پرونده اعتراضات رتبه‌بندی بسته شد /  بهره‌مندی از ظرفیت بازنشستگان برای تدریس

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: سال گذشته از بین معلمان شاغل، ۵۷۲ هزار نفر به رتبه خود معترض بودند و قبل از پایان اسفند ۱۴۰۲ به اعتراضات آنها رسیدگی شد و اکنون پرونده اعتراضات بسته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی فرهادی امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم مرداد_ در نشست خبری وزارت آموزش و پرورش در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: آماده بازگشایی مدارس در مهرماه هستیم و ۹۸ درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایا می‌شود.

وی درباره تغییرات در تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش افزود: در شهریور گذشته شرایط به نحوی بود که حق‌التدریس معلمان را از اسفند ۱۴۰۱ بدهکار بودیم، اما اکنون هیچ بدهی نداریم و پرداخت حق التدریس از سال جاری به صورت ماهانه و منظم شده‌است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سال گذشته به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات ممنوع شده بود، اما اکنون نه تنها یک ریال بابت حقوق آنها بدهکار نیستیم، بلکه به دستور سرپرست وقت ریاست جمهوری تمام نیروهای خرید خدمات در سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی جدید به صورت قرارداد کار معین به کار گرفته می‌شوند و در تلاش هستیم که این رویکرد برای سایر نیروهای خرید خدمات هم انجام شود.

وی بیان کرد: برخی معلمان خرید خدمت حدود ۱۰ سال است که با آموزش و پرورش همراهی می‌کنند و در نظر داریم آنها را به قرارداد کار معین تبدیل وضعیت کنیم؛ مدیر در مدارس دو شیفته و عوامل مدرسه شیفت دوم را هم اداره می‌کنند و حق‌الزحمه نوبت دوم آنها پرداخت شده است و اکنون بدهی نداریم.

فرهادی درباره رتبه‌بندی معلمان خاطرنشان کرد: سال گذشته از میان معلمان شاغل، ۵۷۲ هزار نفر به رتبه خود معترض بودند که پس از پایان اسفند ۱۴۰۲ به اعتراضات آنها رسیدگی شد و ۳۸۰ هزار نفر افزایش رتبه داشتند و اکنون پرونده اعتراضات بسته شده است.

وی با بیان اینکه احکام رتبه بندی بازنشستگان سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ توسط سازمان بازنشستگی صادر شد، افزود: پرداخت بخشی از دیون آنها باقی مانده که ناشی از افزایش رتبه بود و در حال انجام اقدامات هستیم تا کسورات قانونی ناشی از افزایش رتبه برای معلمان بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ پرداخت شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ برابر ۶۰ هزار نفر، در سال ۱۴۰۱ معادل ۵۱ هزار نفر و در سال گذشته ۷۲ هزار معلم بازنشسته داشتیم که پیش از برنامه هفتم توسعه بخشنامه‌ای صادر شد تا اگر خواستیم معلمی را برای ادامه خدمت نگه داریم، اما با ابلاغ برنامه هفتم توسعه بخشنامه دچار ابهام شد، در ارتباط با سازمان اداری و استخدامی، دیوان عدالت اداری و مجلس مقرر شد این بخشنامه ناظر به برنامه هفتم اصلاح شود.

وی تاکید کرد: سن بازنشستگی در این وزارتخانه از ۴۹ سال تا ۵۲ سال است در حالی که این سن برای بازنشستگی بسیار پایین است و معلمان در سن بازنشستگی در اوج تجربه و مهارت هستند، بنابراین مطلوب این است برای جبران کمبود نیروی انسانی از آنها استفاده کنیم.

