال هزاران نفر به آن مبتلا می‌شوند، اما در شرایط فعلی ممکن است به سایر کشورهای جهان هم گسترش یابد.

از زمان مشاهده اولین آبله میمونی «۱b» در جمهوری دموکراتیک کنگو و پیش از اعلام اولین ابتلاء در کشور سوئد، موارد قطعی آزمایشگاهی این بیماری در کشورهای «بوروندی»، «کنیا» و «رواندا» گزارش شده بود، این احتمال وجود دارد که به دلیل کیفیت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی سوئد، نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در سوئد نسبت به کشورهای آفریقایی کمتر باشد.

سال ۲۰۲۲، اگرچه «زیرخوشه ۲» باعث ایجاد وضعیت اضطراری بهداشتی با اهمیت بین‌المللی شد، اما شدت این بیماری کم بود، کشور سوئد در سال ۲۰۲۲ با بیماری آبله میمونی مواجه شد، به نحوی که حدود ۳۰۰ بیمار مبتلا به این بیماری شناسایی شدند که اغلب آنها سابقه سفر به آفریقا را داشتند.

کشورهای اتحادیه اروپا در حال همکاری فعال با مقامات بهداشتی سوئد در ارتباط با موضوع «بهترین روش برای مدیریت اولین مورد تأیید شده آبله میمونی کلاده ۱b» هستند، سازمان جهانی بهداشت از کشورهای دنیا خواسته است مانند کشور سوئد در ارتباط با آبله میمونی، شفاف و سریع عمل‌کنند، چراکه این احتمال وجود دارد بیماران بیشتری طی روزها و هفته‌های آینده در اروپا شناسایی شوند.

علائم آبله میمونی

علائم بیماری آبله میمونی یک تا دو هفته پس از تماس نزدیک با بیمار تظاهر پیدا می‌کنند و می‌تواند شامل تب و سردرد باشد و پس از چند روز به ضایعات آبدار پوستی یا زخم تبدیل شود.

اگرچه مواردی به فوت منجر شده است، اما در همه‌گیری اخیر آفریقا اکثر افراد علائم خفیف تا متوسط را تجربه کرده‌اند و پس از آن بهبودی کامل داشتند، البته ممکن است افراد دارای نقص ایمنی در معرض خطر بیشتری باشند.

در حال حاضر اطلاعاتی از تعداد بیماران بدون علائم در آفریقا در دسترس نیست، هرچند احتمال می‌رود تعداد این افراد محدود باشد و نقشی در گسترش همه‌گیری نداشته باشند، اما در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت نظر داد و این موضوع به گذر زمان و مطالعات بیشتر نیاز دارد.

واکسن آبله میمونی

واکسن‌های محدود فعلی برای «افراد در معرض خطر» و «با فرد آلوده در تماس بوده‌اند» قابل‌استفاده است، بسیاری از کارشناسان در ارتباط با تأمین واکسن و تأمین بودجه کافی برای رساندن واکسن به تمام جهان در صورت لزوم، احساس نگرانی می‌کنند که واکسن برای افراد در مناطق پرخطر که بیشترین نیاز به واکسن را دارند واکسن وجود نداشته باشد.

احتمال شناسایی موارد بیشتری از آبله میمونی وجود دارد و کارشناسان بهداشتی معتقدند احتمال شناسایی موارد بیشتری از این بیماری در اروپا و سایر نقاط جهان وجود دارد؛ چراکه در حال حاضر هیچ مکانیزم مطمئنی برای جلوگیری از وقوع موارد وارداتی و مسافران آبله میمونی وجود ندارد، اقدام سریع بین‌المللی ممکن است به جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری کمک کند.

آبله میمونی اوج می‌گیرد؟ / شناسایی سویه خطرناک‌تر آبله میمونی در ۶ کشور

سویه خطرناک‌تر «آبله میمونی» تاکنون در چه کشورهایی شناسایی شده است؟

نوع مسری‌تر و خطرناک‌تر ویروس آبله میمونی با نام «clade Ib» باعث نگرانی جهانی شده است، زیرا این نوع ویروس به سرعت در حال گسترش است و اطلاعات کمی در مورد آن در دسترس است، این ویروس از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود.

