برچسب‌های تبلیغاتی؛ زخمی کهنه بر چهره شهر

دیوارنویسی و نصب برچسب‌های تبلیغاتی یکی از معمول‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین نوع تبلیغ است که هنوز در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اصفهان مشاهده می‌شود، معضلی که چهره شهر را نازیبا کرده است و شهرداری را متحمل هزینه‌هایی برای پاک‌سازی این تبلیغات می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وقتی در کوچه و معابر شهر که گام برمی‌داریم، سرمان را به هر طرف که برگردانیم، لیست بلندبالای تبلیغات کوچک و بندانگشتی از قبیل «تخلیه چاه، لوله بازکنی، نظافت منزل، تاکسی سرویس شبانه‌روزی، قالی‌شویی، سبزی خردکنی، خدمات آرایشی یا کلاس‌های تدریس خصوصی به آیفون، دیوار و درِ خانه‌ها، لوله‌های علمک گاز و حتی پلاک خانه‌ها چسبیده شده و ظاهر نازیبایی به سیمای شهر داده است.

یک مؤسسه اعتباری شهروندان را دعوت به سرمایه‌گذاری کرده است و یک لوله بازکنی هم آن‌ها را برای دریافت خدمات باز کردن لوله‌های فاضلاب دعوت می‌کند، از این‌رو هر فضای خالی می‌تواند مکان مناسبی برای چسباندن تبلیغات باشد؛ آن‌هایی که این روش تبلیغاتی را برای معرفی کالا و خدمات خود برگزیده‌اند، نه به درهای تازه‌رنگ‌شده منازل رحم می‌کنند و نه به زحمات نیروهای شهرداری و صاحب‌خانه که روزها با کاردک، سطل آب و انواع پاک‌کننده‌های شیمیایی به جان در خانه می‌افتد تا شاید بتواند به هزار زحمت از شر این برچسب‌های به‌ظاهر کوچک، اما دردسرساز خلاص شود.

این موضوع که نه‌تنها با حقوق شهروندی مغایر است، بلکه سیما و منظر شهر را زشت می‌کند، برای کسانی که منزل خود را بازسازی می‌کنند و نمای تازه‌ای برای آن به‌کار می‌گیرند یا درِ منزل خود را پس از مدتی رنگ می‌زنند، استرس‌زا شده است و انتظار دارند مسئولان برای آن رفع این چالش راه چاره‌ای بیندیشند.

در چالش تبلیغات برچسبی، ماراتن نفس‌گیری بین مجریان قانون برای لزوم پاکسازی این تبلیغات از سطح شهر و صاحبان این شرکت‌های کوچک برای ماندگاری آن‌ها در جریان است، این در حالی است که طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها الصاق هرگونه تبلیغات بدون دریافت مجوز از شهرداری ممنوع است و شرکت‌ها و نهادها برای تبلیغ کالا و خدمات خود باید از این سازمان مجوزی دریافت کنند.

اصغر اسماعیلی کارمند یکی از ادارات شهر اصفهان می‌گوید: «گویا قانونی که در این باره وجود دارد، بازدارندگی نداشته و مفید فایده نبوده است، بنابراین باید در این قانون بازنگری شود تا همه شهروندان یک روز از شر این تبلیغاتی که در عمل کاربردی ندارد و تنها برای شهروندان و شهرداری هزینه‌بر است، خلاص شوند؛ قدرت چسبندگی این برچسب‌ها آن‌قدر بالا است که نمی‌توان با دست یا تیغ، آن‌ها را پاک کرد و بارها هنگام پاکسازی، در و دیوار آسیب و خسارت دیده است؛ صاحبان مشاغل به خوبی می‌دانند که قانون محکمی برای ممانعت از چسباندن برچسب‌های تبلیغاتی روی در و دیوار منازل وجود ندارد و به همین علت نصاب‌های برچسب‌های تبلیغاتی بدون هراس از پیام هشدار، به کار زشت خود ادامه می‌دهند و چهره کوچه، خیابان و شهر را نازیبا می‌کنند.»

زهرا همدانی نیز با ابراز نگرانی از ادامه‌دار شدن تبلیغات برچسبی روی در و دیوار خانه‌های مردم می‌گوید: «تاکنون چندین بار به شماره تلفن‌هایی که روی برچسب‌ها دیدم، تماس گرفتم و اعتراضم را اعلام کردم، اما با بی‌اعتنایی آن‌ها مواجه شدم؛ آن‌ها هر کاری که دلشان بخواهد انجام می‌دهند.»

فرهاد رضایی یکی از شهروندان اصفهان با ابراز گلایه از اینکه در و دیوار منزل او از این آگهی‌ها مزاحم پر شده است، می‌گوید: «شنیدیم که قانونی برای جریمه افرادی که برچسب‌ها را می‌چسبانند، وجود داره اما به نظر من برای اجرای هر قانونی یک اهرم قانونی باید وجود داشته باشه تا متخلفان بر تخلف خود اصرار نکنند.»

برچسب‌های تبلیغاتی؛ زخمی کهنه بر چهره شهر

افزایش جریمه‌ها در راستای جلوگیری از نصب برچسب‌های تبلیغاتی در سطح شهر

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در راستای جلوگیری از نصب برچسب‌های تبلیغاتی در سطح شهر کارهای فرهنگی باید کرد تا این اقدام به‌عنوان عملی قبیح تلقی شود تا شهروندان با شماره‌ها تماس نگیرند و تبلیغات برای این افراد تبدیل به ضدتبلیغ شود.

