چاپ ۹۰ درصدی کتب درسی با کاغذهای ایرانی / تغییرات محتوایی کتب درسی به کجا رسید؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از تغییرات محتوایی چند کتاب درسی به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: چاپ‌سپاری ۹۰ درصد کتب درسی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام علی لطیفی امروز _یکشنبه بیست و یکم مرداد_ در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال جاری وزارتخانه زمانبندی پروژه مهر را جلوتر انداخته و سیر پیشرفت ثبت سفارش کتب درسی از سال گذشته پیشی گرفته است، اظهار کرد: نسبت به توزیع کتاب برای پایه ورودی دهم نگرانی داریم، اما مشکلی از نظر توزیع کتاب برای پایه اول ابتدایی وجود ندارد و ثبت‌نام در مدارس برای پایه دهم نیز باید زودتر انجام شود تا مشکلی پیش نیاید.

وی با اشاره به تأخیر در اعلام نتایج مدارس سمپاد و نمونه دولتی و احتمال بروز مشکل در توزیع کتاب‌های درسی افزود: سال گذشته تأخیر ایجاد شده در اعلام نتایج بیشتر بود، اما به طور کلی هر اقدامی که منجر به تأخیر در روند ثبت نام شود، در ثبت سفارش کتب درسی نیز تأثیرگذار است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعال بودن سامانه برای اصلاح اطلاعات پایه‌های میانی و ثبت سفارش پایه‌های ورودی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد کتاب‌ها چاپ‌سپاری شده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سعی می‌شود تا نیمه اول شهریور، توزیع استانی کامل شود.

حجت‌الاسلام لطیفی با اشاره به رفع موانع چاپ کتاب‌های درسی ادامه داد: بخشی از موانع چاپ کتب درسی رفع نشده است که بعضی از این موانع به صورت کیفی است، در واقع کیفیت کتب باید افزایش یابد و در حوزه تأمین اعتبار نیز تأخیری وجود دارد که به فرایند توزیع کتب لطمه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه برای مهر سال جاری مشکلی در راستای چاپ کتب درسی وجود ندارد و موانع رفع شده است، گفت: برای ۹۰ درصد کتب در سال جاری از کاغذهای ایرانی تهیه شده است، طبق توافق انجام شده برای چاپ کتب، مقرر شده بود که صددرصد از کاغذهای ایرانی استفاده شود، اما با تأخیر ایجاد شده در بخش تأمین اعتبار، ۱۰ درصد از کتب از ذخیره کاغذ خارجی چاپ شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اندک بودن تغییرات محتوایی کتب درسی در سال جاری اضافه کرد: چند کتاب مانند کتاب کار و فناوری پایه ششم و هفتم که سال گذشته اجرای آزمایشی داشتند، آزمایشی خواهد بود و این طرح در چند استان اجرا خواهد شد.

حجت‌الاسلام لطیفی با اشاره به اینکه دامنه اجرای آزمایشی کتاب از من تا خدا برای پایه هفتم گسترده‌تر خواهد شد و کتاب آموزش خط تحریر برای پایه چهارم هم گسترش دامنه اجرای آزمایشی را دارد، افزود: برای پایه اول ابتدایی اقدامات بسیار محدود در دستور کار است که بازنمایی عمومی ندارد و در تعداد محدودی از کلاس‌ها بسته تولیدی اجرای آزمایشی می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که سال جاری اجرای آزمایشی بالینی تغییرات پایه اول انجام شود، سال آینده این اجرا گسترده‌تر خواهد شد؛ نسبت به مقاطع متوسطه اول و دوم به دنبال بازبینی ساختار کلی برنامه‌های درسی هستیم و هرگونه تغییر در کتاب‌ها منوط به اصلاح ساختار دوره است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تغییر کتاب‌های درسی با توجه به امتحانات نهایی خاطرنشان کرد: هر تغییری در متوسطه دوم اتفاق بیافتد، نوع اثرگذاری امتحان نهایی در کنکور مورد توجه قرار می‌گیرد، در حال حاضر هیچ جمع‌بندی در سطح کارشناسی انجام نشده و به مصوبه و قانون نرسیده است.

کد خبر 780029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.