معرفی انواع آچار + کاربرد آن ها در مشاغل مختلف

اگر دست به آچار هستید یا می‌خواهید که در این مسیر قدم بردارید، پس بهتر است تا در ابتدا با اطلاعات اولیه‌ای مثل اسامی و مدل آچارها آشنا شوید.

در صورت مطالعه این مقاله به طور کامل، این اطمینان را به شما خواهیم داد که در صورت قرار گرفتن در مسیر خرید آچار، می‌توانید با سطح مناسبی از آگاهی به بهترین محصول دست پیدا کنید.

معرفی انواع آچار و مدل‌های آن

آچار هم مانند سایر محصولات انواع مختلفی دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا در مواقع مختلف و شرایط متفاوت، به بهترین نحو فرآیند تعمیر و تاسیس را جلو ببرید.

  1. آچار فرانسه
  2. آچار آلن
  3. آچار شلاقی
  4. آچار کلاغی
  5. آچار بکس
  6. آچار جغجغه‌ای
  7. آچار چکش خور
  8. آچار رینگی، آچار دو سر رینگی
  9. آچار دو سر تخت
  10. آچار چرخ

آچار فرانسه چیست و چه کاربردی دارد؟

در میان آچارها، دسته‌ای به نام آچار تخت وجود دارد و در میان ابزار دستی هم آچار فرانسه به نوعی آچار تخت محسوب می‌شود. اگر به شکل آچار فرانسه دقت کرده باشید، طراحی قسمت سری این آچار به صورتی است که یک بخش ثابت و یک بخش متحرک روی آن سوار شده است؛ همچنین روی بدنه یک قسمت مارپیچ چرخان هم وجود دارد که با چرخاندن آن می‌توانید باعث جلو و عقب رفتن بخش متحرک شوید. از آچار فرانسه برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود. برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها باید دهانه آچار فرانسه را به اندازه‌ای که مهره درون دهانه آچار فرانسه قفل شود تا با کوچک‌ترین چرخش دست آن هم چرخش داشته باشد و باز شود. آچار فرانسه یکی از قطعی‌ترین ابزارهایی است که در هر خانه و فضایی به دلیل کاربرد فراوانی که دارد، پیدا می‌شود. در کوچک‌ترین تعمیرات ساختمانی تا بزرگ‌ترین تعمیرات خودروسازی از آچار فرانسه استفاده می‌شود.

آچار آلن و انواع آن، چه افرادی به آچار آلن نیاز دارند؟

معرفی انواع آچار + کاربرد آن ها در مشاغل مختلف

آچار آلن نوعی از آچارهای دستی است که در کارگاه‌ها و مشاغل تعمیراتی مختلفی از آن‌ها برای باز کردن نوعی از مهره‌ها که می‌توانند شکل متفاوتی داشته باشند، استفاده می‌شود. آچار آلن تنها یک آچار با یک شکل ثابت نیست و انواع مختلفی دارد. در حال حاضر آچار آلن کوتاه (آچار آلن به شکل L انگلیسی)، آچار آلن دسته T، آچار آلن دسته P، آچار آلن سه راهی، آچار آلن چاقویی و آچار آلن جغجغه‌ای در بازار برای فروش وجود دارند.

همه چیز درمورد آچار شلاقی

بهترین آچاری که با استفاده از آن می‌توانید لوله‌ها را باز و بسته کنید، آچار شلاقی است. ساز و کار و طراحی آچار شلاقی تقریبا شبیه آچار فرانسه است، اما دهانه مدل شلاقی گستره باز شدگی بیشتری نسبت به آچار فرانسه دارد، بنابراین علاوه‌بر پیچ و مهره‌های کوچک و متوسط، می‌تواند برای باز کردن وسایلی به قطر لوله هم مناسب و کاربردی باشد.

آچار کلاغی چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟

طراحی و نقشه ساخت آچار کلاغی ترکیبی از انبردست و آچار فرانسه است، به همین دلیل به آچار کلاغی انبر کلاغی هم گفته می‌شود. این انبر در سایز بزرگ تولید می‌شود و دارای دو دهانه با قابلیت تنظیم است، بنابراین کاربرد بیشتری نسبت به آچار فرانسه برای تعمیر لوله و اشیا بزرگ دارد. برای مثال شما بزرگ‌ترین لوله‌های حجیم را می‌توانید با کمک انبر کلاغی سفت کنید.

چرا از آچار بکس استفاده می‌شود؟

معرفی انواع آچار + کاربرد آن ها در مشاغل مختلف

یکی از ابزارهای دستی که دسته‌ای ثابت با سری‌های قابل تعویض دارد، آچار بکس است. این وسیله به شما کمک می‌کند تا بست‌ها و مهره‌های مختلف را با کمک اهرم تعبیه شده، باز و بسته کنید. آچار بکس از طراحی متفاوت و کاربردی استفاده می‌کند، به طوریکه دسته آچار بکس بسیار کشیده است و در ادامه اهرمی برای انتقال قدرت جهت چرخش مهره دارد تا با کم‌ترین فشار ممکن از طرف دست، مهره به راحتی بچرخد.

