کودکان آینه‌ای از رفتارهای والدین خود هستند / محبت، موثرترین راه ارتباط با فرزندان است

روانشناس کودک با بیان اینکه کودکان آینه‌ای از رفتارهای والدین خود هستند، گفت: محبت به فرزندان، ابتدایی‌ترین و موثرترین روش ارتباط‌گیری با آنها محسوب می‌شود.

شقایق چگونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شیوه‌های صحیح تربیت کودک اظهار کرد: نحوه برخورد والدین با یکدیگر و والدین با کودکان، ارتباط و تأثیر مستقیم بر تربیت فرزندان یک خانواده دارد؛ در واقع به نوعی فرزندان آینه‌ای از رفتارهای خود والدین هستند و شخصیت ابتدایی آنها درون خانواده پایه‌ریزی می‌شود.

وی افزود: میزان عشق و محبتی که والدین به یکدیگر دارند و عشق و محبتی که به کودک خود می‌دهند، در احساس آرامش کودک تأثیر بسزایی دارد و در صورتی که کودک در خانواده‌ای با محدودیت‌های بسیار شدید رشد کند و همواره در معرض تنش، امر و نهی کردن و بحث قرار داشته باشد، روحیه پرخاشگری در وی تقویت و از میزان آرامش او کاسته می‌شود.

روانشناس کودک با بیان اینکه والدین در تربیت کودک خود باید انعطاف‌پذیر باشند و از واکنش‌های تند لفظی یا فیزیکی به جد خودداری کنند، تصریح کرد: وقت گذراندن با کودک، سعی در درک او داشتن، برخوردهای همراه با آرامش و صحبت کردن، از جمله مهم‌ترین مواردی است که والدین باید در تربیت کودکان خود به آن توجه داشته باشند.

چگونی با بیان اینکه برقراری پل ارتباطی میان کودک و والدین از مهمترین اصول تربیتی به شمار می‌رود، ادامه داد: در صورتی که کودک عشق و محبت کمی از والدین خود دریافت کند، در بزرگسالی دچار کمبود عزت نفس، گوشه‌گیری، انزوا و احساس تنهایی می‌شود و والدین باید توجه داشته باشند که محبت به فرزندان، ابتدایی‌ترین و مؤثرترین روش ارتباط‌گیری با آنها محسوب می‌شود.

وی گفت: احترام به شخصیت کودک از جمله مواردی است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد و والدین باید در برخورد با کودک خود، با صبوری عمل کنند، آنها باید با شناخت شخصیت فرزند خود، روش‌های مؤثر تأثیرگذاری و تعامل با وی را پیدا و از همان روش‌ها برای تربیت کودک استفاده کنند.

روانشناس کودک خاطرنشان کرد: بسیاری از اوقات کودکان متوجه رفتار خود نیستند و تنها از روی نداشتن آگاهی یا حتی لجبازی دست به انجام فعالیتی می‌زنند که در این مواقع والدین باید با صبوری، با کودک خود ارتباط برقرار و در کنار بیان نقاط مثبت فرزند خود، نقطه ضعف رفتارهای وی را با آرامش بیان کنند.

کد خبر 780240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.