بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کردستان مشاهده نشده است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی کردستان از پاک بودن این استان از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کردستان، صابر صلواتی اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و سایر حیوانات با واگیری و کشندگی بسیار زیاد (در پرندگان) است که در اغلب پستانداران، تمامی پرندگان و انسان سبب بروز بیماری‌های عمدتاً تنفسی می‌شود.

وی افزود: مخازن طبیعی ویروس، پرندگان مهاجر و وحشی به ویژه پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله اردک و غاز بوده که به واسطه مهاجرت این پرندگان، بیماری می‌تواند از کشوری به کشور دیگر منتقل شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی کردستان گفت: با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سراسر دنیا به واسطه پرندگان آزاد پرواز و مهاجر و همزیستی فصلی آنها در فصول مشخصی از سال به جهت استفاده مشترک از زیستگاه‌های آبی، طرح جامعی تحت عنوان ”طرح ردیابی سرمی و مولکولی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تحت تیپ H5 در طیور بومی” همزمان با سراسر کشور در استان به منظور کنترل و پیشگیری از رخداد بیماری و اعلام وضعیت بیماری به سازمان بهداشت جهانی دام ( WOAH) از دوم تیر سال جاری آغاز شد.

صلواتی ادامه داد: در این طرح که با استفاده از توان کارشناسان بخش دولتی دامپزشکی استان کردستان در قالب ۲۵ اکیپ عملیاتی صورت گرفت، طبق پیش‌بینی‌های قبلی به ۹۰ واحد روستایی مراجعه و ۹۴۶۶ نمونه آزمایشگاهی شامل خون و سوآپ از طیور بومی روستاهای هدف اخذ و جهت انجام آزمایشات تکمیلی (HI H5 و PCR H5) در کنار مشاهدات بالینی، به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان منتقل شد.

وی اضافه کرد: با توجه به تخصص و توانمندی واحد آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان (مجهز به آزمایشگاه مولکولی PCR) تمامی آزمایشات طرح مذکور در آزمایشگاه مرکزی استان انجام شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی کردستان، تصریح کرد: با پایش و مراقبت مستمر بیماری در واحدهای پرورش طیور صنعتی و نتایج حاصله از مشاهدات بالینی و بررسی‌های آزمایشگاهی به عمل آمده در طیور بومی، بیانگر عاری و پاک بودن استان کردستان از کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

صلواتی افزود: به‌رغم پاک بودن استان کردستان در شرایط حاضر، با توجه به وجود مخاطرات ناشی از ورود پرندگان آزاد پرواز، رعایت مقررات امنیت زیستی توسط مرغداران، نگهداری طیور بومی در قفس، جلوگیری از تماس پرندگان آزاد پرواز با منابع آب و غذای پرندگان پرورشی و رعایت اصول بهداشت فردی در هنگام تماس با پرندگان و فرآورده‌های آنها همچنان مورد تاکید است.

کد خبر 780121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.