رشد ۶۵ درصدی صادرات کالا از مرزهای آذربایجان‌غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان‌غربی گفت: در چهار ماهه نخست امسال شاهد رشد خوبی در صادرات از نظر وزنی و ریالی هستیم و نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تمامی مرزهای استان ۵۷۰ میلیون دلار صادرات انجام شده که با رشد ۶۵ درصدی روبرو هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، جواد کرمی امروز _جمعه بیست‌وششم مرداد_ در جمع خبرنگاران با اشاره به مرزهای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: استان ۹۶۸ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه دارد و این موضوع در ابتدای دولت سیزدهم داشتن برنامه‌های مدون برای توسعه مرزها و استفاده از فرصت‌ها را می‌طلبید.

وی افزود: استان ۹ گمرک و ۶ پایانه مرزی دارد که ۲۵ درصد کل پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: استان در مسیر کریدور اصلی بین‌المللی و دروازه ورود به اروپا و دروازه ورود به آسیای میانه قرار دارد و تردد از این مسیر است.

کرمی تصریح کرد: تنها مسیر ریلی بین ایران و ترکیه در آذربایجان‌غربی قرار گرفته و به جهت اینکه مرزها پیشانی جمهوری اسلامی هستند و نگرش‌ها نیز به مرز به مثابه فرصت است.

وی عنوان کرد: نتیجه حضور در مرزها برای حل مشکلاتشان مثبت بوده و در مورد مرز رازی شاهد تجاری‌سازی این مرز هستیم و حمل یکسره در این مرز طی مذاکره با کشور ترکیه انجام می‌گیرد.

کرمی یادآور شد: ۲۴ ساعته شدن پایانه‌های استان موجب توسعه تبادلات اقتصادی شده و در مورد مرز تمرچین شاهد تجارت یک میلیارد دلاری هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: توسعه مرزها برای ایجاد درآمدهای پایدار و ایجاد شغل برای مرزنشینان را مدنظر قرار داده‌ایم.

کرمی افزود: بازارچه کیله‌شین اشنویه با توجه به اهمیتی که برای مبادلات مرزی دارد که در کوتاه‌ترین زمان مصوب خواهد شد و عملیات اجرایی آن شروع می‌شود.

وی گفت: در چهار ماهه نخست امسال شاهد رشد خوبی در صادرات از نظر وزنی و ریالی هستیم و نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تمامی مرزهای استان ۵۷۰ میلیون دلار صادرات انجام شده که با رشد ۶۵ درصدی روبرو هستیم و در مورد وزنی نیز شاهد افزایش ۱۵ درصدی هستیم.

کرمی عنوان کرد: ۳۳۰ هزارتن کالا از گمرک و بازارچه پیرانشهر طی مدت اخیر صادر و ۱۷۰ هزارتن کالا نیز از مرز کیله سردشت صادر شده است که عمدتاً شامل آهن، فولاد، مفتول و میوه‌جات است و برنامه کشور حرکت به سمت افزایش صادرات تا واردات کالا است.

وی ادامه داد: توجه به کالاهای داخلی و شعار سال موجب کاهش واردات کالا از مرزهای استان شده و در حمایت از تولیدات داخل این موضوع انجام شده و این روند رو به کاهش است.

کد خبر 781635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.