به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نسبت زنان شاغل در حوزه حملونقل هند بسیار کمتر از مردان است. دادههای به دست آمده از نظرسنجی دورهای نیروی کار (PLFS) برای دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۳ نشان میدهد که تنها ۵.۵ درصد از زنان شاغل (۱۵ سال و بالاتر) در بخش حملونقل، انبارداری و ارتباطات در مناطق شهری شاغل هستند، در مقایسه با مردان که ۱۳.۷ درصد در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. همین درصد کم هم به پستهای کمدرآمد در اجرا و فروش محدود میشود و در موقعیتهایی همچون راننده، مدیر، راهبری و بازرس ترافیک حضور کمتری دارند.
بخش حملونقل، انبارداری و ارتباطات شامل جمعیت شاغل در حملونقل زمینی، آبی و هوایی و همچنین انبارداری و فعالیتهای پشتیبانی و خدمات پستی و پیک است. شرکت خدمات انرژی CESL در مناقصه ۲۰۲۲ اشتغال ۲۵ درصدی نمایندگان زن را در سمت کارمند فروشگاه، راننده و کارمند انبار اجباری کرده بود که بعداً به ۱۰ درصد در تمام سمتها کاهش یافت. طرح اتوبوس الکتریکی SEWA با هدف استقرار ۱۰ هزار اتوبوس الکتریکی در سراسر کشور این الزامات را حذف کرد، اما شرکت CESL دوباره مناقصههایی را برای ۶۹۵۷ اتوبوس الکتریکی صادر کرد که بر ارائه تسهیلات دوستدار بانوان در انبارهای اتوبوس الکتریکی متمرکز بود و اپراتورها را ملزم به گزارش اقدامات انجامشده توسط آنها میکرد.
گامهای عملی برای انبارهای سازگار با جنسیت
برای اطمینان از اینکه انبارهای اتوبوس الکتریکی دارای امکانات سازگار با جنسیت هستند و برابری و فراگیری را در اولویت برنامههای خود قرار میدهند، گامهای عملی زیر پیشنهاد میشود.
ممیزی زیرساختها
ممیزی زیرساختها نشان میدهد که تا چه حد فضای کافی از انبارهای اتوبوس الکتریکی برای زنان و اقلیتهای جنسیتی در نظر گرفته شده و قابلدسترسی است. با مشارکت دادن گروههای هدف در ممیزیهای مشارکتی، میتوان مسائلی همچون مناطق کمنور و سرویسهای بهداشتی ناکافی و مشکلات موجود برای بانوان را کشف و اقدامات مناسب جهت رفع این مشکلات را بررسی کرد.
طراحی تسهیلات و امکانات متناسب با جنسیت
سرویسهای بهداشتی عمومی در انبارها اغلب تهویه مناسب ندارند، بهخوبی نظافت نمیشوند و پاسخگوی نیازهای زنان نیستند. در بعضی بخشها کمد، رختکن و اتاق استراحت مخصوص بانوان وجود ندارد و از این لحاظ کار را برای آنان مشکل میکند.
سالنهای انتظار با نور مناسب و کمدهای مجزا برای کارکنان زن و اقلیت جنسیتی ضروری است و محلی امن و راحت برای کارکنان فراهم میکند تا بتوانند وسایل شخصی خود را با خیال راحت در کمدها قرار دهند.
حمایت از والدین شاغل
شرکتهای حملونقل عمومی میتوانند برای حمایت از مادران شاغل با بخش خصوصی یا سازمانهای غیردولتی همکاری کنند و حمایت مالی برای مهدکودک یا خدمات مراقبت در خانه را برای کودکان زیر ۶ سال ارائه دهند. این حمایت میتواند موانع قابلتوجهی را برای والدین شاغل از بین ببرد و زنان بیشتری را قادر به فعالیت در جامعه سازد.
