هوای زاهدان در موقعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) ثبت شد/ شاخص کیفی ۱۷ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای هفت شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۷ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _یکشنبه بیست‌ویکم مرداد_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت در کلانشهر زهدان با شاخص ۵۰۰ در وضعیت هوای بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچکدام از شهرها در چنین موقعیتی ثبت نشدند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلانشهر کرج با شاخص ۱۶۰ در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای زنجان و تهران در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار داشتند.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های شهرهای اصفهان با شاخص ۱۰۱، تهران با شاخص ۱۱۴، زنجان با شاخص ۱۴۰، قم با شاخص ۱۳۴ و همدان با شاخص ۱۰۵ بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده است، در حالی که روز گذشته شهرهای سمنان، زاهدان، اصفهان، کرج، همدان و اهواز، در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) بودند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور طی امروز شهرهای ارومیه با شاخص ۶۵، ایلام با شاخص ۷۷، بوشهر با شاخص ۶۰، شهرکرد با شاخص ۷۳، بیرجند با شاخص ۵۴، مشهد با شاخص ۵۵، بجنورد با شاخص ۶۱، اهواز با شاخص ۹۷، سمنان با شاخص ۶۸، سنندج با شاخص ۶۳، کرمان با شاخص ۶۳، کرمانشاه و رشت با شاخص ۶۵، اراک با شاخص ۹۹ و یزد با شاخص ۵۵، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیستم مرداد ایستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های تبریز، ایلام، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، رشت، اراک، بندرعباس و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

قابل توجه است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۴۸ و بندرعباس با شاخص ۴۸ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای ارومیه و اردبیل در چنین موقعیتی بودند.

به این ترتیب، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه شهرهای اردبیل، شیراز، قزوین، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد و ساری، ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته کلانشهرهای بوشهر، شیراز، قزوین، گرگان، خرم‌آباد و ساری، بدون داده بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، یک شهر ناسالم (قرمز)، پنج شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، دو شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته دو شهر ناسالم (قرمز)، شش شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، دو شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 780170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.