پیوند نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان با طرح نخبگانی «پشتکار»

دستیار ویژه فناوری بنیاد نخبگان گفت: هدف اصلی رویداد نخبگانی «پشتکار» ایجاد هم‌افزایی و هم‌نشینی میان نخبگان علاقه‌مند به آشنایی با فضای کاری فناورانه و نوآورانه و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پنجمین نشست هفتگی نخبگانی «پشتکار» با هدف انتقال تجربیات ارزشمند مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان به جامعه نخبگانی دانشگاهی امروز در بنیاد نخبگان استان تهران برگزار می‌شود.

این نشست به‌طور خاص طراحی شده تا فرصتی ویژه برای نخبگان دانشگاهی فراهم آورد تا از تجربیات مدیران فعال در حوزه فناوری و نوآوری بهره‌مند شوند.

هدف اصلی این رویداد، ارتقای تعامل و هم‌رسانی میان نخبگان و مدیران حوزه فناوری و نوآوری است؛ در این نشست، مدیران شرکت‌های مختلف به تبادل نظر و اشتراک‌گذاری تجارب خود در زمینه‌های علمی و فناوری با نخبگان خواهند پرداخت.

این برنامه فرصتی استثنایی برای نخبگان در رشته‌های مختلف فراهم می‌آورد تا با مدیران صنعت ارتباط برقرار کرده و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه‌ها آشنا شوند و این تعاملات می‌تواند به شکل‌گیری همکاری‌های جدید و تقویت ارتباطات میان جامعه نخبگانی و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند.

کیوان اوضاعی، دستیار ویژه فناوری بنیاد نخبگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون این نشست اظهار کرد: در رویداد نخبگانی پشتکار که به همت بنیاد نخبگان استان تهران برگزار می‌شود، هدف اصلی ما ایجاد هم‌افزایی و هم‌نشینی میان نخبگان علاقه‌مند به آشنایی با فضای کاری فناورانه و نوآورانه و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی تاکید کرد: این شرکت‌ها علاقه‌مند به توسعه محصولات، منابع انسانی و فعالیت‌های فناورانه خود هستند و می‌خواهند از جامعه نخبگان بهره‌مند شوند. بنیاد نخبگان در این مسیر به عنوان پلی عمل می‌کند تا این عزیزان فرصت چند ساعتی در روز در کنار یکدیگر باشند و با هم آشنا شوند. این هدف، فلسفه اصلی شکل‌گیری رویدادهای نخبگانی پشتکار است.

اوضاعی تصریح کرد: البته در کنار این هدف اصلی، اتفاقات میمون و خوبی نیز رخ داده است، برخی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که نیاز به جذب نیروی انسانی متخصص دارند، یا پروژه‌هایی دارند که نخبگان را در اولویت انجام آن‌ها قرار می‌دهند، برخی دیگر نیز بیشتر به دنبال هم‌رسانی و آشنایی با فناوری‌ها و فعالیت‌های مشابه هستند.

دستیار ویژه فناوری بنیاد نخبگان تهران ادامه داد: در رویداد نخبگانی پشتکار، اگر بخواهیم به‌طور کلیدی صحبت کنیم، هدف اصلی ما هم‌رسانی است، یعنی این دو جامعه، یعنی نخبگان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، همدیگر را بشناسند و پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌ها دفاتر ارتباط با صنعت و مراکز رشد دانشگاهی داریم که هرکدام نقش خود را در اکوسیستم ایفا می‌کنند، اما برای جامعه مخاطب ما که نخبگان هستند و به لحاظ تراز هوشی و علمی بالاتر از متوسط جامعه قرار دارند، نیاز است بنیاد نخبگان نیز اقدامی هوشمندانه انجام دهد.

اوضاعی گفت: تقریباً کمتر از شش یا هفت ماه از عمر اجرایی این طرح می‌گذرد و مانند طرح‌هایی که چندین سال از عمرشان گذشته، هنوز به اثرگذاری مطلوب نرسیده‌ایم.

وی افزود: اما در همین مدت کوتاه نیز موفق شده‌ایم تعداد قابل توجهی از نخبگان را به این شرکت‌های دانش‌بنیان جذب کنیم، حتی برخی از نخبگان که آماده مهاجرت بودند، با مشاهده این شرکت‌ها و فرایندها انگیزه و اعتقاد بیشتری برای ماندن پیدا کردند. در کنار این رویدادهای نخبگانی پشتکار، بازدیدهای تخصصی از شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز در برنامه داریم.