طراحی آچار جغجغه‌ای و مزایای آن

آچار جغجغه‌ای یکی از ابزارهای دستی است که طراحی آن به 3 قسمت مختلف تقسیم می‌شود. چرخ دنده، ضامن و سری قطعات تشکیل دهنده آچار جغجغه‌ای هستند. بهتر است بدانید که در بعضی از کارگاه‌ها به آچار جغجغه‌ای، آچار سوکتی هم گفته می‌شود.

هنگامی که از آچار معمولی برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها استفاده می‌کنید، مجبور هستید تا هربار برای تنظیم بهتر و چفت کردن سری آچار با مهره، قسمت سری را روی مهره جابه‌جا کنید، درصورتیکه با استفاده از آچار جغجغه‌ای می‌توانید یک بار سری آچار را روی پیچ سفت کرده و بعد از آن به اندازه یک نیم دایره قسمتی که در دست قرار دارد را بچرخانید.

آچار چکش خور، کاربرد و طراحی

آچار چکش خور یکی از پرکاربردترین آچارها و ابزارهای دستی است که هرکس می‌تواند از آن استفاده کند. آچار چکشی در 2 نوع متفاوت تولید می‌شود. اختلاف طراحی نوع اول و دوم آچار چکش خور در طراحی سری آن‌ها است. با استفاده از سری تخت یا سری رینگی آچار چکش خور می‌توانید مهره را سفت کنید و خوشبختانه دسته این آچار با ارگونومی صاف و مناسبی در کف دستان شما جای می‌گیرد، بنابراین کار کردن با آچار چکش خور اصلا سخت نیست‌. همچنین برای بسته شدن پیچ و مهره می‌توان به قسمت انتهایی آچار چکش خور ضربه وارد کرد.

آچار رینگی و مزایای آن، انواع آچار رینگی

آچار رینگی یکی از آن دسته ابزارهایی است که تنها با یک نوع طراحی وارد بازار نشده و سری‌های متفاوتی دارد. از آچارهای رینگی در صنایع ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، ساخت و ساز ساختمانی، لوله کشی و مکانیک خودرو استفاده می‌شود.

یکی از پرکاربردترین آچارهای رینگی، آچار رینگی یک سر تخت و یک سر رینگی است. همچنین از آچار رینگی دو سر رینگ‌دار و آچار رینگی جغجغه‌دار هم استفاده بیشتری نسیت به سایر مدل‌ها می‌شود؛ اما در مجموع از آچارهای رینگی S شکل، آچار رینگی باز و آچار رینگی چکشی هم در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

بزرگ‌ترین مزیت‌های آچار رینگی تنوع بالای مدل‌های آن است که می‌تواند محدوده وسیعی از تعمیرات و کار در صنعت را پوشش دهد.

آچار دو سر تخت، آسان‌ترین ابزار دستی

معرفی انواع آچار + کاربرد آن ها در مشاغل مختلف

آسان‌ترین ابزار دستی که می‌تواند در زمان کوتاهی پیچ و مهره‌ها را بدون کمک افراد متخصص باز و بسته کند، آچار دو سر تخت است. این مدل از آچارها داری سری‌های C شکل هستند و با احاطه کردن بدنه مهره و در ادامه با چرخش مچ دست باعث باز و بسته شدن پیچ‌ها می‌شوند. توجه داشته باشید که به راحتی می‌توانید که آچار دو سر تخت یا یک سر تخت بزرگ، متوسط و کوچک زیادی را در بازار پیدا کنید. شاید کار کردن با این آچار آسان باشد، اما نیاز به دقت دارد و وزن پایینی هم معمولا ندارد، بنابراین جهت جلوگیری از افتادن آچار روی دست و پا و ایجاد شکستگی یا کبودی، آن را در دسترس کودکان یا افرادی که مچ دست‌های قوی ندارند، قرار ندهید.

آچار چرخ موارد استفاده از آن

آچار چرخ می‌تواند به شکل حرف X و حرف L باشد. روی بخش سری این آچارها یک دایره تنظیم قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید مهره‌های مربوط به چرخ ماشین را باز و بسته کنید. هنگام تعویض چرخ و پنچرگیری از آچار چرخ استفاده می‌شود.

جمع بندی کاربرد آچارها و ابزارهای دستی

در کنار تمامی آچارهای معرفی شده، آچارهای دیگری هم هستند که در صنعت از آن‌ها استفاده می‌شود. دنیای ابزار دستی آنقدر بزرگ است که تنوع محصولات آن به این زودی‌ها تمام نمی‌شود و این موضوع از بزرگ‌ترین مزیت‌ها و کاربردهای ابزارهای دستی به حساب می‌آید. در ادامه معرفی این دسته از محصولات می‌توانیم به شما پیشنهاد دهیم که برای تکمیل کردن ست آچار خود از آچار هندلی، آچار سوکت خور، آچار ترکمتر، آچار بیونیک و آچار اسلحه هم استفاده کنید.

کد خبر 779494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.