«دادماتولز» ابزار جدید و کاربردی پردازش زبان فارسی رونمایی شد

«دادماتولز» ابزاری است که به‌طور خاص برای متخصصان هوش مصنوعی و برنامه‌نویسان طراحی شده و با هدف تسهیل استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP) به‌ویژه برای زبان فارسی توسعه یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «دادماتولز»، یک ابزاری جامع برای پردازش زبان فارسی است که با حضور اساتید دانشگاه، متخصصان هوش مصنوعی و فعالان این حوزه معرفی شد.

این ابزار، که به‌طور خاص برای متخصصان هوش مصنوعی و برنامه‌نویسان طراحی شده، با هدف تسهیل استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP) به‌ویژه برای زبان فارسی توسعه یافته است؛ «دادماتولز» به‌عنوان جامع‌ترین منبع ابزار پردازش متن و زبان طبیعی فارسی، بدون نیاز به رابط گرافیکی طراحی شده و از تعبیه مشترک فارسی و مجموعه داده‌های فارسی پشتیبانی می‌کند.

بهروز مینایی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در نشست رونمایی این ابزار، آزادسازی محصول به‌صورت اوپن سورس و حمایت‌های اولیه از آن در لایه‌های زیرساختی را از اقدامات مهم قلمداد کرد.

او همچنین اشاره کرد که ابزارهای موجود در دادماتولز مقدمه‌ای برای تسک‌های پیشرفته‌تری مانند تحلیل احساسات و ترجمه ماشینی هستند و ورود هوش مصنوعی مولد تحولی در تسک‌های صرفی، نحوی و معنایی به همراه خواهد داشت.

سید محمدباقر سجادی، مدیرعامل شرکت دادماتک، اظهار کرد: اولین نسخه اوپن سورس «دادماتولز» در دی ماه ۱۴۰۰ در گیت‌هاب منتشر شده و با توجه به تمایل سازمان‌های دولتی به حمایت از این محصول، پروژه در سال ۱۴۰۲ به فاز دوم وارد شده است.

وی افزود: هدف اصلی از طراحی این ابزار، توسعه NLP در زبان فارسی، زبانی با منابع محدود است که کمتر به آن پرداخته شده است، سجادی همچنین به ایجاد جامعه‌ای از مشارکت‌کنندگان در برنامه‌ریزی عصبی کلامی فارسی اشاره کرد و از درخواست دانشگاه‌های روسیه و کانادا برای همکاری در این زمینه خبر داد.

مدیرعامل شرکت دادماتک تصریح کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان ملی هوش مصنوعی و دادماتک و حمایت از پروژه‌های مقطع کارشناسی و ارشد اختصاص دارد و حمایت مالی تا سقف ۲۵ میلیون تومان از پایان‌نامه‌های کاربردی را شامل می‌شود.

سیدمهدی شریعت‌زاده، مشاور دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال معاونت علمی گفت: «دادماتولز» پیش از دریافت حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دیجیتال، به‌عنوان محصول دانش‌بنیان تأیید شده بود.

وی افزود: این پروژه به‌منظور اسکیل کردن، افزایش دقت و کسب توانمندی‌های جدید، تعاملات گسترده‌تری با معاونت علمی و ستاد هوش مصنوعی خواهد داشت و با مشارکت بیشتر دانشگاه‌ها و صنایع به توسعه خود ادامه خواهد داد.

منبع: پایگاه علم و فناوری

کد خبر 779705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.