سراب آتش‌بس و تقلا برای ممانعت از پاسخ ایران

بیم و هراس صهیونیست‌ها از حمله تلافی‌جویانه ایران در پاسخ به ترور شهید هنیه، روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و رژیم اسرائیل در این مدت تلاش کرده تا با استفاده از روش‌های مختلف همچون وساطت کشورهای ثالث، تهدید، کمک گرفتن از آمریکا و معرفی ایران به‌عنوان مانع آتش‌بس، ایران را از عملیات خود منصرف کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیم و هراس صهیونیست‌ها از حمله تلافی‌جویانه ایران در پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه، روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و رژیم اسرائیل در این مدت تلاش کرده است تا با استفاده از روش‌های مختلف همچون وساطت کشورهای ثالث، تهدید به حمله متقابل، درخواست کمک از ایالات متحده و معرفی ایران به‌عنوان مانع مذاکرات آتش‌بس، ایران را از عملیات خود منصرف کند، عملیاتی که پس از پیام رهبر معظم انقلاب و به اذعان سران محور مقاومت، قطعی بودن آن مسجل و تنها بحث «زمان» آن مطرح است. این تلاش‌ها تا آنجا پیش رفته که در این مدت مقامات بیش از ۱۰ کشور اروپایی از جمله ایتالیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، مجارستان، اسلوونی، اتریش، بلژیک، سوئیس و هلند در تماس با ایران سعی کرده‌اند بدون در نظر گرفتن حق مشروع ایران برای دفاع از خود و پاسخ به نقض حاکمیت کشور، ایران را از پاسخ به اسرائیل منصرف کنند.

رسانه‌های صهیونیستی در این مدت اعتراف کرده‌اند که بعد از ترور شهید هنیه، نوعی انتظار همراه با ترس و وحشت صهیونیست‌ها را در برگرفته است و آن‌ها هر لحظه منتظر پاسخ به این عملیات ترور هستند. بر اساس این گزارش، سرویس‌های اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز تلاش می‌کنند تا با کمک متحدان خود نوع، هدف و زمان انجام حمله را به دست آورند.

علاوه‌بر این، «استفان سژورنه» وزیر خارجه فرانسه و «دیوید لامی»، وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته راهی سرزمین‌های اشغالی شدند تا با سران رژیم صهیونیستی دیدار و به گفته خودشان برای «کاهش تنش‌ها» تلاش کنند. این دو کشور روز گذشته در بیانیه مشترکی بدون اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نقض حاکمیت ایران در انجام اقدام تروریستی و به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس عنوان کردند: ما از ایران و نیروهای وابسته به آن خواسته‌ایم که تهدیدات حمله نظامی علیه اسرائیل را کنار بگذارند و به همه طرف‌ها تاکید کرده‌ایم که دایره تشدیدکننده انتقام‌جویی باید پایان پیدا کند.

دو کشور درباره تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در غزه اعلام کردند: ما بر حمایت کامل خود از تلاش‌های کنونی برای دستیابی به آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در غزه به رهبری آمریکا، مصر و قطر تاکید می‌کنیم، زمانی برای تلف کردن و از دست دادن فرصت و تضمین آزادی گروگان‌ها وجود ندارد.

سراب آتش‌بس و تقلا برای ممانعت از پاسخ ایران
استفان سژورنه وزیر خارجه فرانسه، یسرائیل کاتز وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و دیوید لامی وزیر خارجه انگلیس

رژیم صهیونیستی بزرگترین مانع آتش‌بس

لازم به ذکر است که هم‌زمان با این سفر، از روز پنجشنبه دور جدیدی از مذاکرات آتش‌بس در دوحه قطر با حضور سه کشور آمریکا، مصر و قطر و بدون حضور نماینده‌ای از حماس برگزار شده است که تاکنون به نتیجه نرسیده و قرار است اواخر هفته آینده ادامه آن در قاهره، پایتخت مصر دنبال شود. مذاکراتی که بیش از هر چیز، به نظر می‌رسد ابزاری دیگر برای به تعویق انداختن پاسخ تلافی‌جویانه ایران باشد و به دستاویز جدیدی برای آمریکا تبدیل شده است تا به کمک آن ایران را به عنوان مانع اصلی توافق آتش‌بس معرفی کند. (بخوانید: پایان بی ثمر نشست دوحه برای آتش‌بس در غزه / ادامه مذاکرات در قاهره)

