فراتر از سرپرست

پس از واقعه تلخ سقوط بالگرد، اوضاع ملتهب منطقه ادامه پیدا کرد و از شدت جنایت‌های رژیم صهیونیستی کاسته نشد، اما در همین زمان چشم‌ها به نام آشنایی گره خورد که پس از شهید امیرعبداللیهان سکاندار وزارت امور خارجه شده بود؛ علی باقری کنی.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فقدان دیپلمات شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فعال و پرتلاش دولت سیزدهم یکی از دردهای سنگینی بود که در سانحه بالگرد، برای ایران به همراه داشت و از همان روز نخست این دغدغه وجود داشت که با وجود اوضاع آشفته کنونی منطقه، شهادت این دیپلمات پرکار و دلسوز چه تبعاتی به همراه خواهد داشت؟ به‌ویژه اینکه شهید امیرعبداللهیان در طول مدت مسئولیت خود به‌طور مستمر و خستگی‌ناپذیر با رایزنی‌های مختلف و سفر به کشورهای منطقه، پیگیری مسئله جنگ غزه و استیفای حقوق ایران به‌ویژه در ماجرای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را در دستور کار خود قرار داده بود و همین پیگیری‌ها سبب شده بود تا با هماهنگی مثال‌زدنی دستگاه سیاست خارجی با دیگر نهادها به‌ویژه نهادهای نظامی، عملیات وعده صادق با موفقیت اجرایی شود و پس از آن هم باوجود تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل و پروپاگاندای صهیونیست‌ها، شائبه‌ای در مورد حق قانونی ایران برای پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی وجود نداشته باشد.

پس از واقعه تلخ سقوط بالگرد، اوضاع ملتهب منطقه ادامه پیدا کرد و از شدت جنایت‌های رژیم صهیونیستی کاسته نشد، اما در همین زمان چشم‌ها به نام آشنایی گره خورد که پس از شهید امیرعبداللیهان سکاندار وزارت امور خارجه شده بود؛ علی باقری کنی. شخصی که در زمان وزارت شهید امیرعبداللهیان به‌عنوان معاون سیاسی او فعالیت می‌کرد و در همان روزهای نخست انتخاب به‌عنوان سرپرست وزارت امور خارجه، توجه بسیاری از روزنامه‌های غربی که او را از زمان مذاکرات هسته‌ای در دولت احمدی نژاد به‌عنوان معاون سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی به خاطر داشتند، به خود جلب کرد.

علی باقری جانشین وزیر خارجه شهید

باقری در این مدت چهارماهه، با مسائل متعددی روبه‌رو شد، از جمله پاسخ به موج پیام‌ها و مدیریت حضور سران کشورهای مختلف که برای ابراز تسلیت به ایران آمده بودند، پیگیری جنگ غزه و حفظ ارتباط دیپلماتیک با محور مقاومت، حضور در نشست وزرای خارجه بریکس، استقبال از مهمانان مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید و کنشگری فعال در انتقال قدرت به دولت جدید و به‌تازگی هم پیگیری حقوقی ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران و سفر به جده برای شرکت در جلسه اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی که پس از این واقعه، به درخواست جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده بود.

همه این اقدامات سبب شد تا علی باقری که به‌عنوان سرپرست وزارت امور خارجه قبول مسئولیت کرده بود، در حد و اندازه یک وزیر ظاهر شود و به‌خوبی تداوم راه شهید امیرعبداللیهان و سیاست خارجی دولت شهید رئیسی را با همان نیروهای دولت قبل در دستور کار خود قرار دهد. زمانی که حسین امیرعبداللیهان وزیر امور خارجه بود، با مدیریت خود تغییراتی در حوزه دیپلماسی ایجاد کرد و علی باقری بدون اینکه تغییری ایجاد کند، کار او را ادامه داد. درواقع او نه تنها تغییری در بافت و ساختار وزارتخانه ایجاد نکرد، بلکه در این مدت کوتاه اجازه نداد روند سفرهای منطقه‌ای شهید امیرعبداللهیان متوقف شود و تأمین منافع ملی کشور را در دستور کار خود قرار داد. او تاکنون به کشورهای لبنان، سوریه، ترکیه و روسیه سفر کرده و در آخرین سفر خود برای شرکت در نشست سازمان‌های همکاری‌های اسلامی راهی عربستان سعودی شد.

او پیش از سفر به عربستان سعودی، در نشستی از سفرا، کارداران و رؤسای نمایندگی‌های خارجی و بین‌المللی مقیم تهران دعوت کرد تا با حضور در محل وزارت امور خارجه از دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه مطلع شوند و در این نشست، بر وظیفه و مسئولیت تک‌به‌تک دولت‌ها و ملت‌های جهان در سکوت نکردن در قبال مسئله فلسطین به‌عنوان یکی از بدترین شرارت‌های به جای مانده از قرن گذشته و اشغال و استعمار خونین این سرزمین و آوارگی و نسل‌کُشی ادامه‌دار یک ملت تاکید کرد.

فراتر از سرپرست

درست همان‌طور که پیش از عملیات وعده صادق شاهد بودیم، پیگیری‌های حقوقی و ایجاد فضای همراه با ایران در سطح بین‌المللی پیش از انجام عملیاتی در حد و اندازه وعده صادق یکی از اقدامات ضروری است که باید انجام شود، چراکه همراهی کشورهای مختلف، پس از انجام عملیات دست رژیم صهیونیستی و متحدانش را برای مظلوم‌نمایی و متهم کردن ایران در سطح بین‌الملل خواهد بست و حتی می‌تواند تا حد زیادی مانع از تصویب قطع‌نامه‌های یک جانبه علیه ایران شود، علاوه‌بر این، در ماجرای عملیات وعده صادق شاهد بودیم که برخی از کشورهای منطقه از جمله اردن، با پدافند خود به کمک رژیم صهیونیستی آمدند و در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران با رژیم صهیونیستی همکاری کردند، موضوعی که به نظر می‌رسد در روزهای اخیر دستگاه سیاست خارجی کشورمان و شخص علی باقری با رایزنی‌ها و ارسال هشدارهای تلفنی و حضوری در تهران و جده با مقامات اردنی به‌دنبال جلوگیری از تکرار آن در عملیات‌های آتی ایران هستند.

فراتر از سرپرست

علاوه‌بر این برگزاری نشست فوق‌العاده وزیران خارجه کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی منجر به بیانیه‌ای شد که از نظر حقوقی و بین‌المللی دستاورد مهمی محسوب می‌شود، چراکه در این بیانیه اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه به شدت محکوم و تاکید شد که این ترور تعرض به حاکمیت ایران است، موضوعی که دست ایران را برای انجام عملیات خون‌خواهی شهید هنیه پر خواهد کرد.

بنابراین اگرچه ممکن است گروه‌های سیاسی مختلف انتقاداتی نسبت به عملکرد وزارت خارجه در ماه‌های گذشته وارد کنند، اما در یک نگاه کلی می‌توان نقش برجسته علی باقری را در تداوم راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم و ایفای نقش فعال در وزارت خارجه برای استیفای حقوق ملت ایران به خوبی دید، نقشی که سبب شده او تنها در حد و اندازه یک سرپرست و نگه‌دارنده مسئولیت باقی نماند و نمره قبولی را برای او که به‌خوبی سعی دارد، منافع ملی کشور را تأمین کند، به همراه بیاورد.

کد خبر 779558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.