از تشکر رهبری از کاروان ورزشی ایران تا ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در روستاها

ایمنا از پیام تشکر رهبر انقلاب از کاروان ورزشی ایران در المپیک، شتاب‌بخشی ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در روستاها، سرمایه‌گذاری ۳۶ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در طرح‌های مختلف اقتصادی، تجربه اتفاقات تازه سینما در دولت سیزدهم و راهکارهای مراقبت از کودکان در پیاده‌روی اربعین در بسته خبری پنجره امید می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ پیام تشکر رهبر انقلاب از کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌رویم، در ادامه نیز شتاب‌بخشی ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در روستاها مطرح شده است، همچنین سرمایه‌گذاری ۳۶ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در طرح‌های مختلف اقتصادی، تجربه اتفاقات تازه سینما در دولت سیزدهم و ‏‬ راهکارهای مراقبت از کودکان در پیاده‌روی اربعین نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

پیام تشکر رهبر انقلاب  از کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

پیام تشکر رهبر انقلاب از کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

با پایان کار کاروان ورزشی ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی از ورزشکاران، رؤسای فدراسیون‌ها و مربیان کشورمان تشکر کردند، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

«بسمه تعالی

از ورزشکاران عزیز و خوش‌روحیه و با اراده، و از رؤسای فدراسیون‌ها و مربیان، و از کمیته‌ی ملی المپیک که در مسابقات اخیر مایه‌ی شادی و سربلندی کشور را در صحنه‌ی ورزش فراهم آوردند، صمیمانه سپاسگزارم. موفق باشید ان‌شاءالله

سیّدعلی خامنه‌ای

۱۴۰۳/۵/۲۲»

کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس موفق به کسب ۱۲ مدال (۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز) در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی و تکواندو شد و میان بیش از ۲۰۰ کشور شرکت‌کننده، در جایگاه بیست‌ویکم قرار گرفت.

بی‌سوادی در روستاها با شتاب‌بخشی ریشه‌کن می‌شود

بی‌سوادی در روستاها با شتاب‌بخشی ریشه‌کن می‌شود

سیداحمد امامیه، معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان پیرامون طرح روستای باسواد در روستاهای استان اظهار کرد: در این طرح تحولی محوریت با فرمانداران و دهیاران است.

وی با اشاره به اجرای طرح شتاب‌بخشی به سوادآموزی و توسعه و تعمیق سواد در روستاهای استان از مهر سال جاری افزود: هدف این طرح ریشه‌کنی بی‌سوادی در روستاهای استان اصفهان است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان با بیان اینکه طرح مذکور با استفاده از ظرفیت‌های موجود روستا به ویژه شورای اسلامی، امام جماعت، شبکه بهداشت و بسیج اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: این ارگان‌ها با تعامل یکدیگر اقدام به شناسایی بی‌سوادان، کم‌سوادان یا افراد دارای سواد، فاقد مدرک و بازماندگان از تحصیل می‌کنند تا توسط خیران، معلمان و سایر افراد واجد شرایط تحت پوشش کلاس‌های سوادآموزی قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح روستای باسواد، بسته آموزشی از حوزه سوادآموزی استان اصفهان در اختیار آموزش‌دهندگان قرار خواهد گرفت تا آموزش به‌صورت هماهنگ و منسجم صورت پذیرد و در پایان دوره و بعد از اخذ آزمون‌های تعریف شده، مدرک تحصیلی به فراگیران اعطا خواهد شد.

سرمایه گذاری ۳۶ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در طرح‌های مختلف اقتصادی

سرمایه‌گذاری ۳۶ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در طرح‌های مختلف اقتصادی

رضا محمدی، معاون صندوق توسعه ملی در مورد طرح‌های سرمایه گذاری شده صندوق توسعه ملی اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عوائد ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشکیل شده است.

وی افزود: صندوق تاکنون توانسته در بسیاری از طرح‌های زیرساختی کشور نقش فعالی داشته باشد، البته حدود دوسوم منابع صندوق از سوی دولت‌ها با اذن برداشت شده و صرف کارهای متعدد زیرساختی و غیره شده است، اما همچنان صندوق با یک‌سوم منابع باقیمانده را در حوزه‌های مختلف انرژی (نفت و برق) صنعت، کشاورزی و خدمات توانسته سهم قابل قبولی در توسعه کشور داشته باشد.

