مالکان نسبت به خود اظهاری ملک خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: شهروندان برای اینکه در سنوات آتی نیز مشمول مالیات نشوند، باید حتما املاک مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان تعیین تکلیف و نسبت به خود اظهاری ملک خود اقدام کنند تا مشمول مالیات نشوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی راه و شهرسازی استان، ناصر رضایی با اشاره به ارسال پیامک به شهروندان با این مضمون که ملک شما به دلیل خوداظهاری نکردن در سامانه املاک و اسکان به عنوان خانه خالی شناسایی شده است و مشمول مالیات می‌شود، اظهار کرد: از عموم شهروندان تقاضا داریم که نسبت به خوداظهاری ملک خود در سامانه املاک و اسکان به قید فوریت اقدام کنند.

وی، هدف از راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان توسط وزارت راه و شهرسازی را کاهش تورم نرخ مسکن، حمایت از مستأجران و جلوگیری از دلالی در زمینه املاک دانست و افزود: مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، تمام سرپرستان خانوار، مالکان و مستأجران، باید املاک تحت تملک خود را در سامانه ثبت املاک و اسکان به نشانیamlak.mrud.ir ثبت کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس تصریح کرد: با توجه به ماده ۵۴ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم، چنانچه واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در هر سال مالیاتی جمعاً افزون بر ۱۲۰ روز ساکن نداشته باشند، به عنوان خانه خالی شناسایی خواهند شد.

رضایی اضافه کرد: در صورتی که فردی خوداظهاری نکند، بر اساس بند پنج تبصره هشت ماده ۱۶۹، مشمول مالیات خواهد بود و چنانچه نسبت به این مسئله و اعلام خالی بودن ملک مورد نظر اعتراض داشته باشد، چنانچه بیش از دو مرتبه برای او پیامک اخطار ارسال شود و در ثبت ملک در سامانه کوتاهی کرده باشد، اعتراض وی وارد نیست و مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه فرد مالک نسبت به مالکیت ملک مورد نظر اعتراض داشته باشد و آن ملک در زمان محاسبه مالیات در مالکیت او نبوده باشد، باید نسبت به دریافت گواهی تاریخچه مالکیت نداشتن در آن مقطع از طریق سازمان ثبت و همچنین تکمیل اقرار نامه دادرسی اقدام کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس تاکید کرد: شهروندان توجه داشته باشند، برای اینکه در سنوات آتی نیز مشمول مالیات نشوند، باید حتماً املاک مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان تعیین تکلیف و نسبت به خود اظهاری ملک خود اقدام کنند تا مشمول مالیات نشوند.

کد خبر 779749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.