بهبود مکانیسمهای رسیدگی به شکایات
در یک برنامه توسعه جامع باید مکانیسمهای رسیدگی به شکایات تقویت شود و تمرکز بر جنسیت، هنجارها و رفتارها، استثمار جنسی، آزار و اذیت در محل کار و نحوه پیشگیری و رسیدگی به این موارد باشد. مدیران انبارهای اتوبوس میتوانند معیاری برای احترام به کارکنان فارغ از جنسیت تعیین کنند تا محیط کار برای همه ایمن و دلپذیر باشد، این نقش رهبری در ایجاد فرهنگ فراگیری و احترام در کل انبار بسیار مهم است.
انبار اتوبوس الکتریکی مقاوم در برابر شرایط اقلیمی
تأثیر مستقیم تغییرات آبوهوایی بر شهرها غیرقابل انکار است و اطمینان از اینکه انبارهای جدید اتوبوسهای الکتریکی در برابر شرایط اقلیمی مقاوم هستند، امری ضروری است. برای مثال در نظر گرفتن مسیرهای جایگزین و پروتکلهای ارتباطی از پیش تعریفشده برای زمان وقوع سیل یا سایر موانع ناشی از تغییرات آبوهوا، حداقل اختلالات سرویس حملونقل را تضمین میکند. این مقاومت و انعطافپذیری باید با توجه به شرایط آبوهوایی هر منطقه و خطراتی انجام شود که انبارهای آن منطقه را تهدید میکند.
مقاومت در برابر سیل
انتخاب مکانهایی که کمتر در معرض سیل هستند برای تأسیس انبارهای اتوبوس جدید میتواند بهطور قابلتوجهی خطر آسیب رساندن رطوبت به زیرساختهای ضروری را کاهش دهد. علاوه بر این بهتر است زیرساختهای شارژ اتوبوسها روی سکوهای مرتفع نصب شود تا ریسک قرار گرفتن آنها در معرض سیل را به حداقل برساند و از آنها در برابر آسیب محافظت کند.
بهمنظور کاهش جریان رواناب حاصل از طوفان و بارانهای شدید، باید ظرفیت نفوذ آب زمین اطراف انبارها را از طریق روسازیهای نفوذپذیر و پوشش گیاهی افزایش داد. برنامههای نگهداری منظم سیستمهای زهکشی برای رفع انسداد نیز کمک قابلتوجهی به افزایش مقاومت انبار در برابر سیل میکند.
مقاومت در برابر افزایش دما
با توجه به افزایش بیش از حد دما و وقوع امواج گرمای مکرر، طراحی انبارهایی که بتوانند گرمای شدید را تحمل کنند بسیار مهم است، به همین دلیل طراحی ساختمانها باید به گونهای باشد که از خنککنندههای طبیعی و تهویه مناسب اطمینان حاصل کند. برای کاهش قرار گرفتن در معرض گرمای شدید میتوان مساحت سایبانها را افزایش داد و مکانهای انتظار، پیادهروها، پارکینگ اتوبوس و زیرساختهای شارژ را با سازههای سایهدار یا درختان پوشش داد.
استفاده از مصالح ساختمانی پایدار که در برابر حرارت مقاوم باشند یا رنگ روشنتری داشته باشند، بهویژه برای روسازیها و سقفها بسیار کارآمد است و میتواند با کاهش جذب گرما، دمای داخلی را خنکتر کند. در کنار همه این موارد، فراهم کردن آب آشامیدنی کافی برای پرسنل و محلهای توزیع آب برای کاربران به جلوگیری از بیماریهای مربوط به گرما کمک میکند.
مقاومت در برابر قطع برق
قطع برق میتواند عملیات انبار را مختل کند و در نظر گرفتن استراتژی مناسب برای مقابله با این چالش یکی از ضروریات طراحی و بازسازی انبارهای اتوبوس است. استقرار پستهای منبع تغذیه سیار که هنگام قطع برق فعال میشوند، به حفظ عملیات ضروری در ایستگاههای شارژ، فنها و روشنایی کمک میکند. پنلهای خورشیدی نیز میتوانند بهعنوان منبع انرژی پشتیبان در مواقع اضطراری باشند و از عملیات روزانه پشتیبانی کنند.
نظر شما