نزدیک‌ترین مقارنه مریخ و مشتری تا سال ۲۰۳۳

این مقارنه دو دنیای بسیار متفاوت را گرد هم می‌آورد که هر دو به ما نوید روزهای باورنکردنی را برای درک بهتر منظومه‌شمسی، جایگاه بشریت در کیهان و جایی که ممکن است به‌عنوان یکی از گونه‌های خلقت به آن برسیم، می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم مرداد_ مشتری و مریخ تقریباً در آسمان با هم مماس می‌شوند و تا یازدهم آذر سال ۱۴۱۲ (دسامبر ۲۰۳۳) این دو سیاره در فاصله به این نزدیکی ظاهر نمی‌شوند.

برای اکثر ناظران در آمریکای شمالی و جنوب، اروپا و آفریقا این دو سیاره در صبح روز بیست و چهارم مرداد ۱۴۰۳ در نزدیک‌ترین فاصله دیده می‌شوند.

اگرچه مشتری و مریخ ظاهراً با هم تماس دارند، اما در فضا فاصله بسیار زیادی دارند.

مریخ یکی از سیارات درونی منظومه شمسی که نسبتاً در نزدیکی خورشید قرار دارد و مشتری یک سیاره غول پیکر است که بیشتر از گاز تشکیل شده است و به نسبت مریخ، تقریباً ۳/۵ برابر از خورشید دور تر است.

نزدیک‌ترین مقارنه مریخ و مشتری تا سال ۲۰۳۳

کارشناس نجوم درباره این هم‌نشینی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: می‌توان گفت در تاریخ بیست‌وچهارم مرداد مطابق با ۱۴ آگوست سیاره مریخ و مشتری در زمان بسیار نزدیک بهم طلوع می‌کنند و تا غروبشان نزدیک هم هستند و این نزدیکی به حدی است که با چشم غیرمسلح نمی‌شود از یکدیگر تفکیکشان کرد.

علیرضا بیات می‌افزاید: این دو سیاره جدایی زاویه‌ای ۰/۳۱ درجه‌ای دارند.

وی ادامه می‌دهد: طلوع مریخ ۱۲:۳۵ نیمه شب و مشتری نیز ۱۲:۳۷ است و با تأخیر دو دقیقه‌ای این اتفاق رخ می‌دهد که در علم نجوم به این پدیده مقارنه یا هم‌نشینی می‌گویند.

کارشناس نجوم اظهار می‌کند: هر زمانی که تعداد دو یا بیشتر از اجرام منظومه شمسی یا اجرام آسمانی از دید ما که ناظر زمینی هستیم در کنار یا نزدیکی هم قرار بگیرند به آن مقارنه می‌گویند.

بیات می‌گوید: دلیل اهمیت هم نشینی مریخ و مشتری می‌تواند نزدیکی بسیار زیاد نسبت به یکدیگر باشد و این مقارنه جز هم‌نشینی‌های برتر تا سال ۲۰۴۰ است.

نزدیک‌ترین مقارنه مریخ و مشتری تا سال ۲۰۳۳

وی اضافه می‌کند: طبق عکس بالا مشخصات دو سیاره منظومه شمسی یعنی مریخ و مشتری در ۱۴ آگوست، زمان طلوع، غروب، جدایی زاویه‌ای و ارتفاع نسبت به زمین در عکس مشخص است.

کد خبر 780871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.