ورزش و تفریح در میان آب‌های خروشان

اگر می‌خواهید بدانید رفتینگ چیست و چگونه می‌توان این ورزش توأم با هیجان و تفریح را تجربه کرد با ما در این گزارش همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این ورزش مهیج به دست بیاورید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، اگر به دنبال یک ورزش هیجان‌انگیز همراه با طبیعت‌گردی هستید، ورزش رفتینگ بهترین گزینه برای شماست، ورزشی که آدرنالین خون‌تان را به اوج می‌رساند، رفتینگ تفریح و ورزشی گروهی و هیجان‌انگیز در میان آب‌های خروشان و مناظر زیبا و بکر است، این ورزش در دهه ۱۹۶۰ به‌عنوان ورزشی هیجان‌انگیز در آب‌های خروشان به عموم مردم معرفی شد.

در سال‌های اخیر در ایران نیز این ورزش هیجان‌انگیز رواج پیداکرده و با استقبال فراوانی در شهرهای دارای رودخانه مواجه شده است.

هر آنچه درباره رفتینگ باید بدانید/ ورزش و تفریح در میان آب‌های خروشان

رفتینگ چیست؟

رفتینگ یک نوع فعالیت تفریحی_ورزشی آبی هیجان‌انگیز است که معمولاً گروهی و توسط قایق‌های باد از جنس مقاوم نرم با ظرفیت چهار تا ۱۸ نفر در آب‌های خروشان انجام می‌شود، که سرشار از حس ماجراجویی و رقابت است؛ به همین دلیل در بین جوانان طرفدار بیشتری دارد.

علاقه‌مندان به اکوتوریسم به این تفریح کشش زیادی دارند، زیرا ضمن لذت بردن از طبیعت، به محیط طبیعی آسیبی نمی‌رساند، امروزه رفتینگ در کشورهای مختلف به جذب توریسم بیشتر کمک می‌کند.

قایق‌های رفتینگ قایق‌های بزرگ بادی هستند که ظرفیت چهار تا ۱۸ نفر را دارند، جنس این قایق‌ها به‌گونه‌ای انتخاب می‌شوند تا در اثر ضربات متعدد به سنگ‌ها و صخره‌ها آسیب نبینند.

برای لذت از این ورزش لذت‌بخش نیازی به مهارت خاص و دوره ندارید و تنها با راهنمایی‌های مربی‌ها می‌توانید از آن لذت ببرید.

رفتینگ (Rafting) کلمه‌ای به زبان انگلیسی است، در زبان فارسی Rafting به معنی «رودگری» و کلمه Raft نیز به معنی «قایق» است.

هر آنچه درباره رفتینگ باید بدانید/ ورزش و تفریح در میان آب‌های خروشان

رفتینگ در چهارمحال‌وبختیاری

چهارمحال‌وبختیاری به دلیل داشتن طبیعت کوهستانی و بکر و دارا بودن دو رودخانه مهم و پرآب کشور، یعنی کارون و زاینده رود، می‌تواند مقصدی مناسب برای دوست داران ورزش رفتینگ باشد.

در حال حاضر تورهای رفتینگ در دو رودخانه ارمند و زاینده‌رود چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود.

رفتینگ در رودخانه زاینده رود

رودخانه زاینده رود از استان‌های چهارمحال‌وبختیاری و اصفهان می‌گذرد و از مسیرهای معروف و پرطرفدار برای رفتینگ است.

طبیعت زیبا و سرسبز مسیر این رودخانه هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند، برای رفتینگ در رودخانه زاینده‌رود باید به شهرستان سامان در ۲۲ کیلومتری شهرکرد بروید، این شهر در حاشیه زاینده‌رود قرار دارد و منطقه توریستی این منطقه امکانات رفاهی کاملی را شامل می‌شود.

هر آنچه درباره رفتینگ باید بدانید/ ورزش و تفریح در میان آب‌های خروشان

رفتینگ سامان کجاست؟

این رودخانه سه مسیر برای رفتینگ دارد:
از پل زمان‌خان تا پل چلوان، کوتاه‌ترین مسیر است که حدود سه کیلومتر را در مدت زمان ۳۰ دقیقه می‌توان طی کرد،
از بابا پیر احمد تا پل زمان‌خان، این مسیر حدود هشت کیلومتر و زمان پیمودن آن تقریباً یک ساعت و نیم است.

از سودجان تا پل زمان‌خان، مسیر ۱۷ کیلومتری پیش رو است که حدود پنج ساعت برای پیمودن آن زمان لازم است،
رفتینگ زاینده رود به‌دلیل ارزان‌تر و آرام‌تر بودن نسبت به ارمند، به افراد مبتدی توصیه می‌شود و طرفدار بیشتری دارد.

رفتینگ در رودخانه ارمند

همان طور که اشاره شد، رود ارمند در چهارمحال‌وبختیاری و در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد، این رودخانه سرچشمه اصلی رود کارون است.

در مسیر این رود که از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران به شمار می‌رود، شاهد طبیعتی بکر با آبشارهای بلند، جنگل‌های بلوط، قله‌های بلند و شالیزارهای برنج خواهید بود که این منطقه را به قطب گردشگری تبدیل کرده است.

مسیر رفتینگ رودخانه ارمند ۲۰ کیلومتر و پیمودن آن پنج ساعت زمان می‌برد، درجه سختی موج‌های ارمند بین دو تا چهار است، به‌دلیل گرمای زیاد هوا در این منطقه، مناسب‌ترین زمان برای رفتینگ در آن اوایل فصل بهار و اواخر فصل تابستان است.

هر آنچه درباره رفتینگ باید بدانید/ ورزش و تفریح در میان آب‌های خروشان

تهیه بلیت رفتینگ

برای تهیه بلیت رفتینگ کافیا ست، به پل زمان‌خان شهرستان سامان در ۲۷ کیلومتری شمال شهرکرد و در نزدیکی روستای ایلبگی سفر کنید، اغلب باشگاه‌های رفتینگ در بالای پل زمان‌خان مستقر هستند و امکانات لازم جهت انجام این ورزش هیجان‌انگیز را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

قیمت بلیت رفتینگ سامان

قیمت بلیت رفتینگ با توجه به رفتینگ و محل موردنظر، متفاوت است، براساس بررسی‌های میدانی خبرنگار ایمنا، قیمت بلیت از پل زمان خان تا روستا چم زین نفری ۱۵۰ هزار تومان که یک مسیر آرام و حدوداً نیم ساعته است و از روستا بابا پیراحمد تا پل ایل بگی، نفری ۳۰۰ هزار تومان که یک مسیر تقریباً خروشان و حدوداً یک ساعت و نیمه خواهد بود.

هر آنچه درباره رفتینگ باید بدانید/ ورزش و تفریح در میان آب‌های خروشان

کد خبر 781318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.