شکست تلاش‌های ونیز برای مهار توریسم بیش‌ازحد

ونیز به‌عنوان یک شهر گردشگری محبوب در جهان که با معضل توریسم بیش‌ازحد مواجه است، در دریافت بازخورد از راهکارهای آزمایشی مقابله با این بحران شکست خورد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ونیز که زمانی قلب یک جمهوری قدرتمند دریایی بود، طی دهه گذشته به نماد گردشگری بیش‌ازحد تبدیل شده است و سالانه حدود ۳۰ میلیون بازدید کننده را به خود جذب می‌کند؛ اکثریت قریب به اتفاق این افراد تنها برای یک روز به شهر می‌روند. این شهر اکنون توسط سایر نقاط مهم جهانی به‌عنوان یک محل آزمایش برای اقدامات طراحی‌شده به‌منظور کاهش فشار گردشگری انبوه دیده می‌شود.

شکست تلاش‌های ونیز برای مهار توریسم بیش‌ازحد

ونیز از یکم آگوست به اعمال محدودیت‌های جدید هم‌چون ممنوعیت استفاده از بلندگوها و تعیین حد نصاب ۲۵ نفری برای تورهای گردشگری در راستای مقابله با توریسم بیش‌ازحد پرداخت تا از انسداد کوچه‌های باریک شهر بکاهد و آرامش بیشتری را برای شهروندان رو به کاهش شهر به ارمغان آورد. این شهر ایتالیایی همچنین از تعیین جریمه‌هایی بین ۲۵ تا ۵۰۰ یورو برای خاطیان از قوانین خبر داد، با این حال سیاست ونیز موفق نبوده است.

در حال حاضر اماکن گردشگری این شهر مملو از گروه‌های ۲۴ نفری به همراه یک راهنما در گوشه و کنار است که به‌جای توجه به راهنماهای صوتی در زمینه تاریخچه بنا در حال سلفی گرفتن هستند و شهر را بیش از پیش شلوغ کرده‌اند.

شکست تلاش‌های ونیز برای مهار توریسم بیش‌ازحد

اقدامات شکست‌خورده ونیز برای کاهش گردشگران

ونیز در آوریل گذشته به‌عنوان بخشی از آزمایشی با هدف منصرف کردن مسافران یک‌روزه، به نخستین مرکز توریستی بزرگ در جهان تبدیل شد که برای ورود به شهر از مردم هزینه دریافت کرد و مالیاتی پنج یورویی برای حضور در شهر طی ۲۹ روز اوج گردشگری اعمال کرد که در جولای به پایان رسید. این هزینه توسط ۴۸۵ هزار نفر پرداخت شد و ۲.۴ میلیون یورو به صندوق خزانه شهر وارد کرد. مقامات از افزایش دو برابری هزینه در زمان تمدید این طرح در سال ۲۰۲۵ اشاره کرده‌اند، با این حال هیچ موفقیتی در کاهش گردشگران به‌کمک این طرح مشاهده نشده و حتی تعداد بازدیدکنندگان پنج هزار نفر بیشتر از روزهای مشابه در سال ۲۰۲۳ بوده است.

شکست تلاش‌های ونیز برای مهار توریسم بیش‌ازحد

هزینه ورودی تعیین‌شده به جای بازدارندگی، مورد استقبال گردشگران و اعتراض ساکنان قرار گرفت که معتقدند تنها راه واقعی برای دستیابی به گردشگری پایدارتر هدف قرار دادن گردشگران یک‌روزه با محدود کردن تعطیلات کوتاه‌مدت و بهبود خدمات است. تردیدهایی نیز در زمینه محل استفاده مبلغ ورودی توسط دولت ونیز وجود دارد که توسط گردشگران پرداخت شده است.

از سوی دیگر بسیاری از گروه‌های گردشگری نیز به‌طور غیرمجاز وارد شهر می‌شوند و در ازای پرداخت انعام به عده‌ای از افراد، به راحتی در شهر گردش می‌کنند و از راهنمایی آن‌ها بهره‌مند می‌شوند که از ونیز به‌عنوان یک دستگاه پول نقد استفاده می‌کنند و بدتر از آن، چیزی در مورد شهر نمی‌دانند. بعضی از این افراد با تعریف کردن داستان‌هایی در مورد مافیایی بودن ونیز یا مواردی از این قبیل، بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند.

شکست تلاش‌های ونیز برای مهار توریسم بیش‌ازحد

کد خبر 779695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.