در همین راستا یک مقام ارشد آمریکا روز جمعه در حالی که بسیاری از تحلیلگران منطقه و حتی اسرائیلی بر این باورند که رژیم صهیونیستی به‌دنبال آتش‌بس نیست، ادعا کرد که حمله متقابل احتمالی ایران به تل‌آویو می‌تواند مذاکرات آتش‌بس غزه را تضعیف کند. این در حالی است «ایهود باراک» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، روز جمعه گفت نتانیاهو شروط و ملاحظات جدیدی را مطرح می‌کند تا از شکست مذاکرات و دست پیدا نکردن به توافق اطمینان حاصل کند، همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی بارها از قول مقام‌های امنیتی این رژیم، بنیامین نتانیاهو را به‌دلیل تعلل در مذاکرات و افزودن پیش‌شرط‌های جدید در مذاکرات، علت ناکامی در اجرای توافق آتش‌بس می‌دانند. علاوه‌بر این به گفته الجزیره، هم‌زمان با مذاکرات آتش‌بس، اسرائیل دستور تخلیه دسته جمعی در شمال و جنوب غزه، از جمله مناطقی در جنوب را که از پیش به‌عنوان «مناطق امن» اعلام کرده بود، صادر کرده و حداقل ۱۰ نفر در حمله شب گذشته اسرائیل به خیمه‌های آوارگان در مرکز الزوایده غزه جان خود را از دست داده‌اند.

«حسام بدران»، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس روز گذشته اعلام کرد که دشمن صهیونیستی همچنان در حال تعلل و ارائه شروطی جدید برای مانع‌تراشی بر سر راه توافق است و طرح جدید آمریکا همسو با شروط و خواسته‌های رژیم صهیونیستی است، او در اظهاراتی تاکید کرد که هرگونه توافق باید به آتش‌بس جامع، خروج کامل نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان و بازسازی این باریکه در کنار توافق مبادله اسرا منجر شود.

به گفته تحلیلگران، علت کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی این است که شکل‌گیری هرگونه توافق آتش‌بس به معنای شکست نتانیاهو در جنگی است که به بهانه نابودی حماس و در حقیقت برای حفظ خود در قدرت به راه انداخته است، چراکه او از ماه‌ها پیش از آغاز این جنگ، با اختلافات داخلی و اعتراضات گسترده از سوی شهرک‌نشین‌ها و مقامات حزب مخالف خود مواجه بود که همگی خواستار کناره‌گیری وی از قدرت بودند، علاوه‌بر این در سطح بین‌المللی نیز با جنایت‌های روزافزون این رژیم به رهبری بی‌بی و حکم دادگاه لاهه، او بیش از هرکس دیگر به‌عنوان متهم اصلی کشتار بیش از ۴۰ هزار تن زن، کودک و مرد بی‌گناه در غزه توسط باند جنایت‌کار رژیم صهیونیستی شناسایی می‌شود و هر آتش‌بسی او را به افزایش مطالبه جهانی برای محاکمه نزدیک‌تر می‌کند.