وی با بیان اینکه در راستای جلوگیری از نصب برچسب‌های تبلیغاتی، سیاست‌های بازدارنده از جمله جریمه یا مواردی که موجب تشویق آن‌ها می‌شود را می‌توان تشدید کرد، می‌افزاید: بسیاری از تبلیغات به‌صورت کارتی چاپ و توزیع می‌شود که همچون برچسب‌هایی که به در و دیوار منازل و مغازه‌ها می‌چسباندند، آسیب‌زا نیست.

به‌روزرسانی قوانین برخورد با تخلف برچسب‌های تبلیغاتی، فراتر از حیطه اختیارات مدیریت شهری است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: روش‌های جدید باید رواج پیدا کند و شهروندان با این افراد مقابله کنند و جرایم نیز بیشتر شود.

نورصالحی با بیان اینکه قوانین مربوطه که مصوب شورا است را می‌توان توسط شهرداری به‌روزرسانی کرد و قوانینی که فراتر از مدیریت شهری است، باید از طریق مقامات بالادستی پیگیری و اجرا شود، ادامه می‌دهد: به‌روزرسانی قوانین برخورد با این متخلفان، فراتر از حیطه اختیارات مدیریت شهری است.

برچسب‌های تبلیغاتی؛ زخمی کهنه بر چهره شهر

برخورد با متخلفان نصب برچسب‌های تبلیغاتی در سطح شهر

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها، یکی از وظایف شهرداری‌ها شناسایی برخورد و امحا تبلیغات غیر مجازی است که در سطح شهر روی دیوارها و معابر شهری وجود دارد.

وی اضافه می‌کند: شهرداری متخلفان را شناسایی و از طریق مراجع قضائی پیگیری می‌کند و سپس امحای این موارد را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: یکی از تبلیغات غیرمجازی که به وفور در سطح شهر شاهد آن هستیم، برچسب‌های تبلیغاتی تحت عنوان «لوله‌بازکنی» یا «نشت‌یابی» است که روی دیوارهای منازل چسبانده می‌شود.

ساکتی می‌گوید: شهرداری این موارد را شناسایی و شماره تماس‌های نوشته شده روی تبلیغ‌ها را به مراجع قضائی معرفی می‌کند، سپس با مسدود کردن شماره تلفن، متخلف را احضار و پیگیری‌های قضائی اجرا می‌شود.

سعی بر این است که برخورد با تخلفات این چنینی را قوی‌تر انجام دهیم

وی ادامه می‌دهد: برنامه‌ای که برای رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفته، این است که پاکبانان به‌صورت مستمر و روزانه در قسمتی از کار خود این گونه برچسب‌ها روی دیوار محلات و درِ منازل امحا می‌کنند، اما چون تکرار این موارد و وفور چسباندن از طرف متخلفان بسیار زیاد است، مجدد چسبانده می‌شود و این عمل به‌صورت متناوب ادامه پیدا می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: سعی بر این است که برخورد با تخلفات این چنینی را قوی‌تر انجام دهیم و هزینه و انرژی که در سطح شهر باید صرف آراستگی و نظافت شهر شود، صرف امحای برچسب‌های تبلیغاتی غیرمجاز نشود و بتوانیم خدمات بهتر به شهروندانی که هزینه‌های این شهر را پرداخت می‌کنند، ارائه دهند.

ساکتی با بیان اینکه مهم‌ترین گام برای جلوگیری از این تخلف، اقدامات قانونی است، زیرا این برچسب‌ها سود مالی بالایی برای متخلفان دارد، اضافه می‌کند: اگر ماده قانونی قوی پشت این موضوع باشد و برخورد قاطعی با متخلفان شود، می‌تواند در کمتر چسبانده شدن این برچسب‌ها مؤثر باشد.

برچسب‌های تبلیغاتی؛ زخمی کهنه بر چهره شهر

به گزارش ایمنا، آگهی‌های تخلیه‌چاه، لوله بازکنی، نظافت منزل، سوپرمارکت و قالی‌شویی بیشترین آمار برچسب‌های تبلیغاتی نصب شده بر در و دیوار شهر را به خود اختصاص داده است؛ این برچسب‌ها با قدرت چسبندگی بالا، دیوار منازل و تأسیسات شهری را به اشغال خود در می‌آورد و البته نمی‌توان با دست یا تیغ، آن‌ها را پاک کرد و بارها هنگام پاکسازی، در و دیوار آسیب و خسارت دیده است. (گزارش تصویری را اینجا ببینید.)

صاحبان مشاغل به خوبی می‌دانند که قانون محکمی برای ممانعت از چسباندن برچسب‌های تبلیغاتی روی در و دیوار منازل وجود ندارد؛ به همین علت نصاب‌های برچسب‌های تبلیغاتی بدون هراس از پیام هشدار، به کار زشت خود ادامه می‌دهند و چهره کوچه، خیابان و شهر را زشت می‌کنند، از این‌رو به‌نظر می‌رسد ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرد تا بازدارندگی لازم را داشته باشد.

کد خبر 779832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همشهری IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    2 0
    ممنون بابت گزارش خوبتون عالیه
  • یک اصفهانی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    1 0
    بخدا بیچاااره مون کردند از بس با کاردک اینا را پاک کردیم اما بازم چسبوندند؛ چرا کسی بالاسرشون نیست