فرهادی گفت: برای نگهداشت بازنشسته‌ها اولویت با آقایان است که در همه دوره‌های تحصیلی به آنها نیاز نداریم، بخشنامه بازنشستگی اصلاح و نگرانی معلمان بابت بازنشستگی مرتفع خواهد شد، اما این بخشنامه غیرقانونی نبود و بر اساس ابلاغ برنامه هفتم شرایط تغییر کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین جمعیت دانش‌آموزی در ۲۰ سال گذشته و همچنین بیشترین میزان بازنشستگی معلمان را داریم، اما در مقابل میزان استخدام اندک معلمان باعث شد تا در بحث تأمین معلم دچار بحران شویم؛ اکنون وضعیت نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است و با فرض قرارداد کار معین تمام نیروهای خرید خدمات و استمرار خدمت ۵۰ درصد معلمانی که حائز بازنشستگی بوده، اما داوطلبانه متقاضی ادامه خدمت هستند، مهر آرامی را داشته باشیم.

سخنگوی آموزش و پرورش همچنین درباره ایجاد مشوق و انگیزه برای همکاری بیشتر معلمان اظهار کرد: نیاز ما برای ادامه خدمت همکاران در سه سال آینده است و هر معلمی استمرار خدمت دهد، یک ماه حقوق به او پاداش خواهیم داد یعنی به جای ۱۲ ماه حقوق ۱۳ ماه حقوق به آنها اعطا می‌شود، برای حق التدریس معلمان طرحی را ایجاد کردیم تا مبلغ آن تا دو برابر افزایش یابد و البته این طرح اصلاح شد تا معلمانی که حق التدریس دریافت می‌کنند به جای ۹ ماه حق التدریس، ۱۰ ماه شود.

وی گفت: نتایج آزمون استخدامی دبیری به سازمان سنجش اعلام شده و کمتر از یک هفته آینده سازمان سنجش این نتایج را اعلام می‌کند، در آزمون کیفیت بخشی برای استخدام مربیان پرورشی، تربیت بدنی، مربی بهداشت و مشاور نتایج اولیه اعلام و مصاحبه‌ها انجام شده است و حداکثر دو هفته آینده نتایج نهایی نیز اعلام می‌شود.

فرهادی یادآور شد: ۱۷۶ هزار کمبود معلم برای مهر ماه داریم، با استفاده از روش‌های متفاوت این کسری را جبران می‌کنیم، همچنین در مهر ۱۴۰۳، ۳۲ هزار دانشجو وارد دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال جاری مجوز استخدام ۱۲۹ هزار معلم را دریافت کردیم، گفت: همچنین مجوز استخدام ۳۲ هزار نیروهای خدماتی و ۸۰۰ حافظ قرآن را دریافت خواهیم کرد، ۵۱۲۴ معلم از شهرستان‌های تهران خواستار انتقال هستند و بیشترین تقاضای خروج را دارند.

فرهادی ادامه داد: بیشترین تقاضای ورود با ۶۳۲۱ نفر مربوط به شهر تهران و کمترین تقاضای خروج ۲۴۲ نفر مربوط به استان ایلام و کمترین تقاضای ورود مربوط به استان سیستان و بلوچستان است، در این استان ۲ هزار نفر تقاضای خروج و ۱۳۵ نفر تقاضای ورود به این استان را دارند؛ این آمار نشان می‌دهد که در حوزه نیروی انسانی ناترازی داریم، بنابراین با برخی از تقاضاهای نقل و انتقال موافقت نمی‌شود.

وی ادامه داد: از ۲۶ هزار متقاضی نقل و انتقال، ۱۲ هزار نفر بین یک تا پنج سال سابقه دارند، از این رو بیشترین تقاضای نقل و انتقال مربوط به معلمان جدید است، همچنین ۱۱ هزار معلم دوره ابتدایی متقاضی نقل و انتقال هستند.

سخنگوی آموزش و پرورش تاکید کرد: اکنون بدهی اصلی وزارتخانه پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته ۱۴۰۲ است که اعتبار مالی آن ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، البته پاداش پایان خدمت معلمان همواره بعد از مرداد و شهریور پرداخت شده که در تلاش هستیم پاداش پایان خدمت معلمانی را که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ بازنشسته شدند را هم به زودی پرداخت کنیم، میانگین حقوق معلمان ۱۶ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است، البته این میزان بدون اضافه تدریس و تنها ۲۴ ساعت تدریس موظف محاسبه شده است.

