رقیه‌ها(س) از دامان حسین‌ها(ع) بر می‌خیزند

حضرت رقیه خاتون(س) مانند بسیاری از کودکان شهید کربلا و فرزندان امامان معصوم از بینش و بصیرتی بالاتر از سن خود برخوردار بودند که بی‌شک یکی از دلایل آن راهبردهای تربیتی صحیح و اسلامی بوده که امامان معصوم برای تربیت فرزندان خود به کار می‌گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نام مادر حضرت رقیه (س) طبق نوشته‌های برخی کتب تاریخی، امّ اسحاق بود که چندی پس از تولد آن حضرت درگذشت و حضرت رقیه (س) از نعمت مادر محروم شد؛ امام حسین (ع) فرزندش را بزرگ کرد و به خواهر خود زینب (س) نیز نصیحت می‌کرد که برای رقیه به‌عنوان مادر باشد و مهر و محبّت خود را در حق او تمام کند و بر این اساس و بخاطر عواملی مانند بی مادری حضرت رقیه (س)، سفارش‌های حضرت امام حسین (س) و پرستاری‌های حضرت زینب (س)، بین حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) پیوندی عمیق به وجود آمد.

حضرت رقیه خاتون (س) مانند بسیاری از کودکان شهید کربلا و فرزندان امامان معصوم از بینش و بصیرتی بالاتر از سن خود برخوردار بودند که بی شک یکی از دلایل آن راهبردهای تربیتی صحیح و اسلامی بوده که امامان معصوم برای تربیت فرزندان خود به کار می‌گرفته‌اند؛ با سیری در سیره حضرت فاطمه بنت الحسین (س) در می‌یابیم که ایشان به هنگام سخن می‌گفته‌اند و به هنگام سکوت می‌کرده‌اند، در روایاتی نقل شده است که به هنگامی که دشمنان اهل بیت قصد به وارد کردن ضربه به حضرت زینب (س) می‌کردند، این دختر ۳ ساله خود را روی عمه‌شان می‌انداختند تا از آسیب دیدن آن حضرت جلوگیری کنند که ایثار و از خودگذشتگی شأن را در آن سن کم نشان می‌دهد، همچنین نقل است که پس از نوحه سرایی‌ها و گریه‌های حضرت رقیه (س) در خرابه‌های شام بود که روضه‌خوانی و گریه بر مصائب سید الشهدا در شام علنی شد و مردم آشکارا در فراق آن حضرت در کوچه‌ها و بام‌ها می‌گریستند و به لعن حکومت طاغوت می‌پرداختند.

زندگی کوتاه حضرت رقیه (س) در سفر به شام نشان می‌دهد که می‌توان با رعایت اصول تربیتی و خانوادگی کودکی سه ساله را چنان مورد عزت و احترام قرار داد که او نیز رخصت صحبت و اظهار نظر داشته باشد؛ کودکان همانند یک مغناطیس قوی عمل می‌کنند و رفتارها و گفتارهای والدین خود را در ذهن و مغزشان حک می‌کنند و به موقع از آن استفاده می‌کنند.

در ادامه برخی احادیث تربیتی امامان معصوم علیهم السلام را پیرامون تربیت فرزند می‌خوانیم:

امام امیرمؤمنان علی (ع): ما مِنْ لَبَنٍ رُضِعَ بِهِ الصَّبِیُّ أَعْظَمَ بَرَکَةٍ عَلَیْهِ مِنْ لَبَنِ أُمِّهِ. (وسایل الشیعة، ج ۱۵، ص ۱۷۵)؛ هر شیری هم که به کودک داده شود، باز هم برای او با برکت تر از شیر مادرش نیست.

پیامبر خدا (ص): لاتَضْرِبُوا أَطْفالَکُمْ عَلی بُکآئِهِمْ …. (وسایل الشیعة، ج ۱۵، ص ۱۷۱)؛ نوزادان خود را به سبب گریه‌شان کتک نزنید.

پیامبر خدا (ص): مِنْ حَقِّ الْوَلَدِ عَلی والِدِهِ ثَلاثَةٌ: یُحْسِنُ اسْمَهُ وَیُعَلِّمُهُ الْکِتابَةَ وَیُزَوِّجُهُ إِذا بَلَغَ. (مکارم الاخلاق، ج ۱، ص ۴۷۴)؛ از جمله حقوق فرزند بر پدرش این سه چیزند: نام نیکو بر او گذارد؛ نوشتن را به وی بیاموزد؛ و هنگامی که بالغ شد، همسرش دهد.

پیامبر خدا (ص): اَلْوَلَدُ سَیِّدٌ سَبْعَ سِنینَ وَعَبْدٌ سَبْعَ سِنینَ وَوَزیرٌ سَبْعَ سِنینَ…. (وسایل الشیعة، ج ۱۵، ص ۱۹۵)؛ فرزند هفت سال سَروَر است؛ هفت سال بنده [و فرمانبردار] است؛ و هفت سال یاور است.

پیامبر (ص): رَحِمَ اللّهُ عَبْدًا أَعانَ وَلَدَهُ عَلی بِرِّهِ بِالاْءِحْسانِ إِلَیْهِ وَالتَّأَلُّفِ لَهُ وَتَعْلیمِهِ وَتَأْدیبِهِ. (مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۶۹)؛ مِهر خداوندی از آنِ بنده‌ای باد که فرزند خود را با نیکی کردن به وی و دَمسازی با او و آموزش و ادب کردن وی، در نیکو شدنش یاری دهد.

امام امیرمؤمنان علی (ع): … إِنَّما قَلْبُ الْحَدَثِ کَالْأَرْضِ الْخالِیَةِ مآ أُلْقِیَ فیها مِنْ شَیْ ءٍ قَبِلَتْهُ.... (نهج البلاغة، نامه ۳۱.)؛ جز این نیست که دل نوجوان همچون زمین میان تُهی است؛ هر چه در آن افشانده شود، همان را می‌پذیرد.