سراب آتش‌بس و تقلا برای ممانعت از پاسخ ایران

آتش‌بس، دستاویز جدید متحدان صهیونیست‌ها برای ممانعت از پاسخ ایران

علی عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره دور جدید مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه اظهار کرد: آتش‌بسی اتفاق نخواهد افتاد و تمام این اقدامات تلاشی برای ایجاد تردید و اختلال در پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه است، زیرا تا زمانی که نتانیاهو وجود دارد، آتش‌بسی نخواهد بود، تنها در صورتی آتش‌بس محقق می‌شود که مقاومت، تسلیم محض شروط نتانیاهو شود که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه نتانیاهو تا امروز بارها و بارها هرگونه آتش‌بسی را رد کرده است، گفت: مقاومت در مواردی از مواضع خودش کوتاه آمده است تا به آتش‌بس برسد، اما نتانیاهو با مداخله آن را برهم زده است، این بار نیز آتش‌بسی اتفاق نخواهد افتاد، شروطی هم که نتانیاهو معین کرده است به معنای تسلیم محض مقاومت است و آمریکا با کمک مصر و قطر فشار می‌آورد که مقاومت این شروط را بپذیرد، اما مقاومت هم بعد از ترور اسماعیل هنیه و انتخاب یحیی السنوار نشان داد که از اتفاق مسیر و موضع سرسختانه‌تری را به کار خواهدگرفت، با همه این تفاسیر بوی آتش‌بس به مشام نمی‌رسد و بیشتر برای این است که پاسخ ایران را دچار تأخیر و انفعال کنند.

سراب آتش‌بس و تقلا برای ممانعت از پاسخ ایران

آیا عملیات تلافی‌جویانه ایران به جنگ منطقه‌ای منجر می‌شود؟

کارشناس مسائل فلسطین افزود: پاسخ ایران احتمال دارد که از جانب اسرائیل با پاسخ متقابل مواجه شود، اما این را باید در نظر گرفت که در این صورت ما وارد چرخه درگیری می‌شویم و این به معنای جنگ منطقه‌ای نیست، اما اگر این چرخه درگیری تشدید شود و تسری پیدا کند، امکان وقوع جنگ منطقه‌ای وجود دارد. اینکه اسرائیل پاسخ بدهد یا خیر مشخص نیست، اما اگر هم پاسخ بدهد ما وارد چرخه درگیری می‌شویم که اینجا به نظر من پاسخ متقابل ایران می‌تواند تعیین‌تکلیف کند یعنی اگر ایران در گام دوم بخواهد پاسخ بدهد باید به نحوی باشد که به‌طور عملی امکانات پاسخ‌گویی متقابل اسرائیل را از او بگیرد و ایران این توانایی را دارد.

سناریوهای انتقال تجهیزات آمریکا به منطقه

عبدی درباره انتقال سلاح و تجهیزات آمریکا به منطقه در روزهای اخیر گفت: چند احتمال می‌توان برای اقدام آمریکا به انتقال تسلیحات به منطقه ما در نظر گرفت، یک احتمال این است که برای ارعاب ایران، ناوها و تسلیحات خود را به منطقه آورده باشد، زیرا آمریکا به‌طور دائمی از کانال خود یا کانال‌های دیگران به ایران پیام می‌دهد که پاسخی به اسرائیل ندهید و این هم با تطمیع همراه است، هم با تهدید، این کار برای معتبرسازی تهدیدات آمریکا علیه ایران است.

وی افزود: احتمال دوم مشارکت آمریکا در عملیات مشترک با اسرائیل علیه ایران است، این مرحله به نظر من احتمال ضعیفی دارد و آمریکا در گام نخست این کار را نمی‌کند، زیرا به‌طور عملی منطقه را وارد جنگ منطقه‌ای یا حتی جنگ جهانی خواهد کرد.

سراب آتش‌بس و تقلا برای ممانعت از پاسخ ایران

کارشناس مسائل فلسطین تصریح کرد: یک گزینه دیگر هم وجود دارد که باید در نظر گرفت و اگرچه احتمال آن ضعیف است، اما باید برای آن آماده باشیم، زیرا ترور هنیه به ما این درس را داد که باید برای هر سناریویی خود را آماده کنیم؛ احتمال سوم، عملیات پیش‌دستانه اسرائیل علیه ایران است، یعنی ممکن است پیش از پاسخ ایران اسرائیل بخواهد حمله پیش‌دستانه‌ای به‌صورت هوایی داشته باشد که ممکن است اینجا آمریکا به آن‌ها کمک کند.

عبدی گفت: به نظر من از میان این سه سناریو، قوی‌ترین احتمال همان گزینه نخست است و آمریکا بیشتر از باب معتبرسازی تهدید برای منصرف کردن ایران از پاسخ این کار را کرده است.

کد خبر 781705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.