دستیار ویژه فناوری بنیاد نخبگان تصریح کرد: در این بازدیدها، انتقال فناوری و جذب طرح‌های فناورانه نیز اتفاق می‌افتد، اگر به پرسش جنابعالی بازگردیم، باید بگویم که ارزش‌گذاری و تأثیرگذاری در صنعت، در مراحل اولیه این طرح قرار دارد.

اوضاعی تصریح کرد: امیدوارم که یک سال دیگر، در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، بتوانم پاسخی دقیق‌تر و جامع‌تر ارائه دهم؛ پس از یک سال یا یک سال و نیم فعالیت، می‌توانیم گزارش‌های عملیاتی ارائه دهیم که نشان دهد چند طرح فناورانه به صنعت راه یافته، چه مشکلاتی حل شده و چه تعداد نیروی متخصص مشغول به کار هستند.

وی بیان کرد: ما مراحل مختلفی را برای شناسایی شرکت‌ها و هم‌رسانی با نخبگان تعیین کرده‌ایم، مهم‌ترین گام این است که شرکت‌ها حداقل در زیست‌بوم و اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور حضور داشته باشند، یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان، در واقع، نخستین گام ما برای هم‌رسانی با این شرکت‌ها، شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است، با توجه به تعداد زیاد این شرکت‌ها، اولویت ما با شرکت‌های دانش‌بنیانی است که مدیران آن‌ها، اعم از مدیرعامل یا اعضای اصلی هیئت‌مدیره، قبلاً از جامعه نخبگان ما بوده‌اند.

دستیار ویژه فناوری بنیاد نخبگان افزود: افرادی که حداقل یک‌بار از تسهیلات بنیاد بهره‌مند شده‌اند و ذهنیت مناسب‌تری برای تعامل و جذب نیروی متخصص دارند، این شرکت‌ها شناسایی شده، درخواست‌های خود را ارائه می‌دهند و ما بر اساس این درخواست‌ها اولویت‌گذاری می‌کنیم. هدف اصلی این هم‌رسانی، اطلاع‌رسانی به نخبگان درباره تکنولوژی‌ها و شرکت‌های مورد نظر است، به این عزیزان نشان می‌دهیم که مدیران این شرکت‌ها نیز روزی از جامعه دانشگاهی بوده‌اند و اکنون نقش اساسی و ماندگاری در شرکت‌های دانش‌بنیان ایفا می‌کنند.

اوضاعی بیان کرد: رویداد نخبگانی پشتکار تفاوت و تمایزی اساسی با سایر آئین‌نامه‌های بنیاد ندارد و در واقع مکمل و در راستای تکمیل آن فرایند ها است. همانطور که خود شما نیز اشاره کردید، بسیاری از آئین‌نامه‌ها مانند طرح شهید احمدی روشن و شهید بهشتی به طور مؤثری فعالیت می‌کنند و بسیاری از این هسته‌ها منجر به ایجاد دانش و فناوری شده‌اند.

وی تاکید کرد: در استان تهران، نقطه تمایز (یا بهتر بگویم، نقطه حمایت کننده و کمک‌کننده) این رویدادها این است که، برخلاف آیین‌نامه‌هایی که مدت زمان مشخصی دارند و با ددلاین‌ها و دوره‌های پذیرش محدود مواجه هستند، رویداد نخبگانی پشتکار این محدودیت‌ها را ندارد، این طرح‌ها به دلیل اجرا در قالب آئین‌نامه، مدت زمان معینی دارند و ممکن است برخی افراد در بازه زمانی خاصی نتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند، اما رویداد نخبگانی پشتکار این امکان را فراهم می‌کند که بدون محدودیت زمانی، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در هر زمانی که نیاز و فرصت داشته باشند، با یکدیگر تعامل و هم‌رسانی داشته باشند.

دستیار ویژه فناوری بنیاد نخبگان افزود: این رویداد، فضایی فراهم می‌کند که نخبگان بدون در نظر گرفتن زمان‌های مشخص، بتوانند با شرکت‌های فناورانه آشنا شده و فرصت‌های همکاری را بررسی کنند، به همین دلیل، پشتکار می‌تواند به عنوان یک مکمل و پشتیبان برای دیگر آئین‌نامه‌ها و طرح‌های بنیاد نخبگان عمل کند، بدون اینکه محدودیت‌های زمانی و ساختاری آن‌ها را داشته باشد؛ امید است با ادامه این روند، بتوانیم تأثیرات بیشتری در جذب نخبگان و انتقال دانش و فناوری به صنعت داشته باشیم و گام‌های موثرتری در این مسیر برداریم.

کد خبر 780618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.