وی با بیان اینکه کارکنان آموزش و پرورش ۴۴.۱۷ درصد از حقوق بگیران دولت را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: علاوه بر این ساخت و تجهیز مدارس و کیفیت آموزش و پرورش هم اهمیت دارد که باید سهم این موارد را هم در نظر گرفت.

فرهادی با بیان اینکه بودجه مصوب این وزارتخانه ۱۱۰ درصد تخصیص است که اگر بتوانیم مطالبات را پرداخت کنیم در سال آینده کسر بودجه نخواهیم داشت، گفت: افزایش بودجه ناظر به افزایش کیفیت آموزش خواهد شد، یعنی اگر بودجه بیشتری داشته باشیم امکانات مدارس و دوره‌های توانمندسازی و کیفیت تجهیزات و هوشمندسازی در مدارس را ارتقا می‌دهیم در حالی که نرخ و سرعت مدرسه سازی بالا بوده با این حال هنوز به افزایش سرعت مدرسه سازی نیاز داریم.

وی درباره ابلاغیه رئیس جمهور برای به کارگیری ۷۰ هزار بازنشسته گفت: معلمان بازنشسته، جوان و توانمند هستند و بهترین حالت برای تأمین نیروی انسانی بهره‌مندی از این افراد است، سال گذشته بازنشستگان مجاز بودند که هشت ساعت در هفته تدریس کنند که این میزان برای مقطع ابتدایی امکان پذیر نیست؛ اگرچه در دوره متوسطه دوم هم هشت ساعت امکان پذیر بود، اما این میزان برای جبران کمبود معلم کافی نبود و به همین دلیل از سران قوا مجوز گرفتیم و اقدامات این مجوز در شورای عالی آموزش و پرورش انجام و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.

سخنگوی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سال جاری از ظرفیت بازنشستگان با شرایطی که بتوانند ۲۴ ساعت در هفته تدریس کنند، استفاده می‌کنیم، پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که استقبال برای اخذ اضافه تدریس نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

وی ادامه داد: اکنون ابلاغ بیش از ۴۰ درصد از معلمان صادر شده است و مکان تدریس خود را می‌دانند و باید تا پیش از ۱۵ شهریور که نقل و انتقالات اضطراری انجام می‌شود، این رقم تکمیل شود؛ در سال‌های گذشته گاهی تا بهمن ماه نیز ابلاغ معلمان به صددرصد نمی‌رسید و اکنون شاهد نظم بخشیدن به این موضوع هستیم، حدود ۸۰ درصد از کلاس‌بندی‌های برای سال جدید تحصیلی انجام و تنها ۲۰ درصد به ماه آینده موکول شده است.

فرهادی درباره وضعیت آموزشی دانش‌آموزان اتباع برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: افزایش علم و آگاهی در آموزه‌های مقدس و دینی ما ایرانی‌هاست و افتخار داریم با علم، تمدن و پیشرفت در رشته‌هایی مانند پزشکی و مهندسی در دنیا شهره هستیم، دانش آموزان اتباع به دلیل مشکلاتی به ایران پناه آورده‌اند و ما دوست داریم زمینه افزایش سواد و وضعیت علمی این آنها را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه بخشنامه ثبت‌نام اتباع تدوین شده و در حال ابلاغ است، توضیح داد: بر اساس این بخشنامه می‌خواهیم دانش‌آموزان اتباع در بستر قانونی شناخته و احراز هویت شوند تا توزیع متوازن برای آنها ایجاد شود، اتباع در نقطه‌های خاصی متمرکز هستند و همین باعث مشکل شده است، اما تلاش می‌کنیم با تلاش فراوان، معلم و فضای آموزشی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه تدوین دستورالعمل استفاده از هوش مصنوعی در نظام آموزش و پرورش در دستور کار است، اظهار داشت: هوش مصنوعی چیزی نیست که از آن فرار کنیم، اما باید آن را به یک فرصت برای آموزش و پرورش تبدیل کنیم، اکنون سند هوش مصنوعی در شورای عالی آموزش و پرورش در دست بررسی است.

کد خبر 781107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.