زائران اربعین برای پیشگیری از گزش پشه آئدس و ابتلا به تب دنگی باید چه اقداماتی انجام دهند؟

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور گفت: زائران اربعین برای اینکه از گزش پشه آئدس در امان بمانند باید نکات ایمنی را رعایت کنند، همچنین لازم است بدانیم بیماری تب دنگی از روابط بین انسان‌ها منتقل نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا حسن نوری ساری امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم مرداد_ در جمع خبرنگاران با تأکید بر اهمیت پیشگیری از گزش پشه آئدس و انتقال بیماری تب دنگی اظهار کرد: به زائران اربعین توصیه می‌شود نکات ایمنی مانند استفاده از لباس‌های آستین بلند و جوراب به‌ویژه در ساعات ابتدایی صبح و نزدیک به غروب را رعایت کنند.

وی افزود: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه آئدس منتقل می‌شود، این بیماری به هیچ عنوان از طریق روابط بین انسانی قابل انتقال نیست، مگر از طریق انتقال خون و در شرایطی نادر که خون فرد مبتلا به تب دنگی گرفته و به شخص دیگری تزریق شود که البته به دلیل وجود تب در بیماران دنگی، چنین امری بسیار نادر است.

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور گفت: عامل ابتلاء به تب دنگی، نیش پشه آئدس است و این بیماری از طریق سایر گونه‌های پشه‌ها قابل انتقال نیست، پشه آئدس رفتار خاصی دارد؛ نوع پشه‌ای که در ایران غالب است، روزگرد بوده و بیشتر در اوایل صبح و نزدیک به غروب آفتاب اقدام به گزش می‌کند، این پشه در صورتی به ویروس دنگی آلوده می‌شود که فردی که مورد گزش قرار می‌گیرد، به این ویروس آلوده باشد و پس از آن، تمام گزش‌های بعدی آن پشه می‌تواند بیماری را منتقل کند.

وی ادامه داد: پشه آئدس در طول عمرش قادر است تا ۵۰ مرتبه گزش انجام دهد، بنابراین اگر این پشه در اولین روز گزش خود فردی آلوده را نیش بزند، می‌تواند حداکثر تا ۵۰ نفر دیگر را نیز مبتلا کند، با این حال اگر پشه فردی غیرآلوده را نیش بزند، خود پشه ناقل بیماری نخواهد شد و نیش‌های بعدی آن مشکلی ایجاد نمی‌کند، به عبارتی دیگر اگر فرد مبتلا به تب دنگی در خانه باشد و پشه‌ای در آن مکان وجود نداشته باشد، هیچ انتقال بیماری اتفاق نخواهد افتاد.

نوری ساری با اشاره به علائم بیماری تب دنگی تصریح کرد: علائم این بیماری به صورت تدریجی و با نشانه‌هایی شبیه به سرماخوردگی آغاز می‌شود، درد پشت چشم، تب و لرز، سردرد، سرگیجه و بدن درد از علائم شایع این بیماری است، سرفه در این بیماری نادر است، اما بیشتر بیماران از درد پشت چشم و بدن درد رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد بیماران بدون هیچ عارضه‌ای بهبود می‌یابند، گفت: اگر فردی به یک نوع ویروس تب دنگی مبتلا شود، تا پایان عمر به همان نوع ویروس مبتلا نخواهد شد، اما به دلیل وجود سه نوع مختلف ویروس، یک فرد می‌تواند در طول عمر خود سه مرتبه به تب دنگی مبتلا شود.

معاون آموزش سازمان اورژانس در خصوص راه‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس افزود: برای جلوگیری از ابتلاء به تب دنگی، زائران اربعین باید از لباس‌های آستین بلند و جوراب استفاده کنند تا سطح کمتری از بدن در معرض گزش قرار گیرد، همچنین استفاده از اسپری یا پمادهای دافع حشرات به‌ویژه در ساعات حساس روز، به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه مؤثر توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: به زائران توصیه می‌شود که تا حد امکان در شب تردد کنند تا علاوه بر پیشگیری از گرمازدگی، از گزش پشه آئدس که در اوایل صبح و نزدیک غروب بیشتر فعال است، در امان بمانند.

کد خبر 780736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.