کشورهایی که تاکنون موارد ابتلاء به ویروس آبله میمونی از نوع «clade Ib» را گزارش کرده‌اند به شرح زیر هستند:

جمهوری دموکراتیک کنگو

در جمهوری دموکراتیک کنگو دو نوع از بیماری آبله میمونی به نام‌های «clade I» که پیش از این نیز در این کشور شایع بود و نوع جدید «clade Ib» در حال گسترش هستند.

با شیوع بیماری آبله میمونی در این کشور، از ژانویه ۲۰۲۳ تاکنون ۲۷ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۱۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر قربانیان، کودکان بوده‌اند.

سوئد

در ۱۵ اوت، مقام‌های سازمان جهانی بهداشت تأیید کردند اولین مورد ابتلاء به نوع جدیدی از ویروس آبله میمونی در سوئد شناسایی شده است که اولین مورد ابتلاء در خارج از قاره آفریقا محسوب می‌شود.

مقام‌های بهداشتی سوئد در یک نشست مطبوعاتی اعلام کردند این فرد در حالی که در آفریقا بوده به بیماری آبله میمونی از نوع «clade Ib» مبتلا شده است، به گفته آنها، این فرد در حال حاضر تحت درمان است.

بوروندی

وزارت بهداشت بوروندی تا تاریخ ۹ اوت، ۶۱ مورد ابتلاء به بیماری آبله میمونی از نوع «clade Ib» در مناطق مختلف این کشور شناسایی کرده است و تاکنون بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت هیچ فردی در بوروندی به دلیل ابتلاء به بیماری آبله میمونی جان خود را از دست نداده است.

کنیا

به گزارش یورونیوز، در تاریخ ۲۹ ژوئیه، وزارت بهداشت کنیا تأیید کرد اولین مورد ابتلاء به بیماری آبله میمونی از نوع «clade Ib» در این کشور شناسایی شده است.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، تا تاریخ ۸ اوت هیچ فردی در کنیا به دلیل ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست نداده است.

رواندا

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، تا تاریخ ۷ اوت چهار مورد ابتلاء به بیماری آبله میمونی در این کشور شناسایی شده است، همچنین بنا به این گزارش، هیچ فردی تا ۷ اوت به دلیل ابتلاء به بیماری آبله میمونی در رواندا جان خود را از دست نداده است.

اوگاندا

اوگاندا نیز تاکنون دو مورد ابتلاء به بیماری آبله میمونی از نوع «clade Ib» در این کشور را شناسایی کرد که اولین موارد تأیید شده از ابتلاء به این بیماری هستند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، ویروس آبله میمونی در خارج از اوگاندا منتقل شده و تا تاریخ ۲ اوت هیچ مورد دیگری از انتقال این بیماری از این دو فرد به دیگران گزارش نشده است.

داده‌های سازمان جهانی بهداشت حکایت از آن دارد که تا تاریخ ۸ اوت هیچ فردی به دلیل ابتلاء به این بیماری در اوگاندا، جان خود را از دست نداده است.

پاکستان

روز گذشته (۱۶ آوریل) مقامات بهداشتی پاکستان نیز تأیید کردند که مواردی از ابتلاء به آبله میمونی در این کشور مشاهده شده است با این حال آنها هنوز نوع سویه را مشخص نکرده و تاکید کرده‌اند که تا اتمام روند توالی ژنوم ویروس در این مبتلایان، خبری در این زمینه منتشر نخواهند کرد و بنابراین هنوز معلوم نیست این بیماران به کدام نوع از بیماری مبتلا شده‌اند.

بیماری آبله میمونی که بر اثر عفونت به ویروس آبله میمونی پدیدار می‌شود، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است که پیش از این در مناطق جنگلی آفریقای حاره‌ای دیده می‌شد، اما طی دو سال گذشته در دیگر مناطق جهان به ویژه اروپا مشاهده شده است.

این بیماری به طور معمول بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد، دوره پنهان آبله میمونی پس از ابتلای افراد به ویروس بین پنج تا ۲۱ روز است، به عبارت دیگر علائم بیماری در مبتلایان بین پنج تا ۲۱ روز پس از ورود ویروس به بدن بروز می‌کند.

کد خبر 781841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.