معاون صندوق توسعه ملی ادامه داد: صندوق در بخش نفت و گاز ۲۳ میلیارد و ۷۵ میلیون دلار، بخش صنعت ۶ میلیارد و ۷۴۸ میلیون دلار، نیروگاه ۴ میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار، بخش آب ۵۸۳ میلیون دلار، حمل و نقل ۱.۱ میلیارد دلار، دارو ۱۲۰ میلیون دلار و گردشگری ۱۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

از تشکر رهبری از کاروان ورزشی ایران تا یشه‌کن شدن بی‌سوادی در روستاها

سینما در دولت سیزدهم اتفاقات تازه‌ای را تجربه کرد

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گفت: در حوزه سینما و سازمان سینمایی در دولت سیزدهم اتفاقاتی افتاد که تاکنون تجربه نشده بود.

وی افزود: اتفاقات ۱۴۰۱ و شورای صنفی و اکران فیلم مرحوم مهرجویی را نمی‌دانستم و پیش‌بینی هم نمی‌کردم، اما می‌دانستم با تعامل می‌شود اتفاقات خوب را رقم زد؛ آرامش ما از مهر سال گذشته آغاز شد و توانستیم برنامه‌های خود را اجرایی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: از من خواسته بودند برنامه هشت ساله طراحی و برنامه‌ریزی کنم و بر اساس آن راهبردها برنامه‌های سالانه را ابلاغ می‌کردیم که ۷۵ درصد این برنامه‌ها اجرایی شد و دیگر برنامه‌ها نیز اجرایی خواهد شد.

خزاعی اضافه کرد: همه در سال ۱۴۰۱ همت کردند تا بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور تعطیل نشود؛ اگر شما نبودید و مردم نبودند شاید این اتفاق‌ها تداوم پیدا نمی‌کرد.

راهکارهای مراقبت از کودکان در پیاده‌روی اربعین

راهکارهای مراقبت از کودکان در پیاده‌روی اربعین

در سفر اربعین رعایت نکات بهداشت عمومی و اجتماعی باید در اولویت قرار بگیرد تا خطر انتقال بیماری به کودکان پنج ساله و کمتر به حداقل برسد، کودکان و خردسالان در برابر ریزگردها نسبت به سایر افراد آسیب‌پذیرتر هستند، بنابراین باید از آن‌ها بیشتر مراقبت کرد.

خانواده‌ها باید قبل از سفر از واکسیناسیون کودکان خود مطمئن شوند و در طول سفر برای کودکان از کلاه و کرم ضدآفتاب استفاده کنند، زیرا پوست آن‌ها بسیار حساس است و قبل از دادن آب و مواد غذایی به کودک، باید از سالم بودن آن مطمئن شد.

والدین باید در طول سفر کودک خود را در محل امن و دور از حادثه قرار دهند و هر چند ساعت، به کودک استراحت دهند، همچنین خانواده باید در طول سفر، به علائم بیماری در کودک توجه کند و در صورت مشاهده علائم، کودک را به واحد یا پایگاه ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی منتقل کنند.

مادر دارای کودک شیرخوار باید به اندازه کافی مایعات بنوشد و تغذیه مناسب داشته باشد، همچنین شماره تماس مشاوران شیردهی را همراه داشته یا امکان دسترسی به فضای مجازی داشته باشد و در صورت وجود مشکل در شیردهی، با آن‌ها در تماس باشد.

خانواده باید در طول سفر از قرار دادن کودک در معرض تشعشعات و دود سیگار، مواجه شدن کودک با افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و عفونی، محیط‌های آلوده و غیربهداشتی، گزش حشرات و جانوران موذی جلوگیری کند.

همچنین باید یک ساک دستی شامل لباس اضافه و مناسب فصل، پوشک و وسایل مورد نیاز تعویض آن، تنقلات مورد علاقه، داروها و مکمل‌ها و اسباب بازی برای کودک خود در سفر همراه داشته باشد؛ مکمل‌های دارویی کودک باید دور از گرما و نور باشند، همچنین لازم است کودکان واکسن‌های ضروری و ایمن را دریافت کنند.

علائم خطر عفونت تنفسی مانند سرفه، تنفس تند یا تو کشیده شدن قفسه سینه، بالا بودن دمای بدن، بی‌قراری و علائم خطر اسهال مانند خروج آبکی مدفوع، بی‌حالی، فرو رفتگی چشم‌ها، نداشتن توانایی نوشیدن، بی‌قراری، دل درد و دلپیچه، تورم شکم هستند.

علائم خطر عفونت گوش مانند درد گوش، خروج ترشحات چرکی از گوش، علائم خطر گزش حشرات و جانوران موذی مانند درد و سوزش محل گزش، بی‌قراری، خارش موضعی یا خارش عمومی بدن، تنگی نفس، متورم شدن و قرمز شدن چشم‌ها و صورت و اندام‌ها و علائم خطر مسمومیت غذایی مانند اسهال، استفراغ و دردهای شکمی باید مورد توجه قرار بگیرند.

کد خبر 780509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.