درمان معده درد شدید در خانه + علت معده درد و علائم آن

معده درد یکی از مشکلاتی است که بسیاری از فراد آن را تجربه کرده‌اند و برای درمان آن می‌توان از راهکارهای خانگی موثری بهره گرفت یا از داروهایی به منظور کنترل و درمان درد استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، معده درد یکی از بیماری‌های گوارشی و مشکلاتی که در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود، این بیماری می‌تواند ناشی از یک مشکل ساده یا برگرفته از شرایط جدی باشد؛ معده‌درد ناشی از مسمومیت غذایی و یا داشتن حساسیت به بعضی از غذاها است، همچنین عواملی مانند وجود عفونت‌های باکتریایی در معده نیز ممکن است تأثیرگذار باشد.

معده درد چیست و چه علائمی دارد؟

معده درد، دردی است که فرد در هر نقطه‌ای بین قفسه سینه و ناحیه بین شکم و ران تجربه می‌کند، این درد می‌تواند شدت متفاوتی داشته باشد و نواحی مختلف شکم مانند آپاندیس، کبد، کیسه صفرا، معده، لوزالمعده و روده را درگیر کند، درد معده می‌تواند از نظر شدت متفاوت باشد و دلایل مختلفی دارد.

علائم اغلب خود به خود یا با درمان اولیه به سرعت برطرف می‌شوند، دل درد، به ویژه با علائم شدید یا مزمن، می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای جدی‌تر، از جمله سرطان یا نارسایی اندام باشد، درد شکمی ناگهانی، شدید یا طولانی مدت ممکن است نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشد.

علائم شایع ناراحتی معده و سوءهاضمه عبارتند از:

  • سوزش سر دل یا رفلاکس اسید
  • حالت تهوع
  • نفخ معده
  • گاز
  • بالا آوردن مایع یا غذای تلخ و بد مزه
  • بوی بد یا ترش
  • سکسکه یا سرفه

علت معده درد

شایع‌ترین علت درد معده عبارتند از:

  • استرس
  • زخم معده
  • رفلاکس معده
  • مصرف مشروبات الکلی
  • وجود ویروس و باکتری
  • خوردن غذاهای پرادویه و تند
  • استفاده از داروهای ضد التهابی

درمان معده درد شدید در خانه + علت معده درد و علائم آن

درمان سریع معده درد در خانه

چندین درمان خانگی محبوب برای معده درد سوءهاضمه وجود دارد و بعضی از این درمان‌ها ممکن است به کاهش ناراحتی معده ایجاد شده از منابع دیگر مانند سندرم روده تحریک پذیر نیز کمک کنند.

جوش شیرین

برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی پیشنهاد می‌کنند که جوش شیرین می‌تواند با کاهش اسیدیته معده به تسکین سوزش معده و سوءهاضمه کمک کند، اگرچه این درمان خانگی معده درد ممکن است به درمان ناراحتی معده کمک کند، اما ممکن است طعم آن خوشایند نباشد.

مصرف بیش از حد جوش شیرین ممکن است منجر به تنفس کم عمق یا آهسته، انقباض عضلانی، اسپاسم عضلانی، اسهال، استفراغ و تحریک پذیری شود.

زنجبیل

زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار یا کسانی که تحت درمان شیمی درمانی هستند کمک کند، افراد مبتلا به ناراحتی معده می‌توانند با اضافه کردن زنجبیل به غذای خود یا مصرف دم نوش و چای زنجبیل یا خوردن کمی زنجبیل و یا ریختن پودر آن داخل غذاها سوءهاضمه و حرکات انقباضی معده را کنترل کند.

بسیاری از محصولات مختلف حاوی زنجبیل به صورت تجاری در دسترس هستند و ممکن است به مدیریت حالت تهوع کمک کنند، چای زنجبیل، جویدن زنجبیل، آب نبات چوبی زنجبیل و مکمل‌های زنجبیل نیز می‌تواند درمان قطعی و مؤثری برای معده درد باشند.

دزهای بیشتر زنجبیل ممکن است عوارض جانبی مانند گاز، سوزش سر دل، سو هاضمه، و ناراحتی شکمی ایجاد کند.

پرهیز از غذاهای سخت هضم

اجتناب از غذاهای سخت هضم مثل غذاهای چرب یا اسیدی، غذاهای حاوی ادویه و محصولات تهیه شده از آرد گندم ممکن است به تسکین معده و کاهش ناراحتی و درد معده کمک کند، علاوه بر این، غذاهایی که به راحتی هضم می‌شوند، مانند میوه‌ها و سبزیجات، ممکن است به ترویج یک رژیم غذایی مغذی و متعادل کمک کنند.

مصرف مواد غذایی کم چرب و سبک، خوردن غذاهای خنک و به مقدار کم، اجتناب از مصرف غذاهای شیرین و چرب و غذاهایی که ممکن است به عنوان مهیج برای معده محسوب شوند، می‌تواند به کاهش درد معده کمک کند.

برنج

برنج ساده ممکن است برای کسانی که به دلیل سندرم روده تحریک پذیر دچار درد معده هستند، مفید باشد، برنج در بسیاری از خواربارفروشی‌ها به صورت فله‌ای موجود است و اغلب یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین غذاهای موجود است.

با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف برنج سفید ممکن است خطر ابتلاء به سندرم متابولیک را افزایش دهد، این خطر ممکن است با مصرف منظم یا مکرر این ماده غذایی افزایش یابد و ممکن است برای کسانی که برنج سفید را برای کمک به معده درد مصرف می‌کنند، تأثیری نداشته باشد.

شیرین بیان

دمنوش‌های ریشه شیرین بیان به طور گسترده به صورت آنلاین در دسترس هستند، اما می‌توان آنها را در خانه با مخلوط کردن یک یا دو قاشق چای‌خوری پودر ریشه شیرین بیان با آب جوش تهیه کرد.

شیرین بیان می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند، مانند افزایش فشار خون و کاهش سطح پتاسیم، در نتیجه خوردن آن ممکن است به ویژه برای کسانی که فشار خون بالا یا بیماری کلیوی یا قلبی دارند خطرناک باشد.

قرص برای درد معده

برای درمان معده درد خیلی شدید بهترین راه‌کار مصرف دارو به شکل قرص است که باید زیر نظر پزشک استفاده شود.

درمان معده درد شدید در خانه + علت معده درد و علائم آن

کد خبر 781812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.