پیامبر خدا (ص): مَنْ قَبَّلَ وَلَدَهُ کَتَبَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ حَسَنَةً وَمَنْ فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللّه ُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَمَنْ عَلَّمَهُ القُرْءانَ دُعِیَ بِالْأَبَوَیْنِ فَیُکْسَیانِ حُلَّتَیْنِ یَضیءُ مِنْ نُورِهِما وُجُوهُ أَهْلِ الْجَنَّةِ. (الکافی، ج ۶، ص ۴۹.)؛ هر کس فرزند خود را ببوسد، خداوند بزرگ و بِشکوه برای او کار نیکی می‌نویسد. و هر کس فرزند خویش را شادمان کند، خداوند نیز در روز قیامت وی را شادمان می‌کند. و هرکس به فرزندش قرآن بیاموزد، آن فرزند [در روز قیامت] همراه پدر و مادرش فرا خوانده می‌شود تا دو جامه بر تن آن دو بپوشند به گونه‌ای که چهره‌های بهشتیان از فروغشان بدرخشد.

امام صادق (ع): قالَ مُوسَی بْنُ عِمْرانَ: یارَبِّ أَیُّ الْأَعْمالِ أَفْضَلُ عِنْدَکَ؟ فَقالَ: حُبُّ الْأَطْفالِ فَإِنَّ فِطْرَتَهُمْ عَلی تَوْحیدی. فَإِنْ أَمِتّهُمْ أُدْخِلْهُمْ بِرَحْمَتی جَنَّتی. (بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۱۰۵.)؛ حضرت موسی بن عمران (ع) عرض کرد: پروردگارا! کدام یک از کارها نزد تو برتر است؟ خدا به او فرمود: دوست داشتن کودکان، زیرا سرشت آنان بر یگانگی من استوار است و من هرگاه آنان را می میرانم، به مِهر خویش، در بهشت خود می برم.

پیامبر خدا (ص): رَحِمَ اللّه ُ مَنْ أَعانَ وَلَدَهُ عَلی بِرِّهِ وَهُوَ أَنْ یَعْفُوَ عَنْ سَیِّئَتِهِ وَیَدْعُوَلَهُ فیما بَیْنَهُ وَبَیْنَ اللّه ِ. (بحارالانوار، ج ۱۰۴، ص ۹۸)؛ مِهر خداوندی از آنِ کسی باد که فرزند خود را در نیکو شدنش یاری دهد، بدین گونه که از خطایش درگذرد و برای او دعا کند تا رابطه‌اش با خدا برقرار باشد.(روایتگر حدیث می‌گوید: به حضرت عرض کردم: چگونه می‌تواند او را در نیکو شدنش یاری دهد؟) حضرت فرمودند: کاری را که بآسانی انجام داده است از وی بپذیرد؛ از کاری که انجام دادن آن برایش سخت است درگذرد؛ او را به کاری بیش از توانش وا ندارد؛ و وی را نادان نپندارد.

امام رضا (ع): إِذا وَعَدْتُمُ الصِّبْیانَ فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ یَرَوْنَ أَنَّکُمُ الَّذینَ تَرْزُقُونَهُمْ إِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ لَیْسَ یَغْضِبُ لِشَیْ ءٍ کَغَضَبِهِ لِلنِّسآءِ وَالصِّبْیانِ. (الکافی، ج ۶، ص ۵۰)؛ هرگاه به کودکان وعده‌ای می‌دهید، آن را برایشان عملی کنید؛ زیرا آنان می‌پندارند شما همان کسانی هستید که روزی شأن می‌دهید. و بی گمان خداوند بزرگ و به شکوه به اندازه‌ای که برای (رعایت نکردنِ حقوق) زنان و کودکان خشمناک می‌شود، برای چیز دیگری خشمناک نمی‌شود.

پیامبر خدا (ص): خَمْسٌ لآأَدَعُهُنَّ حَتَّی الْمَماتِ: … وَالتَّسْلیمُ عَلَی الصِّبْیانِ لِتَکُونَ سُنَّةً مِنْ بَعْدی. (مکارم الاخلاق، ج ۱، ص ۲۵۱.)؛ پنج چیز را تا هنگام مرگ رها نمی‌کنم که پس از من جز آئین شوند: [یکی از آنها] سلام کردن به کودکان است.

پیامبر خدا (ص): إِذا نَظَرَ الْوالِدُ إِلی وَلَدِهِ فَسَرَّهُ کانَ لِلْوالِدِ عِتْقُ نَسَمَةٍ…. (مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۶۹)؛ هر گاه پدر به فرزند خود نگاه کند و او را خوشحال سازد، (پاداشِ) آزاد کردن بَرده‌ای برای پدر است.

پیامبر خدا (ص): اِعْدِلُوا بَیْنَ أَوْلادِکُمْ کَما تُحِبُّونَ أَنْ یَعْدِلُوا بَیْنَکُمْ فِی الْبِرِّ وَاللُّطْفِ. (مکارم الاخلاق، ج ۱، ص ۴۷۳)؛ میان فرزندانتان عدالت ورزید، همان گونه که شما نیز دوست می‌دارید، در نیکی کردن و مهر ورزیدن، میان خودتان عدالت ورزند.

به گزارش ایمنا، اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) همواره عنایت ویژه‌ای به آموزش فرزند و بالا بردن سطح درک و معرفت او نشان می‌دادند و در این مسیر چه نیکوست که ما هم با استفاده از سیره و روش‌های آنها فرزندانمان را تربیت و آن‌ها را به راه راست هدایت کنیم.

کد خبر 779561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.