به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایران خودرو در چند روز اخیر طرحی با عنوان قرعه کشی برای ارائه و فروش خودروهای خود اجرا کرده است که در آن متقاضیان باید مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان از پول خود را در حسابهای بانکی به منظور شرکت در قرعهکشی بلوکه کنند، با انجام این طرح تا به الان حدود ۱۲ میلیارد دلار پول در بانکها بلوکه شده است، در حالی که ارزش بازاری شرکت ایران خودرو کمتر از دو میلیارد دلار است.
بلوکه شدن ۴۶۰ همت پول در بانکها
در همین راستا مسیح فرزانه، کارشناس و فعال بازار صنعت و خودرو در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طبق آمار حدود دو میلیون نفر اقدام به ثبت نام و بلوکه کردن ۲۳۰ میلیون تومان پول خود در طرح فروش اینترنتی ایران خودرو کردهاند، که با یک حساب کردن ساده میتوان گفت مبلغی حدود ۴۶۰ همت پول که به طور تقریبی برابر با عدد ضرر و زیان و دینهای معوقه سه خودروساز دولتی است در بانکها بلوکه شده است.
وی افزود: مسئلهای که در خصوص این طرح وجود دارد، عدد تجمیعی ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو است که ۶۰ هزار دستگاه برای طرح مادران، ۲۴ هزار دستگاه برای طرح خودروهای فرسوده و تنها ۳۶ هزار دستگاه مربوط به متقاضیان طرح عادی است.
کارشناس و فعال بازار صنعت و خودرو ادامه داد: با توجه به بیش از ۴۵۰ همت ضرر و زیان و دینهای معوقه خودروسازان دولتی، اصلاح و اجرا نشدن قیمت در یک سال و نیم اخیر از سوی شورای رقابت و جا ماندن تورم تولید از تورم بازار و همچنین شرایط کاملاً شفاف و بغرنج بانکها، تنها راه خودروسازان برای جمعآوری نقدینگی همین کف بازار است.
فرزانه عنوان کرد: اگرچه در طول یک سال و نیم اخیر خودروسازان با حائل قرار دادن بهانههایی چون تغییرات استاندارد، افزایش امکانات، موارد ایمنی و غیره خود، افزایش قیمت چراغ خاموش و خزنده را لحاظ کردهاند، این مسئله با توجه به تصویب افزایش قابل توجه تعرفه CKD در بهمن ۱۴۰۲ از ابتدای امسال تأثیرات بیشتری را روی مونتاژیهای چینی هم نشان داده است.
طرح ایران خودرو آیندهفروشی غیر قطعی
وی ادامه داد: با توجه به آنکه ثبتنامهای قبلی از طریق سامانه و طبق مصوبه شورای رقابت تعهدی برای خودروسازان ایجاد نمیکند، اما در هر حال این عدد روی معوقات قبل سوار شده و تعهدات خودروساز را با توجه به کاهش آمار مونتاژ تولید به نسبت مدت مشابه سال قبل بیشتر هم میکند؛ که این مسئله برای مردم و فعالین بازار و سپس نوسان رو به بالا دادن به بازار چالشزا خواهد بود.
کارشناس و فعال بازار صنعت و خودرو تصریح کرد: در این طرح و در خودروهای اعلامی حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد سود یا همان رانت ایجاد خواهد شد، حال در چنین اقتصادی که سیاستگذار مصرفکننده واقعی را به سمت نوسانگیری سوق داده است و مصرفکننده نیز به دلیل شرایط تورمی برای حفظ ارزش سرمایه خود راهی جز شرکت کردن در چنین بختآزمایی ندارد.
فرزانه اظهار کرد: چند خودروی اعلامی این طرح سبب تزریق ۳۰ همت رانت به بازار خودرو میشود، همانطور که گفته شد در چنین اقتصادی صحبت کردن از ارزان شدن قیمت خودرو به طنزی بیش شبیه نخواهد بود.
وی در پایان متذکر شد: در اقتصاد تحریمی و تورمی که هنوز سیستم غیر کارشناسی قیمتگذاری دستوری و سرکوب قیمت در آن اجرا میشود، تغییرات در سطح کلان وزارت هم نمیتواند دگرگونی کلانی در این شرایط حاصل کند، راهحل برونرفت صنعت و بازار خودرو کشور از شرایط دشوار در بلندمدت، تغییر نگاه حکمرانی به اقتصاد سیاسی و گشودن درهای کشور به سمت اقتصادهای بینالمللی و جذب سرمایههای خارجی است.
به گزارش ایمنا، CKD مخفف عبارت Completely Knocked Down بهمعنی قطعات کاملاً منفصل است. در روش سی کی دی، یک خودرو به صورت کاملاً قطعهقطعهشده و در اجزای ریز وارد یک کشور میشود و لازم است تا فرآیند مونتاژ آن به صورت کامل در کشور مقصد انجام شود. در روش CKD، اجزای اصلی تشکیلدهنده خودرو نیز قبل از قرار گرفتن کنار یکدیگر، نیازمند طیکردن فرآیند مونتاژ هستند. بهعنوان مثال، بایستی ابتدا اجزای مختلف پیشرانه در محل مخصوص خود قرار بگیرند تا یک پیشرانه کامل تشکیل و برای نصب در خودرو آماده شود.
تولید خودرو بهروش CKD، در اغلب اوقات نیازمند انتقال تکنولوژی و آموزش نیروهای خط تولید است و تنها برای خودروهای با تیراژ تولید نسبتاً بالا، صرفه اقتصادی دارد. در روش مذکور، میتوان بنا به توافق شرکت مادر و شرکت مونتاژ کننده، کار ساخت بخشی از قطعات خودرو را به قطعهسازان کشور مقصد محول کرد و از این طریق، ارزش افزوده و اشتغال بیشتری را ایجاد کرد.
نظر شما