استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی، توسعه اقتصادی و توانمندسازی زنان را به دنبال دارد

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت این استان در زمینه گیاهان دارویی گفت: می‌توان با استفاده بهتر و بهره‌مندی بیشتر از گیاهان دارویی علاوه بر ایجاد اشتغال فردی و گروهی، به رشد اشتغال‌های خرد خانگی با رویکرد توانمندسازی زنان و توسعه اقتصاد منطقه کمک کرد.

جلیل شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: این استان در زمینه گیاهان دارویی سابقه‌زیادی دارد و دارای گیاهان دارویی خاص و منحصربه‌فردی است، با این حال برای دوری از خام‌فروشی این گیاهان نیازمند به افزایش آگاهی عموم مردم در استفاده گسترده‌تر از این گیاهان همچون راه‌های جمع‌آوری، استخراج ماده مؤثر و بسته‌بندی هستیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌هایی برای افزایش آگاهی افراد در جهت اشتغال‌زایی در نظر گرفته شده است، افزود: مردم سیستان و بلوچستان با استفاده بهتر و بهره‌مندی بیشتر از گیاهان دارویی می‌توانند علاوه بر ایجاد اشتغال فردی و گروهی، به رشد اشتغال‌های خرد خانگی با رویکرد توانمندسازی زنان و توسعه اقتصاد منطقه کمک شایانی کنند.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: در همین راستا طرحی را با آموزش ۶۰ نفر آغاز کردیم که آموزش‌هایی به صورت ترکیبی از جلسات مجازی و حضوری در استان اصفهان با حمایت خیران و فعالان حوزه کارآفرینی برگزار می‌شود که افراد با دریافت آموزش و آگاهی لازم در سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت می‌شوند.

شهریاری عنوان کرد: گفت‌وگویی با اعضای اتحادیه گیاهان دارویی استان اصفهان (اتحادیه عطاری‌ها) داشتیم و با دعوت همکاری از آن‌ها تصمیم بر آن شد که با حضور اعضای این اتحادیه در استان سیستان و بلوچستان، علاوه بر ارائه آموزش‌های لازم، ظرفیت‌های موجود بررسی شود و تبادل تجاری گیاهان دارویی شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای میان چند مؤسسه و سلامت‌کده با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان امضا شده است، اضافه کرد: برگزاری این طرح آغاز یک جریان عظیم‌تر و اقدامات گسترده‌تری است و امیدواریم که با توسعه این فعالیت و استفاده از تجارب کارشناسان و متخصصان بتوانیم گامی مؤثر برای اشتغال‌زایی پایدار و محرومیت‌زدایی برداریم، همچنین قصد داریم در حوزه صنایع نیز ورود کنیم و با بررسی و تشخیص ظرفیت‌های موجود، تبادلات اقتصادی بیشتری در این حوزه‌ها انجام بگیرد.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای سیستان و بلوچستان درباره علت انتخاب اصفهان برای برگزاری بخشی از این طرح خاطرنشان کرد: استان اصفهان، بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک و اشتغال‌زایی به‌ویژه در حوزه صنایع و تکنولوژی است، همچنین حمایت فعالان و خیران از برگزاری این طرح و توجه به اقتصاد مردم سیستان و بلوچستان موجب شد که این استان را برای آموزش و توانمندسازی افراد در جهت ایجاد اشتغال انتخاب کنیم.

شهریاری با اشاره به اینکه با تلاش همکاران، برنامه‌هایی برای حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار دانش‌آموزان و ایجاد اشتغال صنعتی برای مردان برنامه‌ریزی شده است، افزود: از خیران و فعالان حوزه اشتغال تقاضا داریم در این طرح سرمایه‌گذاری کنند و برای گسترش آن همکاری لازم در تأمین اساتید و کارشناسان، تأمین مواد مصرفی کارگاهی و تجهیزات آموزشی، حمایت نیازهای شبانه‌روزی فراگیران و حمایت از اشتغال افراد را داشته باشند.

کد خبر 780507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.