غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟

ماه بیست‌‎وچهارم مرداد از مقابل ستاره آنتارس عبور می‌کند و غیبت ماه ایجاد می‏‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه چهارشنبه -بیست‌وچهارم مرداد- از مقابل ستاره آنتارس (آلفا اسکورپی) عبور می‌کند و یک غیبت ماه ایجاد می‌کند که از کشورها و سرزمین‌هایی مانند فرانسه، جزایر کوک و پیت‌کرن قابل مشاهده است؛ این پدیده از اصفهان قابل رصد نیست و فقط در بخشی از جهان مشخص است، زیرا ماه آن‌قدر به زمین نزدیک است که موقعیت آن در آسمان تا دو درجه در سراسر جهان متفاوت است.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است؛ از آنجا که ماه بسیار نزدیک‌تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق افراد در زمین، به دلیل اختلاف منظر بزرگ آن متفاوت است.

نزدیک شدن سیاره مشتری و مریخ به یکدیگر

سیاره مشتری و مریخ چهارشنبه -بیست‌وچهارم مرداد- به یکدیگر نزدیک می‏‌شوند، به طوری که در فاصله ۱۸.۴ دقیقه قوسی از یکدیگر قرار می‌گیرند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۰۰:۲۸ قابل مشاهده خواهد بود و حدود ساعت ۰۴:۴۹ نیز از دسترس خارج می‌شود.

سیاره مشتری در قدر منفی ۲.۲ و سیاره مریخ در قدر ۰.۸ هر دو در صورت فلکی ثور قرار دارند، این دو جرم به اندازه‌ای نزدیک هستند که در میدان دید تلسکوپ قرار بگیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده خواهند بود.

مقارنه سیاره مشتری و مریخ

سیاره مشتری و مریخ چهارشنبه -بیست‌وچهارم مرداد- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که سیاره مشتری از زاویه ۱۸ دقیقه‌ای جنوب سیاره مریخ عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان قابل مشاهده است و حدود ساعت ۰۰:۲۸ به ارتفاع ۵۲ درجه از افق شرقی می‌رسد و حدود ساعت ۰۴:۴۹ نیز از دسترس خارج می‏‌شود.

سیاره مشتری در قدر منفی ۲.۲ و سیاره مریخ در قدر ۰.۸ هر دو در صورت فلکی ثور قرار دارند، این دو جرم به اندازه‌ای نزدیک هستند که در میدان دید تلسکوپ قرار بگیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده خواهند بود.

رصد خوشه ستاره‌ای Messier

۲ خوشه ستاره‌ای Messier 2 طی هفته‌های آینده به خوبی در آسمان عصر قابل مشاهده است، چهارشنبه -بیست‌وچهارم مرداد- حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و طی عصرهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد.

خوشه ستاره‌ای Messier 2 از اصفهان در آسمان غروب قابل مشاهده است، به طوری که حوالی ساعت ۱۹:۵۱ حدود ۲۲ درجه بالاتر از افق شرقی شما، قابل رصد است، سپس ساعت ۰۰:۰۵ حدود ۵۶ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و حدود ساعت ۰۴:۱۷ نیز از دسترس خارج می‌شود.

رصد خوشه ستاره‌ای Messier 2 از بیشتر نقاط جهان از زاویه ۰ درجه و ۴۹ دقیقه‌ای امکان‌پذیر است، به طوری که می‌توان آن را در عرض‌های جغرافیایی بین ۶۹ درجه شمالی و ۷۰ درجه جنوبی مشاهده کرد، این خوشه ستاره‌ای در قدر ۶.۶ کاملاً کم نور است و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را از طریق دوربین دوچشمی یا تلسکوپ رصد کرد.

کد خبر 780817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.