گلابی چه خواصی دارد؟ / مضرات مصرف این میوه برای کودکان

گلابی یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها است که از جمله خواص این میوه می‌توان به تاثیرات آن بر روی پوست و مو، بهبود عملکرد گوارش و روده‌ها، تقویت سیستم ایمنی، کاهش اشتها و به تبع آن کاهش وزن، پیشگیری از سرطان و پوکی استخوان، بهبود گردش خون و جلوگیری از تجمع کلسترول‌ اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میوه گلابی، مخروطی شکل، گوشت‌دار، شیرین یا ترش و درختی است که ارتفاع آن به حدود ۱۰ متر می‌رسد، درخت گلابی بیشتر در مناطق سردسیر و کوهستانی مانند البرز و شمال ایران می‌روید و حدود ۳ هزار نوع گلابی در جهان وجود دارد که براساس اندازه، شکل، شیرینی و سفتی دسته‌بندی می‌شوند.

مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات به علت وجود بسیار زیاد مواد مغذی مانند ویتامین‌ها به میزان زیادی بیماری‌های موجود در بدن را کاهش می‌دهد و مصرف گلابی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خواص گلابی در طب سنتی

مزاج میوه گلابی، گرم و تر است، از خواص گلابی در طب سنتی می‌توان به میلن بودن اشاره کرد و همچنین این میوه باعث تأمین رطوبت بدن و رفع یبوست است، دیگر خواص گلابی در طب سنتی این است که از بروز بیماری‌های عصبی جلوگیری، به تأمین رطوبت مغز کمک می‌کند و سبب رفع تشنگی، تنگی نفس و سوزش مثانه نیز می‌شود.

از مضرات گلابی در طب سنتی می‌توان تنها به خوردن گلابی با معده خالی اشاره کرد، همچنین در طب سنتی آماده است که پس از مصرف گلابی، آب ننوشید.

رفع تنگی نفس

یکی از خاصیت‌های گلابی این است که می‌تواند برای تنگی نفس مفید باشد، در روزهای گرم سال و فصل تابستان که هوا به شدت گرم می‌شود، تنگی نفس میان افراد مسن یا حتی کودکان بسیار شایع می‌شود.

نوشیدن آب گلابی تازه می‌تواند به سادگی تنگی نفس حاصل از گرمای هوا را درمان کند، گلابی حاوی مقادیر غنی از فلاوانوئید است که برای درمان تنگی نفس بسیار مؤثر است، در صورتی که آب گلابی در دسترس نبود می‌توانید از میوه رسیده گلابی استفاده کنید.

گلابی سلامت پوست و مو را بهبود می‌بخشد

ویتامین A برای حفظ سلامت و زیبایی پوست، مو و ناخن مفید و گلابی حاوی مقادیر خوبی از ویتامین A است که می‌تواند به سلامت پوست و مو کمک کند، همچنین با مواد مغذی مانند زآگزانتین و لوتئین غنی شده است که در تعدادی از عملکردهای اندام‌ها و واکنش‌های آنزیمی شرکت می‌کنند.

گلابی همچنین به جوان ماندن پوست کمک می‌کند، زیرا لکه‌های پیری و چین و چروک را کاهش می‌دهد، اگر می‌خواهید پوست و موی سالمی داشته باشید، باید مصرف ویتامین A خود را افزایش دهید، گلابی یکی از میوه‌هایی است که این ماده معدنی را به وفور دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا با میزان توصیه شده روزانه خود ادامه دهید.

کاهش قند خون

شاید تصور کنید گلابی دارای قند فراوان است، اما این میوه شیرین به دلیل شاخص گلیسمی پایینی که دارد قند خون را کاهش می‌دهد و از بروز بیماری دیابت پیشگیری می‌کند، فلاونوئید موجود در گلابی حساسیت انسولین در بدن را زیاد می‌کند و باعث کاهش خطر ابتلاء به بیماری قند خون در مردان و زنان می‌شود.

گلابی چه خواصی دارد؟ / مضرات مصرف این میوه برای کودکان

کاهش فشار خون

گلوتاتیون و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلابی به کاهش فشارخون کمک می‌کند و برای کسانی که فشارخون بالا دارند بسیار مفید است.

خواص گلابی برای سنگ کلیه

یکی از خواص گلابی برای سنگ کلیه است، زیرا نه‌تنها حاوی مقادیر زیادی آب است و به کارکرد کلیه‌ها و دفع سنگ و حتی بهبود عفونت مجاری ادراری کمک می‌کند، بلکه می‌توانید با استفاده از جوشانده برگ گلابی، به دفع سنگ کلیه، دفع سنگ مثانه و همچنین بهبود ورم پروستات خود کمک کنید.

مصرف گلابی در دوران بارداری

گلابی از میوه‌هایی محسوب می‌شود که در دوران بارداری و شیردهی مفید است، البته باید به اندازه مصرف شود چون ممکن است زیان‌هایی برای مادر یا جنین داشته باشد، به همین جهت اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، برای گرفتن رژیم غذایی مناسب و مصرف انواع مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات با پزشک متخصص مشورت کنید.

خواص گلابی برای قلب

از خواص گلابی در طب اسلامی، به خاصیت آن برای قلب اشاره شده است که این به دلیل وجود میزان بالایی پتاسیم در آن است، سیب دارای کلسیم فراوانی است و به همین دلیل مصرف سیب و گلابی در کنار یکدیگر برای تقویت قلب و حفظ سلامتی بدن بسیار مفید است.

همچنین بهبود گردش خون، جلوگیری از نقص‌های هنگام تولد، کاهش التهاب، مراقبت و تقویت استخوان‌ها و تقویت پوست و مو نیز از خواص دیگر گلابی است.

حساسیت در کودکان

مصرف گلابی یا آب گلابی برای کودکان ممکن است همراه با برخی مشکلات گوارشی باشد، از مشکلاتی که ممکن است با مصرف گلابی یا آب آن برای کودکان رخ دهد می‌توان به مشکلات گوارشی مثل دل درد و اسهال مزمن اشاره کرد.

کد خبر 781484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.