تونل کبیرکوه به صورت موقت به بهره‌برداری رسید

تونل بزرگ کبیرکوه برای عبور زائرین استان‌های مرکزی کشور به سمت مرز بین‌المللی مهران به صورت موقت زیر بار ترافیک رفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان امروز _ چهارشنبه بیست و چهارم مرداد_ در جریان بازدید حسن بهرام نیا استاندار ایلام از تونل کبیرکوه اظهار کرد: تونل اصلی کبیرکوه به طول ۴۷۵۰ متر بزرگترین تونل جاده‌ای حال حاضر کشور است که با احتساب ۶ رشته تونل دیگر در این مسیر در مجموع ۷ کیلومتر تونل در مسیر دره شهر به آبدانان احداث شده که عملیات لاینینگ وزیرسازی و لایه اول آسفالت و نصب قطعات سیستم‌های روشنایی و … آنها نیز به پایان رسیده است.

وی افزود: در مجموع می‌توان گفت تونل کبیر کوه نزدیک به ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تصریح کرد: در مسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان ۱۱ کیلومتر عملیات راه سازی (۶ کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و ۳ کیلومتر به سمت شهر آبدانان و ۲ کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) به انجام رسیده و از سمت شهرستان دره شهر نیز ۵ و نیم کیلومتر راه سازی شامل ۶ رشته تونل به طول ۲۲۵۰ متر که بیشتر آنها به صورت سه خطه به خاطر ایجاد مسیر سبقت آزاد احداث شده‌اند، تکمیل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح بسیار بیشتر از پیشرفت قراردادی و ریالی آن است چرا که در حال حاضر کارکرد پیمانکاران بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است.

دوستی با اشاره به اینکه در تونل اصلی کبیرکوه و تونل‌های منتهی به آن لاینینگ (پوشش بتونی دیوار و سقف) به صورت کامل و یکپارچه انجام وعایق بندی و کانال انتقال آب به صورت استاندارد به انجام رسیده و تمامی استانداردهای احداث تونل در آن رعایت شده است، افزود: در تونل اصلی هر پانصد متر در طرفین پارکینگ طراحی شده تا در صورت مشکل وسایل نقلیه و مأموریت‌های اورژانسی و امدادی تردد در تونل متوقف نشود.

وی با تاکید بر ضروری بودن نصب سیستم تهویه برای تونل کبیر کوه ادامه داد: به لحاظ عملیات عمرانی کار تونل کبیرکوه رو به پایان است و امکان تردد از این تونل فراهم شده و امروز با حضور استاندار ایلام اجازه تردد وسایل نقلیه برای هدایت ترافیک زائرین اربعین که از استان‌های مرکزی از طریق استان لرستان و شهر پل دختر قصد عزیمت به سمت مرز بین المللی مهران از طریق مسیر آبدانان- دهلران- مهران را دارند، داده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام خاطر نشان کرد: با تأمین اعتبار قطعاً نسبت به خرید و نصب این سیستم‌ها اقدام خواهد شد و افتتاح و بهره‌برداری نهایی از تونل کبیر کوه بعد از نصب سیستم‌های تهویه خواهد بود.

دوستی از مسافرین و زائرین عزیز خواست هنگام تردد از تونل کبیرکوه تمامی نکات ایمنی رانندگی را رعایت کرده و با سرعت استاندارد و پرهیز از گرفتن سبقت در تونل و مسیرهای ورودی و خروجی عبور کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی تأکید کرد: با توجه به تردد زیاد در تونل کبیرکوه عبور موتورسیکلت و دوچرخه و همچنین اشخاص پیاده جهت حفظ ایمنی ممنوع است.

کد خبر 781149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.